• Sebastiána

Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?

Ja, jag har faktiskt inte hål i öronen. Det har liksom inte blivit av. Jag har funderat på det i åtminstone 10 år så nu tycker jag att det äntligen är dags. Jag har till och med ett par örhängen som jag tänkt ha på den stora dagen.

Det borde väl vara lämpligt att göra hålen nu. Vi gifter oss den 4 juni. Det borde vara bättre att ta hål på vintern än på sommaren och det borde finnas tillräckligt med tid för att det ska hinna läka ordentligt.

Jag har frågat min syster en massa, men hon minns inget. Hon tog hål i öronen på högstadiet så det var ett tag sedan.

Kan man sola solarium innan det har läkt ordentligt? Om inte, hur länge bör man vänta (vill bli lite brun också innan dagen B)? Hur lång tid tar det innan det läker? Annat som är bra att veta!?

• Svar på tråden Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?
  • Sebastiána
    Emblas Mamma skrev 2011-03-15 18:33:40 följande:
    ahaa! Jag läste just detta nu!
    Vilken riktig otur du har!
    Hoppas på att det läker snabbt nu så du hinner ta igen :)
    Men är det verkligen nödvändigt att sola solarium innan vigseln? April och maj kan vara fulla av sol också :)
    Man behöver ju inte vara knallbrun! Jag tror du blir fin ändå!

Lycka till med andra örat med - annars får du ha ett ;)
    Skojar bara! Det går säkert superbra! :)
    April och maj är kallt i Umeå där jag bor. Jag tror faktiskt att det kan funka med ståsolarium två veckor efter håltagning om det inte blivit infekterat såklart. Jag är verkligen kritvit annars.
  • Sebastiána
    Ska jag vänta till den 4 april och göra om hålet som blev fel här där jag bor (på samma ställe där jag gjorde hålen första gången)? Ska jag ta ett nytt hål en vecka tidigare när jag är nere i Skåne och hälsar på mina föräldrar? Jag skulle ju vinna en vecka då, förutsatt att det felaktiga hålet läkt. Ska jag försöka hitta någon bra piercare i Malmö istället. Jag kommer att vara där den 31 mars. Ni som kan kanske kan tipsa om någon piercare i centrala Maömö (Gustav, Triangeln och däromkring typ)
    Hur tvättar man bäst rent vid hänget? Jag tycker att det är svårt att komma åt. Att ta på tvål går väl an, men sen är det svårt att få bort allt. Kan man använda apotekets antiseptiska servetter som egentligen är till för att tvätta händerna med (handsprit)?
  • Niini
    Sebastiána skrev 2011-03-16 09:51:46 följande:
    Ska jag vänta till den 4 april och göra om hålet som blev fel här där jag bor (på samma ställe där jag gjorde hålen första gången)? Ska jag ta ett nytt hål en vecka tidigare när jag är nere i Skåne och hälsar på mina föräldrar? Jag skulle ju vinna en vecka då, förutsatt att det felaktiga hålet läkt. Ska jag försöka hitta någon bra piercare i Malmö istället. Jag kommer att vara där den 31 mars. Ni som kan kanske kan tipsa om någon piercare i centrala Maömö (Gustav, Triangeln och däromkring typ)
    Hur tvättar man bäst rent vid hänget? Jag tycker att det är svårt att komma åt. Att ta på tvål går väl an, men sen är det svårt att få bort allt. Kan man använda apotekets antiseptiska servetter som egentligen är till för att tvätta händerna med (handsprit)?
    Använd inte med sprit i, det torkar ut huden o förlänger läketiden. Bra att använda är koksaltlösning, antingen blandar du själv (minns dock inte mängden av varje men googla..) eller så köper du färdigt från apoteket. Värm och badda/putsa/låt ligga på en stund så snabbar det även på läkningen.
  • Sebastiána
    Niini skrev 2011-03-16 09:55:43 följande:
    Använd inte med sprit i, det torkar ut huden o förlänger läketiden. Bra att använda är koksaltlösning, antingen blandar du själv (minns dock inte mängden av varje men googla..) eller så köper du färdigt från apoteket. Värm och badda/putsa/låt ligga på en stund så snabbar det även på läkningen.
    Det låter smidigt med koksaltlösning! När jag ändå tvättar håret kan jag ju köra med tvål och så använda koksaltlösning de andra gångerna.
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-16 09:51:46 följande:
    Jag har använt tops som jag doppar i en lösning med mild tvål och varmt vatten. Och sen en ren tops som jag tar bara vatten och liksom svabbar rent med, eller ställer mig med huvudet under duschen och spolar.
    Med topsen kommer man åt att gnugga lite lätt också.
    Men det gäller att det är tops som är avsedda för sånt, alltså inget du köper på Kicks eller ICA. Fråga på apoteket, om dom har styckeförpackade tops så är det bäst.
    Om du har tagit ur örhänget direkt så bör det läka ihop ok. Visst du kan få ett litet ärr där om du har otur, jag har tagit om båda mina första hål, och ena sidan gick jättebra, men andra blev liksom en "krök" inne i örat. Så jag har svårt att sätta i örhängen med böjda "piggar". Men det syns inte när örhängena sitter i och det är ju huvudsaken Glad
    Jag skulle nog ha tagit om det på semestern, den där veckan kan vara det du behöver för lite extra läkning. Så du inte riskerar att gå med läkörhängen på bröllopet...
    Lycka till. Och grattis till att du vågade språnget Solig

