• Chicita

Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?

Jag har massa hål i öronen, eller tja massa och massa, det finns dom som har betydligt fler *S*
    Jag har 4 i ena örat och 1 i det andra.
    Alla är gjorda på frisersalong och jag har inte haft några problem med dom. Annat än att första gången jag tog hål och sen började använda vanliga örhängen så fick jag utslag av nickelallergi.
    Lät hålen läka i många år, och sen gjorde jag om det, och använde då titan-hängen som första-smycke. Och nu använder jag bara guld.

Jag har även piercat näsan, hos en tatuering/piercingstudio och tametusan så använde dom pistol där med.
    Hon som piercade är utbildad sjuksköterska och sa att du får mycket finare sårkanter om du kör med pistolen, och alltså läker det snabbare och bättre.
    Det var bara om det var en stav i ögonbrynet eller liknande som hon använde kanyl, för då var det för långt för pistolen.

Hon rekommenderade den för att det var engångsförpackade delar, som redan är laddade med örhängen och allt. Så det var "mer sterilt" än kanylen. Som ju används om och om igen även om den steriliseras emellan. 

• Chicita
    Niini skrev 2011-03-14 10:36:50 följande:
    En pistol kan aldrig göra finare kanter än en kanyl, tyvärr. Är också utbildad sjukskötare, har 6 "vanliga" hål i öronen. Två gjorda med pistol som är sneda o fula o tog evigheter på sig att läka. Fyra + helix o tragus gjorda med kanyl, raka, fina hål som nästan inte krånglat! (de som krånglat lite har varit broskpiercingarna men de gör ju såna nästan alltid..)

Hur som helst gör TS som hon vill. Men det är betydligt lättare att få raka hål på önskat ställe med en kanyl. O gör det så fort som smöjligt som sagt. Det tar ett tag att läka, MINST 6 veckor bör läkeörhängena vara i. Sen beror det ju på från person till person hur bra det öläker samt hur man sköter det och ifall det blir en infektion som förlänger läketiden.

Lycka till! :)
    Trist att du inte har fått bra hål med pistol.
    Alla mina är raka och fina och läkte snabbt också. Så vi har helt olika uppfattningar här alltså.
    Med kanyl så prickar man ju inte bara hål genom örat, utan man skär bort lite av det genom att kanylen ju är ihålig (som jag har fått det för klarat för mig i alla fall), vilket gör att hålen blir större även om man använder en fin kanyl. 
    Det är väl bara en marginell skillnad om det blir någon.
    Men hur som helst så föredrar jag pistolen.
    Och när det gäller efterbehandling och läkning så är det ju samma oavsett vilket sätt man väljer att göra hålen med...
    Det hänger nog mer på den som gör hålen än på verktyget, hur resultatet blir. 
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-14 11:03:00 följande:
    Nu tycker jag plötsligt att det verkar jättebesvärligt att ta hål i öronen. Jag önskar att jag också gjort det i högstadiet. I den åldern bryr man sig inte så mycket om konsekvenserna.
    Det är inte svårt alls... Flört Men jag förstår om du blir förvirrad...
    Besök en tatueringsstudio om du vill ta med kanyl. Dom brukar ha speciella piercare som är utbildade när det gäller hygien och sånt.

Eller gå till din frisör och ta med pistol...

Det viktigaste är att DU sköter hålen sen efter de föreskrifter som håltagaren säger.
    Tvål och vatten rekommenderar jag. Alltså en mild tvål, typ Lactasyd eller vad den nu heter. Den från apoteket.. Eller någon oparfymerad annan tvål...
    Alsolsprit och sånt kan torka ut huden och försena läkningen.

Det finns risker med båda metoderna, och med risker menar jag att hålen blir sneda eller "böjda".
    Men det hänger mer på den som GÖR hålen än på metoden.

Lycka till Solig 
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-16 09:51:46 följande:
    Ska jag vänta till den 4 april och göra om hålet som blev fel här där jag bor (på samma ställe där jag gjorde hålen första gången)? Ska jag ta ett nytt hål en vecka tidigare när jag är nere i Skåne och hälsar på mina föräldrar? Jag skulle ju vinna en vecka då, förutsatt att det felaktiga hålet läkt. Ska jag försöka hitta någon bra piercare i Malmö istället. Jag kommer att vara där den 31 mars. Ni som kan kanske kan tipsa om någon piercare i centrala Maömö (Gustav, Triangeln och däromkring typ)
    Hur tvättar man bäst rent vid hänget? Jag tycker att det är svårt att komma åt. Att ta på tvål går väl an, men sen är det svårt att få bort allt. Kan man använda apotekets antiseptiska servetter som egentligen är till för att tvätta händerna med (handsprit)?
    Jag har använt tops som jag doppar i en lösning med mild tvål och varmt vatten. Och sen en ren tops som jag tar bara vatten och liksom svabbar rent med, eller ställer mig med huvudet under duschen och spolar.
    Med topsen kommer man åt att gnugga lite lätt också.
    Men det gäller att det är tops som är avsedda för sånt, alltså inget du köper på Kicks eller ICA. Fråga på apoteket, om dom har styckeförpackade tops så är det bäst.
    Om du har tagit ur örhänget direkt så bör det läka ihop ok. Visst du kan få ett litet ärr där om du har otur, jag har tagit om båda mina första hål, och ena sidan gick jättebra, men andra blev liksom en "krök" inne i örat. Så jag har svårt att sätta i örhängen med böjda "piggar". Men det syns inte när örhängena sitter i och det är ju huvudsaken Glad
    Jag skulle nog ha tagit om det på semestern, den där veckan kan vara det du behöver för lite extra läkning. Så du inte riskerar att gå med läkörhängen på bröllopet...
    Lycka till. Och grattis till att du vågade språnget Solig

Och till gelehallon... Om du syftar på mitt inlägg om att den som piercade min näsvinge var sjuksköterska. Så kan jag ju meddela att hon ÄVEN är utbildad piercare eftersom det tydligen smäller högre. Flört
    Det är till henne man åker när man fått problem med en annan pircare här i dalarna, för hon vet vad hon sysslar med...
    Men i mitt enfald så tyckte jag att det skulle vara mer lugnande att tala om att hon var utbildad inom sjukvården, när det gällde råd till någon som var orolig för infektioner och liknande... 
    När det gäller piercingar och tatueringar och andra kroppssmyckare så finns det lika många hempulande idioter som seriösa. Så du har rätt i att man ska tänka sig för när man väljer vem man ska lyssna på i alla fall. 

Det bästa är sunt förnuft hur som helst. Och det har nog de flesta här tror jag Glad 
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-03-16 10:54:26 följande:
    Jag får nog gå till frisör (eller liknande) som använder pistol i mina föräldrars hemstad. Jag vill ju ha ett likadant läkstift i hål nr 2 som i det där det redan sitter ett stift nu. Jag får väl reklamera håltagningen så att jag får halva kostnaden tillbaka eller något sånt.

Som sagt, sååå irriterande. Jag menar, varför är de så noga med att märka ut var hålet ska sitta med penna om de sedan skjuter två millimeter under pricken?!!!
    Ja det kan man ju fundera över...
    Det kan ha räckt med att hon ryckte till lite precis när hon tryckte av, eller att du råkade röra dig lite (typ andades ut kraftigt eller andades in kraftigt) osv.
    Dom BÖR kunna hantera sånt, men ibland går det ju inte som det ska tyvärr.
    Synd bara att det hände dig nu när du har lite tidspress också. 
Svar på tråden Hål i öronen. Vad ska jag tänka på?