• PinglanEmma83

Kostnad för bröllop

vad går ett bröllop på ?
    kosta ert ungefär ?

Vi räknat , vårt kommer gå på 150 000 kr ungefär!

• Svar på tråden Kostnad för bröllop
  • Ciccci

ett bröllop blir så dyrt som man vill ha det.. :)
    Man kan även göra det så billigt man vill ha det oxå..

Bara en tanke.. :)

• Lilique

65.000 kronor med 70 gäster. Inte ens i NÄRHETEN av var vi började (30.000 och 40 gäster)....

• zvartaliljan
    MrsT2011 skrev 2011-04-19 11:19:59 följande:
    Kattpoet skrev 2011-04-19 10:16:28 följande:
    Och för 10 000 kr frick vi precis vad vi ville ha, varandra och en gemsam framtid.
      men samtidigt är ju bröllop bland det största man kan uppleva i en kärleksrelation, och då ser inte jag något konstigt med att man låter det kosta.
    Det är nog där vi ser olika då För oss är det inte så stort efter 7 år och 2 barn och villa, volvo o hela köret...då är själva festen något jätteroligt men symboliken bakom giftermålet är inte något stort för oss i vår kärleksrelation...det största som hänt oss där har varit barnens förlossningar...
    Jag kan tänka mig att om man inte har barn och inte har känt sig som gifta redan väldigt länge så är det ett stort steg och då betyder det mycket mer och man prioriterar det över allt annat och då lägger man mycket pengar på det. Och KAN man lägga så mycket pengar på det så gör det. Jag personligen skulle inte göra det även om jag kunde men det är ju hur man är som person också. Alla väljer själva och jag dömer ingen som vill bjuda 300 personer o lägga 250.000kr. Som du säger, det är en DRÖM och drömmar är till för att uppfyllas
  • Kattpoet

Och jag sa att jag förstår folk som tror sig  inte ha råd  att gifta sig när de ser att  de vanligaste bröllopen går över 20000kr. 
    Jag är på sjukpenning men gift ville jag bli endå och blev det. 

• Pinkgrape
    zvartaliljan skrev 2011-04-19 11:42:24 följande:
    Det är nog där vi ser olika då För oss är det inte så stort efter 7 år och 2 barn och villa, volvo o hela köret...då är själva festen något jätteroligt men symboliken bakom giftermålet är inte något stort för oss i vår kärleksrelation...det största som hänt oss där har varit barnens förlossningar...
    Jag kan tänka mig att om man inte har barn och inte har känt sig som gifta redan väldigt länge så är det ett stort steg och då betyder det mycket mer och man prioriterar det över allt annat och då lägger man mycket pengar på det. Och KAN man lägga så mycket pengar på det så gör det. Jag personligen skulle inte göra det även om jag kunde men det är ju hur man är som person också. Alla väljer själva och jag dömer ingen som vill bjuda 300 personer o lägga 250.000kr. Som du säger, det är en DRÖM och drömmar är till för att uppfyllas
    Jag är nog benägen att hålla med dig i allt du skriver där! :)
  • mikita

Vi är ca 10 000 över budget nu, kommer landa runt 40 000, planerade 30 000. Vi har ca 40 gäster.  Vi får bidrag från våra föräldrar till en del saker (men jag har räknat den totala kostnaden, oavsett vem som betalar) och vi hoppas kunna sälja lite saker efter och på så viss få tillbaka en del av summan.

Kläder: 10 000
    Mat, tårta, dryck:  9700
    Ringar: 12 800
    Lokal: 4500
    Blommor, smink, hår: gratis
    Inbjudningskort, program, bordsdekorationer mm: 2000

Sen beror ju allt på hur man räknar. Jag ska sminka mig själv, och det smink jag köpt kommer jag använda både före och efter bröllopet som vardagssmink. Därför har jag inte räknat det som en utgift för bröllopet.

