Chicita skrev 2011-03-14 10:31:12 följande:
Jag har massa hål i öronen, eller tja massa och massa, det finns dom som har betydligt fler *S*
Jag har 4 i ena örat och 1 i det andra.
Alla är gjorda på frisersalong och jag har inte haft några problem med dom. Annat än att första gången jag tog hål och sen började använda vanliga örhängen så fick jag utslag av nickelallergi.
Lät hålen läka i många år, och sen gjorde jag om det, och använde då titan-hängen som första-smycke. Och nu använder jag bara guld.
Jag har även piercat näsan, hos en tatuering/piercingstudio och tametusan så använde dom pistol där med.
Hon som piercade är utbildad sjuksköterska och sa att du får mycket finare sårkanter om du kör med pistolen, och alltså läker det snabbare och bättre.
Det var bara om det var en stav i ögonbrynet eller liknande som hon använde kanyl, för då var det för långt för pistolen.
Hon rekommenderade den för att det var engångsförpackade delar, som redan är laddade med örhängen och allt. Så det var "mer sterilt" än kanylen. Som ju används om och om igen även om den steriliseras emellan.
En pistol kan aldrig göra finare kanter än en kanyl, tyvärr. Är också utbildad sjukskötare, har 6 "vanliga" hål i öronen. Två gjorda med pistol som är sneda o fula o tog evigheter på sig att läka. Fyra + helix o tragus gjorda med kanyl, raka, fina hål som nästan inte krånglat! (de som krånglat lite har varit broskpiercingarna men de gör ju såna nästan alltid..)
Hur som helst gör TS som hon vill. Men det är betydligt lättare att få raka hål på önskat ställe med en kanyl. O gör det så fort som smöjligt som sagt. Det tar ett tag att läka, MINST 6 veckor bör läkeörhängena vara i. Sen beror det ju på från person till person hur bra det öläker samt hur man sköter det och ifall det blir en infektion som förlänger läketiden.
Lycka till! :)