• PinglanEmma83

Kostnad för bröllop

vad går ett bröllop på ?
    kosta ert ungefär ?

Vi räknat , vårt kommer gå på 150 000 kr ungefär!

• Svar på tråden Kostnad för bröllop
  • MrsT2011
    Liina86 skrev 2011-04-19 19:56:06 följande:
    Vill bara tillägga att självklart hade vi blivit gifta och kunnat få ett fint bröllop för betydligt mindre pengar men vi bestämde oss för att satsa rejält på detta då vi med största sannolikhet aldrig kommer lägga så mycket pengar på något så egotrippat som ett bröllop igen. Hade vi redan haft barn eller så hade vi nog prioriterat annorlunda. 
    Håller helt med dig! Nu har vi en annan budget, vårt bröllop går på 65000 kr (exklusive resa), men tänket är det samma. Man vill ju spara till handpenning på ett boende, men samtidigt satsa på något riktigt kul och "onödigt" innan det är dags att skaffa barn.

Det är egentligen omöjligt att jämföra bröllopsbudget, eftersom det är så många delar:
    - olika dyrt i olika delar av landet/världen
    - olika syn på hur mycket man vill fixa själv
    - olika syn på hur drömbröllopet ser ut och vad som är realistiskt att förverkliga
    - olika syn på privatekonomi som helhet, spara ihop allt eller ta lån?
    - olika syn på gästernas roll, bjuda på allt eller begära kuvertavgift?
  • Liina86
    MrsT2011 skrev 2011-04-19 20:15:35 följande:
    Håller helt med dig! Nu har vi en annan budget, vårt bröllop går på 65000 kr (exklusive resa), men tänket är det samma. Man vill ju spara till handpenning på ett boende, men samtidigt satsa på något riktigt kul och "onödigt" innan det är dags att skaffa barn.

Det är egentligen omöjligt att jämföra bröllopsbudget, eftersom det är så många delar:
    - olika dyrt i olika delar av landet/världen
    - olika syn på hur mycket man vill fixa själv
    - olika syn på hur drömbröllopet ser ut och vad som är realistiskt att förverkliga
    - olika syn på privatekonomi som helhet, spara ihop allt eller ta lån?
    - olika syn på gästernas roll, bjuda på allt eller begära kuvertavgift?
    Precis, speciellt avgörande tycker jag det verkar vara om man är någonstans där man köper mat och dryck genom stället eller om man kan handla själv. Dryck kommer gå på  300 kr per person för oss och det gör det ju självklart inte om man handlar på systemet eller åker till Tyskland. Vi har dock valt att vara på en herrgård där man köper allt genom dem och då blir det lätt väldigt dyrt.
  • Rebecka och Jens

Vi ska ha bästa bröllopet och lägger kring 40 000 kr totalt, inkl. alla ringar. 100 gäster! Jag längtar!

• Gopplan

Vi kommer att ha ca 70 gäster och vi har nu räknat ut att hela kalaset kommer att gå på högst 70 000:- inklusive en  liten minismekmånad på två nätter i hotellsvit i skärgården. Ändå har vi försökt spara och verkligen letat billiga alternativ hela tiden, men drar iväg ändå. Vi vill inte laga maten själva eftersom vi inte har någon som kan hjälpa till och vi får även betala för att ett serviceföretag kommer och ordnar med serveringen.

• Gopplan
    Kattpoet skrev 2011-04-19 10:16:28 följande:
    Och för 10 000 kr frick vi precis vad vi ville ha, varandra och en gemsam framtid.
    Hur många gäster hade ni? Fixade ni allt själva då?
  • Junibrud

Vårt bröllop kommer kosta oss 200 000 kr för 55-60 gäster. 

• Gopplan
    Lilique skrev 2011-04-19 11:36:42 följande:
    65.000 kronor med 70 gäster. Inte ens i NÄRHETEN av var vi började (30.000 och 40 gäster)....
    Precis som vi!
  • Fröken 25

Vi har bjudit 100 personer och har en budget för själva bröllopet på 120 000 kr. Sedan tillkommer kostnaden för vår resa på 52 000 kr... men vi hoppas på att få generöa bidrag från våra gäster till resan. Jag tror att man kan lägga precis hur mycket eller lite man vill på sitt bröllop...

• Kattpoet

Gopplan,  30 gäster och vi hade catering, som gick på 3000 kr.
    Ringarna var arvegods och klänningen var hemsydd fast jag svälde upp pga allergier så jag fick ta en jag hade hemma och kilt hyran kostade  450 kr.
    Buketten var blommor från lidl som jag bundit själv.  
    Inbjudningskorten hade en vän gjort, hon köpte sakerna på utförsäjlning, jag fick veta priset och i dem ingick tackkort.
    Musiken var dock gratis ( maken och denna killen hade mobilt disko på 9o talet)  men hade vi betalat för den hade det blivit precis 10 000 kr.

Tårtan gjorde jag själv, blev billigare än vad jag hade satt som budget.

Smyckena var gåvor genom åren så de hade jag hemma, sminket var mitt vanliga och håret var utsläppt.

Fotografen var  svågern som jobbar med detta i vanliga fall så ja han var gratis och nej, vi hade inte tänkt betala för en fotografering, minnena ligger tryckt i våra hjärtan och vi behöver inga blider för att minnas det. 

• TheD

Det vet vi inte Glad Inte mer än 60.000 iaf.... Men det beror på med vissa saker. Min ring är ännu inte bestämd hihihi

Det vet vi först efter hela kalaset. Bröllopsresa ingår självklart inte i kostnad för bröllop eftersom det inte är själva bröllopet Flört

Svar på tråden Kostnad för bröllop