• Sebastiána

Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?

Ja, jag har faktiskt inte hål i öronen. Det har liksom inte blivit av. Jag har funderat på det i åtminstone 10 år så nu tycker jag att det äntligen är dags. Jag har till och med ett par örhängen som jag tänkt ha på den stora dagen.

Det borde väl vara lämpligt att göra hålen nu. Vi gifter oss den 4 juni. Det borde vara bättre att ta hål på vintern än på sommaren och det borde finnas tillräckligt med tid för att det ska hinna läka ordentligt.

Jag har frågat min syster en massa, men hon minns inget. Hon tog hål i öronen på högstadiet så det var ett tag sedan.

Kan man sola solarium innan det har läkt ordentligt? Om inte, hur länge bör man vänta (vill bli lite brun också innan dagen B)? Hur lång tid tar det innan det läker? Annat som är bra att veta!?

• Svar på tråden Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?
  • Etheleglin

Gör det så fort som möjligt nu, för de första sex veckorna ska man inte ens röra smycket. Den tiden krävs för att vävnaden ska läka ordentligt.

Gå till en riktig piercingstudio!

En pistol går inte att rengöra ordentligt, även om delarna som används är sterila. Autoklavförpackade kanyler ger lättare läkning och mindre risk för infektion.

Ha titansmycken i början (och till vardags, tex om du sover med dem och sällan byter). Men de flesta piercare har bara smycken i titan, så det borde inte vara något problem. Tvätta av runt omkring med mild tvål när du duschar men annars så rör örat så lite som möjligt.

• Lysdioda

Om man ska ta i örsnibben så är det ganska lätt att få bra hål oavsett om man tar hos piercare (som oftast finns på tatueringsstudios som ni borde ha även i Umeå), hos guldsmed eller frisör. Det viktiga är att den som ska ta hål vet hur man gör och att du sedan sköter hålen bra. Riktigt bra och noga.

Det KAN bli inflamerat, irriterat, varigt, och små förhårdnader, men det behöver verkligen inte bli det.

Om man ska ta hål nån annanstans än i mjuka snibben så ska man ta i riktigt studio med riktiga verktyg, så att de inte skjuter, för då skjuter de sönder väldigt mycket brosk eller vävnad så det kan bli som små kulor på baksidan av smycket.

Jag skulle absolut inte sola solarium efter att ha tagit hål i örat... verkligen inte. 

Det finns väldigt mycket snygga clips och magnetörhängen att köpa också, både i handel och second hand, tradera osv. Det kan vara enklare för din del om du tvekar. 

• förlovadflicka
    Lysdioda skrev 2011-03-14 14:05:33 följande:
    Om man ska ta i örsnibben så är det ganska lätt att få bra hål oavsett om man tar hos piercare (som oftast finns på tatueringsstudios som ni borde ha även i Umeå), hos guldsmed eller frisör. Det viktiga är att den som ska ta hål vet hur man gör och att du sedan sköter hålen bra. Riktigt bra och noga.

Det KAN bli inflamerat, irriterat, varigt, och små förhårdnader, men det behöver verkligen inte bli det.

Om man ska ta hål nån annanstans än i mjuka snibben så ska man ta i riktigt studio med riktiga verktyg, så att de inte skjuter, för då skjuter de sönder väldigt mycket brosk eller vävnad så det kan bli som små kulor på baksidan av smycket.

Jag skulle absolut inte sola solarium efter att ha tagit hål i örat... verkligen inte. 

Det finns väldigt mycket snygga clips och magnetörhängen att köpa också, både i handel och second hand, tradera osv. Det kan vara enklare för din del om du tvekar. 
    Det är så dumt med clips bara för de gör så ont efter ett tag och magneter trillar bara av... Blä :( 
  • Lysdioda

Jag har aldrig haft problem med clips eller magnet, men det beror nog på vad man har för typ av örsnibb och också vilket smycke man får tag i. Det är väl bäst att prova sig fram.

• Sebastiána

Usch. Jag tror att jag hoppas över det där med att ta hål. Jag hade tänkt göra det idag, men jag vill ju bli lite solbränd och fin till bröllopet också. Clips är ingen hit. Jag har liksom testat allt sånt i 20 år så det blir hål i örat eller inget alls. Örhängena som jag köpt kan jag ge bort till min syster i tärnpresent.

• sofi 88

Jag har tagit 5 st hål, vid 3 olika tillfällen. Alla med pistol. 3 st hos frisör och 2 st i en smyckesbutik. Alla har blivit raka och fina, läkt bra och jag har aldrig haft några som helst problem. 6 veckor ha jag haft läkörhängena i och det enda jag kan säga är att du INTE ska pilla så mycket på det. Mest låta det vara.

• gelehallon

Å herregud vad trökiga ni är! Hur många av er är det som inte fattar ett jota vad ni pratar om då??!!

JAG ÄR OCH JOBBAR SOM PROFESSIONELL PIERCER.

Till örsnibbarna skulle jag säga såhär (och då menar jag BARA örsnibbarna): Gå till en frisör, följ deras skötselråd, övertvätta inte!, undertvätta inte! Sköt om din kropp och hälsa!

Allt annat än örsnibbarna är livsfarliga att göra med pistol! Speciellt ställen med brosk!

Och sjuksköterskor, för sista gången! De vet inge mer för att de är sjuksköterskor!! Snarare är det så att sjuksköterskor och andra sjukvårdsutbildade TROR sig ha en uppfattning om hur man ska sköta en piercing, men så är icke fallet! Piercingar har inget med sjukvård att göra. Självklart kan ngn som har sjukvårdsutbildning veta hur man sköter en piercing, men INTE pga deras sjukvårdsutbildning.

Till TS: Gå till en frisör och gör dina hål, snarast, så du vet och är säker på att de hinner läka innan dagen D. Inboxa mig om du får problem eller undrar över ngt, så ska jag ge dig de råd du kan tänkas behöva!

• Sebastiána

Det gick inte att avboka så jag gick dit och tog hål i öronen. Jättesnyggt i ena örsnibben, i den andra kom hålet lite för långt ner så jag fick ta ut läkstiftet när jag kom hem. Nu måste det alltså läka några veckor innan jag kan få ett nytt hål. Sååå irriterande när jag nu "tagit sats" i 20 år!!!

• förlovadflicka
    Sebastiána skrev 2011-03-14 21:18:30 följande:
    Det gick inte att avboka så jag gick dit och tog hål i öronen. Jättesnyggt i ena örsnibben, i den andra kom hålet lite för långt ner så jag fick ta ut läkstiftet när jag kom hem. Nu måste det alltså läka några veckor innan jag kan få ett nytt hål. Sååå irriterande när jag nu "tagit sats" i 20 år!!!
    Åh nej, det är precis nåt sånt som kommer hända mig också om jag försöker :P 
Svar på tråden Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?