• PinglanEmma83

Kostnad för bröllop

vad går ett bröllop på ?
    kosta ert ungefär ?

Vi räknat , vårt kommer gå på 150 000 kr ungefär!

• Svar på tråden Kostnad för bröllop
  • Mirjami
    PinglanEmma83 skrev 2011-04-19 09:22:42 följande:
    Okej vi kommer ha runt 200-300 gäster !
    Övernattning för de långväga! De ska man ju stå för eller va gör ni??
    Nej, vi har valt att inte stå för gästernas boende. Men däremot har jag lagt upp massvis med förslag så alla kan ta utefter egen budget. Själva bröllopsnatten står vårt hem till förfogande för alla som vill, men vad jag förstår kommer alla bo på hotell/vandrarhem/stugor (har camping precis vid festlokalen) även den natten. Vi har folk som åker 80 mil som längst och några som åker 40 mil. Och alla dessa har vetat om bröllopet i över ett år och har hunnit planera mycket kring det. Vi funderade först på att stå för det, men reaktionerna blev som sådana att alla tyckte att det inte låg på vårt ansvar utan att gästerna som bjuds in skall se det som en ära att få närvara. Jag anser det som en ära att de kommer egentligen, en ära för oss att de vill dela vår dag. Men efter mycket diskussioner valde vi att gästerna får stå för eget boende och alla ansåg det rimligt.
  • zvartaliljan
    MagicBride skrev 2011-04-19 09:50:58 följande:
    Känns som jag har missat massa i min planering när jag ser era summor Vi blir 46 st och kommer landa på ca 20'000.. (inte räknat med resan)
    Vi har valt att göra väldigt mycket själva så är väl det som håller nere kostnaderna. Hade en budget från början på 30'000 så vi ligger till och med under den {#emotions_dlg.flower}
    Ja gör man mycket själva så blir ju kostnaderna väsentligt mindre. O jag tycker det är så himla ROLIGT att göra allt också! Längtar så otroligt efter att få dekorera lokalen, fixa med maten o göra tårtan o allt!! Har redan förvarnat mannen att han ska hålla alla borta som vill komma o hjälpa mig för gör de inte på MITT sätt som JAG vill så lär jag få ett utbrott Oskyldig Så att betala någon annan för o göra sakerna det går bara inte...jag är perfektionist och det skulle förstöra hela min dag om det inte blir gjort RÄTT så det är lika bra o göra det själv...särskilt då eftersom jag tycker det är så himla kul Är en pysslig person som ofta lagar värsta middagarna o bjuder hem folk, och brukar göra avancerade tårtor på beställning. Så om någon skulle komma på mitt bröllop och se mat från en cateringfirma och tårta från ett konditori så skulle de bli mycket förvånade... Och jag kan få känna mig stolt över något. Som arbetslös/sjukskriven/studerande (ja det varierar tyvärr) 2-barnsmamma är det bra att få känna att man är bra på nåt iaf o få lite beröm.

Och jag vill att alla gäster ska komma ihåg vårt bröllop med en WOW-känsla och att de åt otroligt god mat, tårta och hade jättejätteroligt. Och detta kan åstadkommas även med en låg budget...
  • Kattpoet

Inte undra på att folk inte tror de har råd att gifta sig, jag är den enda här som är under 20 000kr sträcket.

• förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-04-19 10:12:46 följande:
    Inte undra på att folk inte tror de har råd att gifta sig, jag är den enda här som är under 20 000kr sträcket.
    Sant!
  • Kattpoet

Och för 10 000 kr frick vi precis vad vi ville ha, varandra och en gemsam framtid.

• MrsT2011
    Liina86 skrev 2011-04-18 19:39:27 följande:
    80 gäster och 240 000 inkl bröllopsresa till Maldiverna.
    Berätta gärna mer, är nyfiken på era val. Hur stor del är resan, gissar på 50 000?

Ska ni hyra in er på en herrgård? Har ni valt att ha fotograf med hela dagen?
  • 363

Våran budget ser ut såhär:

Brudklänning: 1000kr Brudgumskläder: 1000kr Brudskor:300kr Dekorationer, (stenar,ljus,ballonger,väv, skålar och burkar,murgröna, ballonger, marchaller m.m) 1500kr Rng 2000kr Godis till Godisbuffé 700kr Tiara: 100kr Servetter: 500kr Alkohol 2000kr Övrig dricka 200kr Dotterns kläder: 500kr Klippning+färgning*2 1500kr Ost och kex bricka: 500kr Lokalhyra: 2000kr Brudbukett 500kr Snacks 200kr Övrigt ca 500 (festpogram, inbjudningar, tackkort m.m) Sallad+dressingar 500 kr Smink, smycken, solarium 500kr

Sen gör min mamma tårtan och betalar alla tillbehör till den+ att vi får maten som kommer vara färdiga ekotiska plankor med potatisgratäng utav dem i bröllopspresent. Annars hade vi hamnat på 4000 till.

• MrsT2011
    PinglanEmma83 skrev 2011-04-19 09:22:42 följande:
    Okej vi kommer ha runt 200-300 gäster !
    Övernattning för de långväga! De ska man ju stå för eller va gör ni??
    Tycker inte heller att ni behöver stå för det. Däremot är det trevligt att tipsa om olika alternativ i närheten av festplatsen. Alla kanske inte kan eller vill lägga 1200 spänn på ett hotellrum. Finns det campingstugor att hyra eller något vandrarhem i närheten? Skriv det i inbjudan i så fall, antingen på ett separat infoblad som ni skickar med eller på en bröllopshemsida som ni länkar till.
  • MrsT2011
    Loppansson skrev 2011-04-19 09:24:54 följande:
    usch, vilken ångest jag fick när jag läste hur "billigt" vissa lyckas få ihop det!! Vårt kommer att sluta på ca 200 000, med 90 gäster. Men då har vi oxå lejt bort väldigt mycket, så det drar ju iväg en hel del... men gud så duktiga ni är som lyckas ordna och pyssla och dona så att ni kan håller "er" budget!!
    Kattpoet skrev 2011-04-19 10:16:28 följande:
    Och för 10 000 kr frick vi precis vad vi ville ha, varandra och en gemsam framtid.
    Det är precis detta jag menar med att det bara handlar om prioriteringar, och vilken bild man har av sitt drömbröllop. Det är ju faktiskt gratis att gifta sig, man kan ta en klänning ur garderoben och kontakta prästen i sin hemförsamling.

Men bröllop handlar ju till stor del om drömmar och hur man väljer att förverkliga den drömmen. Klart att det anses viktigare att köpa bostad och skaffa barn, men samtidigt är ju bröllop bland det största man kan uppleva i en kärleksrelation, och då ser inte jag något konstigt med att man låter det kosta.

I vårt fall handlar det om att slippa fixa allt själva, det får hellre kosta. Precis som Loppansson skriver så ger jag en eloge till er som fixar det mesta själva, men för oss är det viktigt att restaurangen fixar mat, dryck, dukning, servering och städning.

Det fina är att det finns inga rätt eller fel, det är precis lika härligt att gifta sig oavsett om man lägger 20 000 eller 200 000. Bara brudparet själva är nöjda så är ju allt frid och fröjd!
Svar på tråden Kostnad för bröllop