• Sebastiána

Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?

Ja, jag har faktiskt inte hål i öronen. Det har liksom inte blivit av. Jag har funderat på det i åtminstone 10 år så nu tycker jag att det äntligen är dags. Jag har till och med ett par örhängen som jag tänkt ha på den stora dagen.

Det borde väl vara lämpligt att göra hålen nu. Vi gifter oss den 4 juni. Det borde vara bättre att ta hål på vintern än på sommaren och det borde finnas tillräckligt med tid för att det ska hinna läka ordentligt.

Jag har frågat min syster en massa, men hon minns inget. Hon tog hål i öronen på högstadiet så det var ett tag sedan.

Kan man sola solarium innan det har läkt ordentligt? Om inte, hur länge bör man vänta (vill bli lite brun också innan dagen B)? Hur lång tid tar det innan det läker? Annat som är bra att veta!?

• Svar på tråden Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?
  • Chicita

Jag har massa hål i öronen, eller tja massa och massa, det finns dom som har betydligt fler *S*
    Jag har 4 i ena örat och 1 i det andra.
    Alla är gjorda på frisersalong och jag har inte haft några problem med dom. Annat än att första gången jag tog hål och sen började använda vanliga örhängen så fick jag utslag av nickelallergi.
    Lät hålen läka i många år, och sen gjorde jag om det, och använde då titan-hängen som första-smycke. Och nu använder jag bara guld.

Jag har även piercat näsan, hos en tatuering/piercingstudio och tametusan så använde dom pistol där med.
    Hon som piercade är utbildad sjuksköterska och sa att du får mycket finare sårkanter om du kör med pistolen, och alltså läker det snabbare och bättre.
    Det var bara om det var en stav i ögonbrynet eller liknande som hon använde kanyl, för då var det för långt för pistolen.

Hon rekommenderade den för att det var engångsförpackade delar, som redan är laddade med örhängen och allt. Så det var "mer sterilt" än kanylen. Som ju används om och om igen även om den steriliseras emellan. 

• Niini
    Chicita skrev 2011-03-14 10:31:12 följande:
    Jag har massa hål i öronen, eller tja massa och massa, det finns dom som har betydligt fler *S*
    Jag har 4 i ena örat och 1 i det andra.
    Alla är gjorda på frisersalong och jag har inte haft några problem med dom. Annat än att första gången jag tog hål och sen började använda vanliga örhängen så fick jag utslag av nickelallergi.
    Lät hålen läka i många år, och sen gjorde jag om det, och använde då titan-hängen som första-smycke. Och nu använder jag bara guld.

Jag har även piercat näsan, hos en tatuering/piercingstudio och tametusan så använde dom pistol där med.
    Hon som piercade är utbildad sjuksköterska och sa att du får mycket finare sårkanter om du kör med pistolen, och alltså läker det snabbare och bättre.
    Det var bara om det var en stav i ögonbrynet eller liknande som hon använde kanyl, för då var det för långt för pistolen.

Hon rekommenderade den för att det var engångsförpackade delar, som redan är laddade med örhängen och allt. Så det var "mer sterilt" än kanylen. Som ju används om och om igen även om den steriliseras emellan. 
    En pistol kan aldrig göra finare kanter än en kanyl, tyvärr. Är också utbildad sjukskötare, har 6 "vanliga" hål i öronen. Två gjorda med pistol som är sneda o fula o tog evigheter på sig att läka. Fyra + helix o tragus gjorda med kanyl, raka, fina hål som nästan inte krånglat! (de som krånglat lite har varit broskpiercingarna men de gör ju såna nästan alltid..)

Hur som helst gör TS som hon vill. Men det är betydligt lättare att få raka hål på önskat ställe med en kanyl. O gör det så fort som smöjligt som sagt. Det tar ett tag att läka, MINST 6 veckor bör läkeörhängena vara i. Sen beror det ju på från person till person hur bra det öläker samt hur man sköter det och ifall det blir en infektion som förlänger läketiden.

Lycka till! :)
  • Sebastiána
    Niini skrev 2011-03-14 10:36:50 följande:
    En pistol kan aldrig göra finare kanter än en kanyl, tyvärr. Är också utbildad sjukskötare, har 6 "vanliga" hål i öronen. Två gjorda med pistol som är sneda o fula o tog evigheter på sig att läka. Fyra + helix o tragus gjorda med kanyl, raka, fina hål som nästan inte krånglat! (de som krånglat lite har varit broskpiercingarna men de gör ju såna nästan alltid..)

Hur som helst gör TS som hon vill. Men det är betydligt lättare att få raka hål på önskat ställe med en kanyl. O gör det så fort som smöjligt som sagt. Det tar ett tag att läka, MINST 6 veckor bör läkeörhängena vara i. Sen beror det ju på från person till person hur bra det öläker samt hur man sköter det och ifall det blir en infektion som förlänger läketiden.

Var kan man göra det med kanyl? Jag bor I Umeå så jag känner inte till nåt annat än frisören.

Jag hade tänkt göra det innan jul, men frisören tyckte att det var bättre att vänta eftersom örhängena lätt fastnar i mössor osv på vintern... och här har det alltså varit kring -30 grader under flera veckor så man behövde mössa. Nu klarar jag mig utan
  • Niini
    Sebastiána skrev 2011-03-14 10:44:33 följande:
    Var kan man göra det med kanyl? Jag bor I Umeå så jag känner inte till nåt annat än frisören.

