• 1700tal

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Välkommen till tråden för oss som vill, ska, har beställt kinaklänning och gillar att prata om annat (annat bröllopssnack eller vardagsbekymmer) medan vi väntar på att det gyllene paketet ska dimpa ner i brevlådan...

I denna tråd går våra beställda kinaklänningar som en röd slingrig tråd och däremellan fyller vi ut med underbart kackel, bilder och annat trevligt. ÖS på! Flört Och ställ nya frågor om kinaklänningar, här hjälper vi varann och har roligt samtidigt!

Vi fyller även på med nya aktuella kinasidor här i trådstarten, så hittar du nya bra sidor - hojta till!

Här finns en sammanfattande tråd med recensioner av de som redan har fått hem sina klänningar:

www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html

Några kinatillverkare:

http://www.coralsbridal.com/
    http://www.landybridal.com
    http://www.sheshopping.com
    http://www.littlecoral.com
    http://www.milanoo.com
    http://www.millybridal.com
    http://www.mylove-bridal.com
    http://www.shopindream.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 19:57
    www.wholesale-weddingdress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:31
    www.dhgate.com
    www.lightinthebox.com
    www.shopofbrides.com (har "real sample dresses")
    www.dragonorient.com
    www.lilywedding.com (bara "real sample dresses" vad jag kan se) Ej att beblanda med Lilly!

Näbbkläder och accesoarer:
    www.wonderfuldress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:42
    www.weddinggownswholesale.com
    www.helenebridal.com
    www.weddingdresschina.com
    www.micweddingdresses.com
    www.dress2sale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 16:44
    För er som har bråttom! www.lilywedding.com har bara 15 dagars leveranstids för custom made strl inkl shipping!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-07 09:27
    szlongzhilian.en.alibaba.com/ (har "real sample dresses" och 10 dagars leveranstid)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 11:45
    På sid 127 finns en liten sammanställning över många av de klänningar som beställts i tråden under början av 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 18:46
    www.weddingdressesonlinesale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:25
    www.dressilyme.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 19:39
    www.daphnebridals.com/
  • Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • 1700tal

Nu ska vi se... Bäst att fortsätta genomgången lite till då!

Knyttan - JA, det menar jag (du är inte trött och trög )! Det vi huvudsakligen gör när vi köper en klänning direkt från Kina är att kapa alla mellanled och designerkostnader. Olika kvalité finns överallt, även i svenska brudklänningsbutiker. Även i den butik jag handlade av fanns "märkesklänningar" i så pinsam kvalité (knappt fodrade ens än gång!) att jag aldrig skulle bära dem. Och de låg runt 5-6000 kr.

Sen kan man (inom all handel med asien, dvs även H&M osv) ifrågasätta de etiska aspekterna med handelsvillkor och arbetsförhållanden. Men som jag ser det har jag större kontroll över vilken fabrik jag använder mig av så här än om jag köper en klänning i svensk butik. För de är med självklarhet också sydda i asien, lika självklart som vår dagliga t-shirt.

Sen har vi aspekten med mönsterskydd. Och det är en helt annan fråga som snarare hör hemma i ett juridiskt forum eftersom mönsterskydd och copyright inte existerar i Kina. De vägrar skriva på alla form av affärs- och handelsavtal som resten av världen vill. Däremot är det olagligt att sälja kopior vidare utanför Kina. Men tillverkning av kopior och användning av stulna bilder är fullt tillåtet i Kina. Svenska webshopar med kopior begår alltså lagbrott, inte kinafabriken.

Så summa summarum, klänningarna från de vanliga märken vi ser här sys i liknande fabriker (i vissa fall samma) som de vi beställer från. Milly och Landy livnär sig INTE på att sälja till privatpersoner. Men med alla påslag, mellanhänder, butikskostnaden, personalkostnader osv osv osv så landar en polyesterklänning för 2000 kr från fabriken på ungefär 10 000 kr här i butik. Enkel företagsekonomi och inget hokus pokus alls fast många verkar tro det.

På samma vis hamnar en sidenklänning för 6000 kr i inköp på 20-30 000 kr, det är ju samma påslag. Inget hokus pokus där heller.

Ivanka - Ja, det låter som satinet är för dig då. Jag har samma smak. Och oh ja, Landy har alla sorters tyger. Det har de allihopa! Det är inte så att den där fabriken typ använder taft i sina klänningar, utan det är klänningen och modellen som styr vad som är lämpligast. Om de föreslog taft av bästa kvalité så är det för de anser att klänningen är lämpligast att tillverka i det tyget. Vissa modeller blir inte bra alls i "fel" tyg, andra funkar med både taft och satin. Det beror helt på. I det fallet, fråga fabriken om de tycker att den kan göras i satin istället för taft. Om de tvekar eller säger ifrån (fast sällan rakt ut, kineser är ganska om sig och kring sig, mkt artighetsfraser och inlindande), lita på dem! Vilken klänning är det du ska beställa? Det brukar synas hur den är gjord...

Ännu ett långt inlägg...

