• Sebastiána

Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?

Ja, jag har faktiskt inte hål i öronen. Det har liksom inte blivit av. Jag har funderat på det i åtminstone 10 år så nu tycker jag att det äntligen är dags. Jag har till och med ett par örhängen som jag tänkt ha på den stora dagen.

Det borde väl vara lämpligt att göra hålen nu. Vi gifter oss den 4 juni. Det borde vara bättre att ta hål på vintern än på sommaren och det borde finnas tillräckligt med tid för att det ska hinna läka ordentligt.

Jag har frågat min syster en massa, men hon minns inget. Hon tog hål i öronen på högstadiet så det var ett tag sedan.

Kan man sola solarium innan det har läkt ordentligt? Om inte, hur länge bör man vänta (vill bli lite brun också innan dagen B)? Hur lång tid tar det innan det läker? Annat som är bra att veta!?

• Svar på tråden Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?
  • Midvinterflicka

Det tar några veckor innan det läker ordentligt. Jag skulle säga att hygienen är det viktigaste att tänka på.

Det är viktigt att du väljer en seriös håltagare som håller god hygien och har rena instrument, typ en hudvårdsklinik el liknande. Gå inte in på första bästa ställe.

Sedan är det jätteviktigt att du själv håller rent ordentligt efter håltagningen. Tvätta ordentligt med tvål och varmt vatten morgon och kväll. Se till att komma åt bakom ploppen. Badda gärna med lite klorhexidin eller liknade och torka torrt.

Se till att du inte utsätter hålen för ställen som kan innebära mycket bakterier under läkningsprocessen, typ offentliga bad. Jag tror inte att det är farligt att sola, men som sagt, håll öronsnibbarna ifrån solariebädden. Sitt inte och rulla på örhängena med smutsiga fingrar. Kort sagt, undvik kontakt med allt som inte är helt rent.

Det är bättre att du går med läkningsörhängena lite för länge än lite för kort tid så att det läker ordentligt. Använd inte för tunga örhängen i början, huden kan vara lite skör.

Jag är ingen expert på detta, bara egna erfarenheter.

• förlovadflicka

Åh, jag har inte heller hål, men jag är så feg så jag vågar inte! Det är liksom inte själva håltagningen jag är rädd för, är bara rädd att det ska bli inflammerat och rinna var och att jag ska bli allergisk mot en massa grejer osv... Tyvärr är örhängen det snyggaste jag vet :P 

• Sebastiána

Jag tänkte göra det hos frisören. De borde vara seriösa! Jag har för mig att det finns någon typ av rengöringsservetter man kan köpa. Det vore bra att ha eftersom jag reser en del.

Jag har inte sagt något till min sambo, det blir en överaskning (jag har pratat om att ta hål i öronen jättemycket men har tror nog att det bara är prat) så han har planerat in solning i övermogon till oss båda. det är ett ståsolarium, men det kan ju finnas bakterier i luften kanske, men om jag gör rent efter solningen kanske det funkar ändå. Jag får fråga när jag tar hål.

• förlovadflicka
    Sebastiána skrev 2011-03-14 08:58:09 följande:
    Jag tänkte göra det hos frisören. De borde vara seriösa! Jag har för mig att det finns någon typ av rengöringsservetter man kan köpa. Det vore bra att ha eftersom jag reser en del.

Jag har inte sagt något till min sambo, det blir en överaskning (jag har pratat om att ta hål i öronen jättemycket men har tror nog att det bara är prat) så han har planerat in solning i övermogon till oss båda. det är ett ståsolarium, men det kan ju finnas bakterier i luften kanske, men om jag gör rent efter solningen kanske det funkar ändå. Jag får fråga när jag tar hål.
    Jag har hört att det inte är så bra alltid att göra det hos frisören utan att det är bättre att gå till någon särskild piercare liksom. Tydligen använder de inte pistol om jag fattat det rätt och att det är bättre... Jag vet inte, men googla upp det :P 
  • Midvinterflicka

Pistol funkade jättebra på mig och det går snabbt, gör inte ont. Det knäpper till och sedan blir örat lite varmt.

Rengöringsservetter kan säkert funka, men jag vill verkligen slå ett slag för varmt vatten och tvål, det är känt att varmt vatten har en mycket bättre bakteriedödande effekt än kallt vatten. Om du är orolig när du är ute och reser, koka vattnet och låt det svalna lite så är vattnet helt sterilt!

Bakterier i luften behöver du inte oroa dig för, men som sagt undvik att pilla med orena händer. Om du måste pilla, klia etc, tvätta händerna ordentligt först.

En grej till, byt örngott lite oftare än vanligt så du inte ligger och gnider öronen mot smutsiga lakan!

• shakynose

Du behöver inte vara mer rädd för bakterier än du vanligtvis är när du har ett sår! Däremot så skulle jag undvika solarie de första dagarna, dels eftersom ärr kan bli missfärgade, men också för att strålningen kan förvärra smärtan... Nu sitter ju ärren mestadels inuti, så det kanske inte gör så mkt, men ändå!

Kan man inte göra om örhängena till clips- eller skruvmodell?

• Midvinterflicka
    förlovadflicka skrev 2011-03-14 08:58:00 följande:
    Åh, jag har inte heller hål, men jag är så feg så jag vågar inte! Det är liksom inte själva håltagningen jag är rädd för, är bara rädd att det ska bli inflammerat och rinna var och att jag ska bli allergisk mot en massa grejer osv... Tyvärr är örhängen det snyggaste jag vet :P 
    Du behöver inte oroa dig. Tänk lite extra på hygienen bara så brukar det gå bra. Välj titanörhängen eller plast så blir du inte allergisk. Varet kommer inte bara sådär, ofta kommer svullnad först. Då gäller det att tvätta noga så går det ner.

Det är de som slarvar med hygienen som får var och svullnad!

Tycker inte du ska oroa dig för att hål om du tycker att det är fint!
  • Niini

Bäst är att du går till en piercingstudio och tar hål med kanyl. O gör det nu! Läkeörhängena ska sitta i ett tag också.

• Anna89

Jag jobbar som frisör och tar hål med blomdahls -medical piercing system. Där vi sätter de medicinska aspekterna först! Det görs med pistol & varje kassett med örhängen är autoklav förpackade så du är de första som kommer i kontakt med dessa. Pistolen i fråga kommer aldrig i kontakt med någon annan än håltagarens hand( som naturligtvis, tvättas och spritas för varje gång)
    Hålen tar ca 6 veckor att läka. Plasthängen är att föredra- då de är de ända på marknaden som innehåller 0 % nickel.
    Du ska inte bada basäng eller utsätta dig för sol under de första veckorna.

Jag skulle säga att ledorden för ett bra hål är

RENT - TORRT - LUFTIGT

Lycka till med dina hål :)

Svar på tråden Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?