Kostnad för bröllop
vad går ett bröllop på ?
kosta ert ungefär ?
Vi räknat , vårt kommer gå på 150 000 kr ungefär!
vad går ett bröllop på ?
kosta ert ungefär ?
Vi räknat , vårt kommer gå på 150 000 kr ungefär!
Det beror helt på hur ni prioriterar. Vad ingår i de 150 000 ni räknat ihop till i nuläget?
- Vill ni att alla ni känner ska vara med, eller bara de närmaste?
- Vill ni ha festen på ett slott där allt ingår, eller i en bygdegård där ni ordnar mat och dryck själva?
- Vill ni ha proffs som sjunger, fixar hår, binder bukett och fotograferar?
- Ska det vara en designerklänning eller en enklare variant?
- Önskar ni er pengar till resan eller ingår hela den kostnaden i budgeten?
- Ska det vara exklusiva ringar med många diamanter eller enklare i till exempel titan?
Totalkostnaden för hela vårt bröllop är 65000 kr, det ser ut ungefär såhär:
- Middag i en festvåning där restaurangen fixar allt. 800 kr per gäst, då ingår fördrink, tre rätter, vin till varje rätt, tårta, kaffe med avec, samt hela kostnaden för lokal, servering och städning.
- Vi bjuder bara de närmaste, totalt blir vi 33 personer.
- Middagen kostar alltså 27000 kr. (Vi har inte fri bar.)
- Klänningen var på utförsäljningsrea, betalade 1000 kr för den.
- Vi anlitar en del proffs: Frisör som även sminkar, trubadur, florist, fotograf. Kostar ca 3000 kr per person.
- Vigselringen är i rödguld med stenar, kostade 6000 kr.
fotograf ska vi med boka och hotellet där vi ska övernatta efter bröllopsfesten.
manikyr tillkommer med
skor till klänningen , underkläder , smycke på mig , tiara , slöja.
Vi har budgeterat 50 000, men då är våra kläder borträknade, och även resan. Jag sa från början att jag ville betala min klänning helt själv utanför budgeten, för att inte känna mig begränsad i valet, och nu har jag även räknat in tillbehör, skor, hår och smink och blommor i den posten, som hamnar på ca 15 000 (mamma hjälper till ). Fästmannen har haft lite svårt att komma till skott med att fundera på vad han ska ha på sig, så det får han lösa bäst han vill! Men därför är det lite svårt att beräkna vad hans kläder kommer att gå på.
Men säg att det sammanlagt blir ca 70 000 för 50 gäster.
Fast sambon har börjat mumla om att lägga till fler gäster när vi ändå håller på så att säga, och jag har räknat ut att kostnaden blir ca 500-550:- för varje extra gäst utöver budgeten, kanske lite mer om vi lägger till såpass många att det behövs en till i serveringspersonalen.
Vi blir ca 37 stycken på själva middagen, men innan dess ska vi ha öppet hus med tårt och kakbuffé och godisbuffé. Har budgeterat 40 000 fast kanske blir lite mer, man köper ju saker efter hand så svårt att veta exakt. Sedan tillkommer bröllopsresan men den blir till svärföräldrarnas hus på kreta så det är bara flygbiljetter och maten som kostar. Känns bra med vår budget dock, visst, man hade ju lätt kunnat använda 150 000 men för oss hade det känts så otroligt slösigt. När jag tänker på att vi lägger 40 000 kr på en dag när det finns folk som svälter skäms jag lite, så det är nog tur att vi inte lägger mer, haha :)
80 gäster och 240 000 inkl bröllopsresa till Maldiverna.
Vi blir nog kring 60 gäster, förhoppningsvis lite färre, budgeten ligger på ca 50 000 kr exkl resan. Eventuellt något billigare. Vi ska bjuda på buffé som vi i släkten hjälps åt att laga själva, klänningen blir nog från Kina alternativt ska en bekant hjälpa till att sy om jag inte hittar en billig och fin klänning i butik. Resan vet jag inte om vi kan åka nästa år eftersom det känns lite osäkert med semester eftersom jag pluggar och vill ha ett jobb efter studierna... Därför blir det kanske bara en weekend och sparar långresan till ett senare tillfälle. Vi har funderat på två veckor i USA, bland annat Florida där vänner till oss har en lägenhet som vi får låna.
Vi kommer inte ha någon fotograf utan familj och vänner får ta lite bilder på oss, tror det blir bra ändå :) Ett bröllop kan kosta hur mycket som helst om man låter det men vi satsar hellre på att spara till en kontantinsats till ett hus om ett par år.
Vårat gick på under 10 000 kr och vi hade 30 gäster. Bröllopsresa, det blev det ingen för det behövs inte, resa kan man göra någon annan dag.
Vi har 25 gäster. Det kommer landa på ca 60 tusen. Vi hade tänkt ca 50 tusen men vissa saker blev dyrare än vi tänkt men vi har sparade pengar att ta av så det är inga problem. Vi har middag på ett hotell och sover över där hela helgen tillsammans med några av gästerna. Kostnaden för övernattning är inräknat i kostnaden. I dessa 60 tusen ingår allt utom bröllopsresa. Jag att vi kan lyckas klämma in kostnaden för vår lilla mini-moon (weekend på en herrgård vid havet) i dessa 60 tusen.
Vi lägger mest pengar på middagen,ringar och fotograf.
Vi kommer att ha 80 gäster. Har en budget på 120000 kr som jag nog tror vi kan hålla...kanskje.
Viktigast för oss är att restaurangen står för allt från dukning till disk och städning efteråt. Fotograf skall vi ha men bara under vigseln, stunden utanför kyrkan och en timme efteråt. Limousine hämtar oss efter vigseln och väntar medan vi fotograferas. Bröllopsresa har vi önskat oss i form av presentkort.
Vårt kommer at gå på ca 100,000 utan smekmånad o vi kommer att ha ca 75 gäster