Jag hade tänkt göra det innan jul, men frisören tyckte att det var bättre att vänta eftersom örhängena lätt fastnar i mössor osv på vintern... och här har det alltså varit kring -30 grader under flera veckor så man behövde mössa. Nu klarar jag mig utan
    Kanyl = nål. De sticker helt enkelt hål i ditt öra o lägger dit örhänget. Kan göras med mer precision än med en pistol :)

Besök bodyart.ifokus.se/ för mer info o svar på frågor :)

Finns även en artikel om att pierca med pistol där  - bodyart.ifokus.se/articles/4d7149d1b9cb46222705d995-att-pierca-med-pistol
  • Chicita
    Niini skrev 2011-03-14 10:36:50 följande:

Trist att du inte har fått bra hål med pistol.
    Alla mina är raka och fina och läkte snabbt också. Så vi har helt olika uppfattningar här alltså.
    Med kanyl så prickar man ju inte bara hål genom örat, utan man skär bort lite av det genom att kanylen ju är ihålig (som jag har fått det för klarat för mig i alla fall), vilket gör att hålen blir större även om man använder en fin kanyl. 
    Det är väl bara en marginell skillnad om det blir någon.
    Men hur som helst så föredrar jag pistolen.
    Och när det gäller efterbehandling och läkning så är det ju samma oavsett vilket sätt man väljer att göra hålen med...
    Det hänger nog mer på den som gör hålen än på verktyget, hur resultatet blir. 
  • Sebastiána

Nu tycker jag plötsligt att det verkar jättebesvärligt att ta hål i öronen. Jag önskar att jag också gjort det i högstadiet. I den åldern bryr man sig inte så mycket om konsekvenserna.

• Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-14 11:03:00 följande:
    Nu tycker jag plötsligt att det verkar jättebesvärligt att ta hål i öronen. Jag önskar att jag också gjort det i högstadiet. I den åldern bryr man sig inte så mycket om konsekvenserna.
    Det är inte svårt alls... Flört Men jag förstår om du blir förvirrad...
    Besök en tatueringsstudio om du vill ta med kanyl. Dom brukar ha speciella piercare som är utbildade när det gäller hygien och sånt.

Eller gå till din frisör och ta med pistol...

Det viktigaste är att DU sköter hålen sen efter de föreskrifter som håltagaren säger.
    Tvål och vatten rekommenderar jag. Alltså en mild tvål, typ Lactasyd eller vad den nu heter. Den från apoteket.. Eller någon oparfymerad annan tvål...
    Alsolsprit och sånt kan torka ut huden och försena läkningen.

Det finns risker med båda metoderna, och med risker menar jag att hålen blir sneda eller "böjda".
    Men det hänger mer på den som GÖR hålen än på metoden.

Lycka till Solig 
  • Sebastiána
    Chicita skrev 2011-03-14 11:09:24 följande:
    Det är inte svårt alls... Flört Men jag förstår om du blir förvirrad...
    Besök en tatueringsstudio om du vill ta med kanyl. Dom brukar ha speciella piercare som är utbildade när det gäller hygien och sånt.

Eller gå till din frisör och ta med pistol...

Det viktigaste är att DU sköter hålen sen efter de föreskrifter som håltagaren säger.
    Tvål och vatten rekommenderar jag. Alltså en mild tvål, typ Lactasyd eller vad den nu heter. Den från apoteket.. Eller någon oparfymerad annan tvål...
    Alsolsprit och sånt kan torka ut huden och försena läkningen.

Det finns risker med båda metoderna, och med risker menar jag att hålen blir sneda eller "böjda".
    Men det hänger mer på den som GÖR hålen än på metoden.

Lycka till Solig 
    Jag känner över huvud taget inte till någon piercingstudio här i Umeå, så det får bli hos frisör.
  • Sörön10

Jag har gjort mina fyra hål med pistol och det har gått jättebra! 

Eller iaf i 75% av fallen. Gjorde alla på samma ställe och det var inga problem med den pistolen hos den guldsmedsaffären jag var på (inte frisör, som andra verkar gå till!). Jag hade nämligen fått för mig att det inte behövde tvättas på något vis. Fråga mig inte varför, tror att jag hade minnesluckor från hål tre och att jag skött det minimalt och det gått bra.

Givetvis blev det infekterat och mysigt och det tog jag ur så det fick läka ihop! Men det hade ju inget med metoden att göra utan min tonårsignorans!  

• Sörön10
    Sörön10 skrev 2011-03-14 12:01:33 följande:
    Jag har gjort mina fyra hål med pistol och det har gått jättebra! 

Eller iaf i 75% av fallen. Gjorde alla på samma ställe och det var inga problem med den pistolen hos den guldsmedsaffären jag var på (inte frisör, som andra verkar gå till!). Jag hade nämligen fått för mig att det inte behövde tvättas på något vis. Fråga mig inte varför, tror att jag hade minnesluckor från hål tre och att jag skött det minimalt och det gått bra.

Givetvis blev det infekterat och mysigt och det tog jag ur så det fick läka ihop! Men det hade ju inget med metoden att göra utan min tonårsignorans!  
    Alltså mitt fjärde hål blev infekterat! De övriga tre lever och frodas! ;)
Svar på tråden Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?