• plin
    363 skrev 2011-04-19 10:41:16 följande:

Våran budget ser ut såhär:

Brudklänning: 1000kr Brudgumskläder: 1000kr Brudskor:300kr Dekorationer, (stenar,ljus,ballonger,väv, skålar och burkar,murgröna, ballonger, marchaller m.m) 1500kr Rng 2000kr Godis till Godisbuffé 700kr Tiara: 100kr Servetter: 500kr Alkohol 2000kr Övrig dricka 200kr Dotterns kläder: 500kr Klippning+färgning*2 1500kr Ost och kex bricka: 500kr Lokalhyra: 2000kr Brudbukett 500kr Snacks 200kr Övrigt ca 500 (festpogram, inbjudningar, tackkort m.m) Sallad+dressingar 500 kr Smink, smycken, solarium 500kr

Sen gör min mamma tårtan och betalar alla tillbehör till den+ att vi får maten som kommer vara färdiga ekotiska plankor med potatisgratäng utav dem i bröllopspresent. Annars hade vi hamnat på 4000 till.

Det där låter som vår budget, fast den är inte helt säker än.. hela min outfit har kostat 1000 kr, igår köpte vi kläder till min blivande. 500 pix för byxor och väst, ska bara köpa en skjorta också.

Hur många gäster har ni? jag tänker på er budget för alkoholen... 
  • Liina86
    MrsT2011 skrev 2011-04-19 10:40:15 följande:
    Berätta gärna mer, är nyfiken på era val. Hur stor del är resan, gissar på 50 000?

Ska ni hyra in er på en herrgård? Har ni valt att ha fotograf med hela dagen?
    Resan är ca 60 000 så 180 000 är själva bröllopet.

Vi kommer ha en herrgård helt för oss själva med supergod mat som är ekologisk och/eller närprodcerad. Tårtan görs av herrgårdens konditor. Drygt 100 000 är alltså bara för all mat och dryck på herrgården. Vi ska inte ha fotograf hela dagen utan lägger ganska lite pengar på det i förhållande till annat. Däremot har vi lagt en ansenlig summa på liveband (ca 18 000). I vår budget har vi också några tusenlappar som fickpengar till resan och några tusenlappar till "övrigt" dvs sånt vi kanske glömt. En del poster är nog också tilltagna i överkant eftersom både jag och sambon är ganska pessimistiska när det kommer till budgetering. Hellre få en trevlig överraskning med pengar över än att man upptäcker att man inte sparat tillräkligt. Så förhoppningsvis går inte kalaset på riktigt så mycket som 240 000 och då sätts i så fall de överblivna pengarna in på sparkontot till handpennigen på en lägenhet =)
  • Liina86
    Liina86 skrev 2011-04-19 19:51:43 följande:
    Resan är ca 60 000 så 180 000 är själva bröllopet.

Vi kommer ha en herrgård helt för oss själva med supergod mat som är ekologisk och/eller närprodcerad. Tårtan görs av herrgårdens konditor. Drygt 100 000 är alltså bara för all mat och dryck på herrgården. Vi ska inte ha fotograf hela dagen utan lägger ganska lite pengar på det i förhållande till annat. Däremot har vi lagt en ansenlig summa på liveband (ca 18 000). I vår budget har vi också några tusenlappar som fickpengar till resan och några tusenlappar till "övrigt" dvs sånt vi kanske glömt. En del poster är nog också tilltagna i överkant eftersom både jag och sambon är ganska pessimistiska när det kommer till budgetering. Hellre få en trevlig överraskning med pengar över än att man upptäcker att man inte sparat tillräkligt. Så förhoppningsvis går inte kalaset på riktigt så mycket som 240 000 och då sätts i så fall de överblivna pengarna in på sparkontot till handpennigen på en lägenhet =)
    Vill bara tillägga att självklart hade vi blivit gifta och kunnat få ett fint bröllop för betydligt mindre pengar men vi bestämde oss för att satsa rejält på detta då vi med största sannolikhet aldrig kommer lägga så mycket pengar på något så egotrippat som ett bröllop igen. Hade vi redan haft barn eller så hade vi nog prioriterat annorlunda. 
  • Aniara4
    Liina86 skrev 2011-04-19 19:56:06 följande:
    Vill bara tillägga att självklart hade vi blivit gifta och kunnat få ett fint bröllop för betydligt mindre pengar men vi bestämde oss för att satsa rejält på detta då vi med största sannolikhet aldrig kommer lägga så mycket pengar på något så egotrippat som ett bröllop igen. Hade vi redan haft barn eller så hade vi nog prioriterat annorlunda. 
    Samma här!
Svar på tråden Kostnad för bröllop