Och till gelehallon... Om du syftar på mitt inlägg om att den som piercade min näsvinge var sjuksköterska. Så kan jag ju meddela att hon ÄVEN är utbildad piercare eftersom det tydligen smäller högre. Flört
    Det är till henne man åker när man fått problem med en annan pircare här i dalarna, för hon vet vad hon sysslar med...
    Men i mitt enfald så tyckte jag att det skulle vara mer lugnande att tala om att hon var utbildad inom sjukvården, när det gällde råd till någon som var orolig för infektioner och liknande... 
    När det gäller piercingar och tatueringar och andra kroppssmyckare så finns det lika många hempulande idioter som seriösa. Så du har rätt i att man ska tänka sig för när man väljer vem man ska lyssna på i alla fall. 

Det bästa är sunt förnuft hur som helst. Och det har nog de flesta här tror jag Glad 
  • Sebastiána

Jag får nog gå till frisör (eller liknande) som använder pistol i mina föräldrars hemstad. Jag vill ju ha ett likadant läkstift i hål nr 2 som i det där det redan sitter ett stift nu. Jag får väl reklamera håltagningen så att jag får halva kostnaden tillbaka eller något sånt.

Som sagt, sååå irriterande. Jag menar, varför är de så noga med att märka ut var hålet ska sitta med penna om de sedan skjuter två millimeter under pricken?!!!

• Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-16 10:54:26 följande:
    Jag får nog gå till frisör (eller liknande) som använder pistol i mina föräldrars hemstad. Jag vill ju ha ett likadant läkstift i hål nr 2 som i det där det redan sitter ett stift nu. Jag får väl reklamera håltagningen så att jag får halva kostnaden tillbaka eller något sånt.

Som sagt, sååå irriterande. Jag menar, varför är de så noga med att märka ut var hålet ska sitta med penna om de sedan skjuter två millimeter under pricken?!!!
    Ja det kan man ju fundera över...
    Det kan ha räckt med att hon ryckte till lite precis när hon tryckte av, eller att du råkade röra dig lite (typ andades ut kraftigt eller andades in kraftigt) osv.
    Dom BÖR kunna hantera sånt, men ibland går det ju inte som det ska tyvärr.
    Synd bara att det hände dig nu när du har lite tidspress också. 
  • gelehallon
    Chicita skrev 2011-03-16 10:43:18 följande:
    Jag har använt tops som jag doppar i en lösning med mild tvål och varmt vatten. Och sen en ren tops som jag tar bara vatten och liksom svabbar rent med, eller ställer mig med huvudet under duschen och spolar.
    Med topsen kommer man åt att gnugga lite lätt också.
    Men det gäller att det är tops som är avsedda för sånt, alltså inget du köper på Kicks eller ICA. Fråga på apoteket, om dom har styckeförpackade tops så är det bäst.
    Om du har tagit ur örhänget direkt så bör det läka ihop ok. Visst du kan få ett litet ärr där om du har otur, jag har tagit om båda mina första hål, och ena sidan gick jättebra, men andra blev liksom en "krök" inne i örat. Så jag har svårt att sätta i örhängen med böjda "piggar". Men det syns inte när örhängena sitter i och det är ju huvudsaken Glad
    Jag skulle nog ha tagit om det på semestern, den där veckan kan vara det du behöver för lite extra läkning. Så du inte riskerar att gå med läkörhängen på bröllopet...
    Lycka till. Och grattis till att du vågade språnget Solig

Och till gelehallon... Om du syftar på mitt inlägg om att den som piercade min näsvinge var sjuksköterska. Så kan jag ju meddela att hon ÄVEN är utbildad piercare eftersom det tydligen smäller högre. Flört
    Det är till henne man åker när man fått problem med en annan pircare här i dalarna, för hon vet vad hon sysslar med...
    Men i mitt enfald så tyckte jag att det skulle vara mer lugnande att tala om att hon var utbildad inom sjukvården, när det gällde råd till någon som var orolig för infektioner och liknande... 
    När det gäller piercingar och tatueringar och andra kroppssmyckare så finns det lika många hempulande idioter som seriösa. Så du har rätt i att man ska tänka sig för när man väljer vem man ska lyssna på i alla fall. 

