• Wille Jr

Betala för att gå på bröllop?

När vi gifte oss så hade vi en dunder fest med super god mat och övernattning till de som åkte långt.
    Nu har vi fått 2 inbjudningar till våra vänners bröllop.

Den ena är 65mil bort, de bjuder på middagen men inget annat.
    Det andra bröllopet är utomlands och de bjuder också på själva middagen , men inget mer.
    Känns surt att lägga 15.000kr på deras bröllop.
    Förstår inte hur man tänker?

De skickar inbjudning till deras bröllop men vi blir helt ruinerade.
    Klart att vi hellre lägger pengarna på vår familj och en härlig semester istället.

Tycker ni att jag tänker fel?
    Varför bjuda på bröllop om man inte kan bjuda på det mesta runtomkring?
    Då är det bättre att ha en fest här hemma och sen åka iväg själva.....

• Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?
  • Emblas Mamma

Det är ju frivilligt att gå - och vill dom gifta sig utomlands får dom ju stå för det och fatta att de flesta inte har råd att komma..
    Det är ju som sagt frivilligt, och jag hade inte lagt de pengarna ens om det var min bror som gifte sig :)
    Så jag hade inte gått! Men det förstår nog brudparet..! förhoppningsvis ;)

• MuBu

Om du känner att du inte har råd tycker jag att du ska vara ärlig och säga det till brudparen och tacka nej.
    Dom måste ju förstå att alla kanske inte har den ekonomin till att delta på dessa bröllop.

• frallan

Jag har bjudit vänner på bröllopet som bor i singapore. Vet ju att dom inte kommer komma, men vill ju såklart att dom skall veta att dom är mer än välkomna om de skulle vilja
    Tror nog det är så de som bjudit dig resonerar också. Om någon skulle käna att dom vill vara med och deltaga så blir dom glada men vill helt enkelt att ni alla skall känna er välkomna även om ni inte kommer på grund av kostnaderna. Man blir väl trots allt gladare för att man blir bjuden men inte kan komma, än att inte (redan innan) räknas bort?

• Vi2alltid

jag förstår nog inte riktigt vad du menar med "de bjuder på middag, men inget mer". Vad ska de mer bjuda på?
    att folk bjuder till övernattning tror jag hör mer till ovanligheterna... kanske är det något annat om det är utomlands men annars...
    jag tror de att de bjude dem de vill ha på sin dag, och har ni inte möjlighet att komma så har de nog förståelse för det också

• TheD

Om ett brudpar skulle betala ALLAS flygbiljetter + övernattning ska dem ha en ekonomi a la obegränsad kredit!

Sen tycker inte jag att det måste vara middag :) Kan ju lika gärna vara fika.

• jkbr

Jag förstår vad du menar, jag hade velat gifta mig i italien eller grekland men kände att det var mycket att kräva av vänner och familj och jag vill hellre ha dom med än att vara i italien men nu gifter vi oss i sverige och hälften kommer från Norge så dom måste också åka långt. 
    Men övernattning för gäster har vi inte råd att betala trots att vi fått paket pris, det blir ca 20000 mer och vi har ju gäster som måste resa oavsett var vi har bröllopet. Men jag förstår om folk tackar nej för att det blir dyrt.
    Hälften av gästena kan ju också hålla sig nyktra och ta bilen hem en timme om dom känner att dom inte vill betala boende. 
    Men jag tror att dina vänner skickar inbjudan som en gest att vill ni komma är vi välkomna men jag tror dom räknar med att många inte kommer pga av kostnad. 

• Joffan

Jag kommer från Fnland och min blivande från Sverige, hur vi än gör så kommer det att bli utomlands för helften av gösterna. Vi valde färför att gifta oss i sverige eftersom jag vet att mina gäster har bättre ekonomi.
    Jag har sagt till alla att mina vänner som inte har råd att jag fattar helt.
    Men någonstans måste vi ju få gifta oss :)

• Joffan

P.S. Vi fixar övernattning till alla som behöver det men vi har många sängplatser då blivande svärmor har en ridskola.

• vickan1976

Oj, det låter kostsamt. När sambons bror skulle gifta sig och det arrangerades svennsexa och möhippa så skulle det kosta 2500kr resp 1700kr att delta. Vi fick hoppa det.

Jag skulle tackat nej till bröllopet utomlands om vi inte hade haft råd. Om vi ändå planerade en semesterresa så skulle jag nog kombinerat det.

• Wille Jr

Skillnaden är att de som nu gifter sig har varit på vårt bröllop och alla våra vänners bröllop och blivit bjudna på allt.
    Övernatting m.m
    Sen skickar de ut inbjudningskort till oss och vi blir helt ruinerade.
    Om man räknar med allt och att festen hålls här hemma i Sverige så landar kalas lätt på 100.000kr.
    De bjuder med 15 personer då tycker jag att de iallafall kan  bjuda på någon aktivitet eller övernattning.
    Annars tycker jag inte man kan skicka en inbjudan till bröllop ......

Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?