1700tal skrev 2012-04-06 14:11:29 följande:
Ahaa, men då förstår jag att inte terapi anses som den främsta lösningen. Tampas med det på senare år jag med (låter som jag lider av alla samlade problem i världen men så är det faktiskt inte..
) och det var den största anledningen till att jag och sambon var särbo under några månader i höstas. Så där förstår jag precis, och vet att ingen terapi i världen hjälper mot hormonstörningar. Det konstiga är bara att jag inte ens förstod vad pms var i mina yngre dar, tyckte det lät som hokus pokus tjejer pratade om när de gjorde sig märkvärdiga. Men det kom smygande när jag närmade mig 30, uppenbarligen en hormonförändring (har ju heller inga barn) som vände upp och ner på livet förra året... :-/
Haha, jaaa, det kanske låter så.. Men grejen är ju att terapi egentligen inte "fixar" till en utan ger en alla verktyg att stå helt på egna ben och klara alla situationer man möter. Och det har terapin verkligen gjort, fast det kanske inte låter så vad gäller vår vigsel. Men livet är en working process och man är aldrig färdig. Och jag tar itu med det jag kommer inför, men just vigseln.. Där vill jag inte att det ska handla om rehabilitering. Om det låter logiskt? 
Jag läser trädgård.
Och det används ju som terapi och rehabalitering i sig på många håll i landet, fast min utbildning är en vanlig utbildning. Terapin får man på köpet, varken man behöver den eller inte.
Men de gånger man pallrar mig iväg till skolan trots att jag knappt tar mig ur sängen brukar löna sig. Som igår.. Efter den hemska dagen i förrgår kände jag att jag var tvungen att gå till skolan igår eftersom jag var borta nästan hela förra veckan. Så jag stod i trumpen tystnad (är annars en ganska framåt person) och band tomatplantor i 4 tim och kände hur allt jobbigt rann av, rakt ner i sanden. Gick däremot med betydligt lättare steg.
Men jag minns som du beskriver det, hur det var när det inte alls kändes som det "bara" är 150 poäng kvar. Men samtidigt så är du ju verkligen nära målet! Vilka kurser har du kvar? Och vilka läser du nu?
Nej, jag har alltid haft rätt jobbig PMS, men efter dottern föddes så blev det väldigt mycket värre och har fortsatt bli värre och värre. Det var ganska skönt att få en diagnos och då också förhoppningsvis kunna få hjälp. Det svåra i det hela är ju att många tror att det bara är vanlig PMS och att vadå, det har ju dom också. Att de inte förstår hur pass mkt värre PMDS faktiskt är. Vad jobbigt för dig att du ska behöva ha såna besvär också :/ Man kan ju tycka att det räcker som det är.
Precis, det jag menade, med att även om man gått i terapi och det har gått bra och man har gjort många framsteg, så kan det ju dock behövas att man kanske gör återbesök senare eller bara går någon gång ibland, alltså väldigt sällan, bara någon gång om året. Huvudsaken är ju dock att du känner dig bekväm i din situation och känner att du kan ha kontroll över den. Jag förstår dock fullt ut att du inte vill att vigseln, bröllopet, ska vara en del i din rehabilitering och det ska den inte behöva vara heller. Den dagen ska du inte behöva tänka på sådant tycker jag.
Oj, vad spännande det låter med trädgård :) Har du alltid haft ett sådant intresse eller är det något som kommit nu på senare? Jag kan faktiskt tänka mig att det kan funka riktigt bra som terapi. Skönt också att du kunde känna så när du gick hem, för det låter som att du haft det väldigt jobbigt på senaste och så ska det inte vara. Allt som kan hjälpa är ju toppen.
Hehe ja, jag är ju jättenära målet nu, men det är ju så.. det känns enormt långt bort ändå. Jag har ju läst alla kurser jag måste ha för grundbehörighet, så nu läser jag bara kurser för poäng. Här, där jag bor har ju LTU och Umeå högeskoleutbildningar och Komvux erbjuder därför ett basår inför tekniska utbildning, det är alltså i stort sett bara matte, fysik, kemi och natur som finns i kursutbudet på flera nivåer, alltså A,B,C,D osv och jag har extremt svårt för de kurserna. Övriga kurser, tex religion, historia, samhälls osv finns bara på A-nivå och där har jag ju läst allt. Jag blev denna terminen beviljad samhälls B och historia B på distans från andra skolor, som då kommunen betalar för, men lär ju inte bli beviljad det en gång till eftersom det sket sig ordentligt. Har prövat på programhantering i två omgångar utan att kunna slutföra, siktar in mig på att tenta av den kursen dock. Samt svenska C, jag älskar svenskan. Kanske inte märks på hur jag skriver här alltid, men jag är väldigt duktig på sådant ;P