Det bästa är sunt förnuft hur som helst. Och det har nog de flesta här tror jag Glad 
    Jag syftade inte på ngt inlägg specifikt. Ville bara klargöra att det är en STOR skillnad mellan sjukvård o piercingar. Och att man bara för att man har sjukvårdsutbildning inte nödvändigtvis kan ett endaste smack om piercingar. Och nej, det är ingen tävling om vem som kan mest o bäst och smäller högst. Säg mig isf vad som smäller högst: snickare, murare eller rörmokare? Jag menar, om du vill ha rör dragna så ringer du väl inte en murare??

Mild tvål håller jag med om! Parfymfri är att rekommendera. Men det är viktigt att INGA tvålrester finns kvar när du tvättat klart! Stoppa huvudet i handfatet och ös över rent vatten när du sköljer bort tvålen är mitt råd.

Inge koksalt, inge klorohexidin eller alsollösning/sprit och ABSOLUT INTE något annat med sprit i! Det är på tok för starkt och öronen kommer aldrig lyckas läka!

Du behöver inte vänta så länge med att ta om det där hålet, tvätta det morgon och kväll precis som du ska tvätta det andra. När du inte längre är öm kring det "misslyckade" hålet så kan du ta om det.

Och vore jag dig skulle jag gå tillbaka och tala om för dem att du vill ha pengarna tillbaka för BÅDA hålen och sedan gå till ett annat ställe och göra om hålet.

Lycka till!
  • perfektionista

Men alltså - jag skulle bli helt galen om de skulle sätta hålen snett! Vad är det för amatörer?

• Sebastiána
    perfektionista skrev 2011-03-19 00:23:26 följande:
    Men alltså - jag skulle bli helt galen om de skulle sätta hålen snett! Vad är det för amatörer?
    Precis! Och galen blev jag...
  • Sebastiána

Nån som känner till ett bra ställe i centrala Malmö där man kan ta hål i öronen - med Blomdahl Medical (vill ha samma läkörhänge)? Nån som är bra och stadig på hand?

• Hvidbrud

Jag vet att det finns piercare på koi studio på st. Nygatan (på andra hansa typ), lite längre ner på samma gata ligger en frisör/nagelstudio/stylist som gör reklam i fönstret för att de gör hål. Kan tyvärr inte minnas vilket märke de använder. Ska gå förbi senare i dag så kan jag slänga ett öga...

• Sebastiána
    Hvidbrud skrev 2011-03-21 07:55:16 följande:
    Jag vet att det finns piercare på koi studio på st. Nygatan (på andra hansa typ), lite längre ner på samma gata ligger en frisör/nagelstudio/stylist som gör reklam i fönstret för att de gör hål. Kan tyvärr inte minnas vilket märke de använder. Ska gå förbi senare i dag så kan jag slänga ett öga...
    Tack!
  • Hvidbrud

På Blomdahls hemsida står att följande använder deras smycken:
    MALMÖ Babylonien Guld / Kronprinsens Guld
    Regementsgatan 52 Tel: 040-981651
    Smycka Entré
    Fredsgatan 14B Tel: 040-182720
    Center-Time
    Agnesfritsvägen 177 Tel: 040-943380

• Hvidbrud

Butiken på st nygatan använder samma örhänge som du fick innan! Nails & co heter butiken,

• Aniara4

Jag tänkte också ta hål i öronen för första gången i mitt snart 40-åriga liv, men nu börjar jag undra om det är för sent - alltså, jag älskar verkligen att bada, och jag kommer att bli sjukt grinig om jag inte får bada förrän framåt slutet av juli!

• Sebastiána
    Aniara4 skrev 2011-05-24 13:04:41 följande:
    Jag tänkte också ta hål i öronen för första gången i mitt snart 40-åriga liv, men nu börjar jag undra om det är för sent - alltså, jag älskar verkligen att bada, och jag kommer att bli sjukt grinig om jag inte får bada förrän framåt slutet av juli!
    Jag har haft mina hål i 8 veckor eller vad det nu kan bli. Hade inga problem alls, men var också väldigt noga med rengöring. Hur det är med bad veta jag inte, men det funkade att sola solarium i alla fall (gjort rent extra efteråt för säker hets skull).
  • Aniara4

Äääääh, nu har jag ringt och dubbelkollat, och det kan verkligen ta 8 veckor innan jag får bada i insjöar. Då pratar vi slutet av juli. 4 veckor hade jag kunnat stå ut med, ofta är det ju lite kyligt att bada före midsommar ändå (fast i år har det ju varit varm och tidig vår), men med min läkförmåga skulle säkert halva sommaren gå.
    Skit att jag inte tänkte på det tidigare!

Men nu när jag letar lite ser jag ju att det finns fina clips att få tag på också...

• Tjej

Nu är det så att jag tog hål i öronen UTAN läkarstav, vanliga örhängen direkt, ör nu rädd för att jag gjort ett misstag och att det kan bli inflamerat..

Svar på tråden Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?