• Just Me
    Darling Daisy skrev 2012-02-15 10:40:31 följande:
    När du hittar nån du gillar, så maila dem och fråga om de har bilder på den modellen eller liknande modeller (som du fick tips om här ovan (av just me?)). 
    Real sample dresses är alltid "bättre" bilder, eftersom man då får se hur resultatet faktiskt blir. Landy hade tidigare massa klänningar i den kategorien, men tror att de tagit bort alla från hemsidan nu. Så de har nog ett jättebibliotek med bilder på egensydda klänningar, fråga på bara!
    Jupp, det rekommenderar jag. Jag fick bilder på allt möjligt, man måste bara våga vara lite (trevligt) frågvis  
    Jag fick foton på olika nyanser av vitt, i olika material. Klänningen jag var intresserad av, "så som på bild" och en klänning där kunden velat ha lite ändringar osv. Jag rekommenderar dig att göra så, för jag tror man får lite hum om hur de syr. Sen, helt hundra kan man ju inte vara förrän man sitter där med klänningen i famnen typ  
  • Just Me
    1700-tal - har läst nu dina tyg-meddelanden här ovan och du är en klippa!!! Läste och försökte memorera men jag kan lova att när det är dags för mig och beställa kommer jag ändå att fråga om just - tyger !! Men tack för att du orkar skriva om och om igen om tygerna/kvaliterna  
  • Anny

Gu vad kul att komma hem och lära sig massor om tyger mm ! Tack flickor!

Ännu roligare när man hör en hel del positivt om just Landy som jag precis (igår) beställde min klänning hos igår. :) Hmm förresten bör man få en bekräftelse eller liknande efter att betalningen gjorts? Någon sorts beställningsbekräftelse? Jag beställde inte via hemsidan utan via mailkonversation.

Grattis till bebisar också! Både uttittade och ännu bakandes ;) 

• moonias
    Anny skrev 2012-02-15 21:55:55 följande:
    Gu vad kul att komma hem och lära sig massor om tyger mm ! Tack flickor!

Ännu roligare när man hör en hel del positivt om just Landy som jag precis (igår) beställde min klänning hos igår. :) Hmm förresten bör man få en bekräftelse eller liknande efter att betalningen gjorts? Någon sorts beställningsbekräftelse? Jag beställde inte via hemsidan utan via mailkonversation.

Grattis till bebisar också! Både uttittade och ännu bakandes ;) 
    Ja beställde också via mail hos Landy. Mailade och skrev att jag betalat via paypal o då fick jag svar tillbaka att de började sy klänningen :).
  • 1700tal
    Ivanka skrev 2012-02-15 21:11:02 följande:
    Men är polystersatin ett bra alternativ eller ska man satsa på silk satin?
    Glömde ju svara på det där.. Polyestersatin är jättefint och vackert! Har du råd, tycker det är värt det och och den fabrik du väljer har silk satin så skulle iaf jag satsa på det. Men det är ju inget man gör om man ska beställa kinaklänning "bara för att testa". Det kostar ju en del... Men jag har en maffig fluffig klänning i sidentaft (finns i recensionstråden överst i TS (gå till sida 1 och klicka på "visa endast under mitt namn) och den är ljuuuuuv... Kommer dock inte bära den, den blev lite väl "flådig". Men vem vet, kanske ändrar mig igen..
  • liva
    1700tal skrev 2012-02-15 20:17:26 följande:
    Det är på gott och ont att det pratas så mkt i den här tråden. Den kan va svårt att hänga med i men å andra sidan är allt "mellansnack" (som vissa stör sig på, men då får man leta upp en annan tråd ) det som gör den så aktiv och levande. Vi startade "gaffeltråden" efter att vi fick skit i den förra tråden för att vi pratade för mkt OT! Den förra tråden blev då ren kinatråd och denna fick man prata hur mkt man ville i. Behöver väl knappast tillägga att den andra stendog!
    Ja detr var ju för allt "gafflande" jag fastnade i tråden, min sambo har bara skakat på hvuudet när jag legat i soffan och skrattat för mig själv medans jag läst alla ~15600 inläggen Skrattande
  • Protexblue

Tack så jätte mycket både daniiel och 1700tal för svaren, de är så skönt att de finns folk att fråga i denna djungel.. Men tänkte bara lägga upp bilderna jag fick på underkjolarna då jag tycker att den med två ringar ser ut att vara mer ballgown i modellen, men de kanske helt beror på hur man fixar till ringarna och liknande.

• knyttan
    Just Me skrev 2012-02-15 21:54:50 följande:
    1700-tal - har läst nu dina tyg-meddelanden här ovan och du är en klippa!!! Läste och försökte memorera men jag kan lova att när det är dags för mig och beställa kommer jag ändå att fråga om just - tyger !! Men tack för att du orkar skriva om och om igen om tygerna/kvaliterna  
    Jag beställde en klänning i Sidentaft just efter en annan lång utläggning från 1700-tal längre bak i tråden om olika tyger + bilder från hennes utmärkta bibliotek av varuprover Solig Nu har jag fortfarande inte fått klänningen, men jag hoppas fortfarande att jag har gjort ett bra val...
  • daniiel
    Protexblue skrev 2012-02-15 22:00:17 följande:

Tack så jätte mycket både daniiel och 1700tal för svaren, de är så skönt att de finns folk att fråga i denna djungel.. Men tänkte bara lägga upp bilderna jag fick på underkjolarna då jag tycker att den med två ringar ser ut att vara mer ballgown i modellen, men de kanske helt beror på hur man fixar till ringarna och liknande.

Jag håller med dig. Av bilderna att döma, så skulle jag nog valt den med två ringar. Det var ungefär så jag tänkte mig en underkjol med två ringar när jag svarade. Hm. Svårt det där.
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!