• Emblas Mamma

Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?

Jag blir helt uppåt väggarna tokig snart!
    Hur kommer eran fest att se ut? Kommer den vara lugn och stillasittande med god mat och roligheter?
    Eller kommer det bli fullt ös och massa fulla människor och kanske många små missöden?

Alltså jag blir tokig! Nu har jag legat och varit sjukt orolig sen klockan 4 på morgonen och nu ger jag mig och stiger upp.
    Anledningen är att:

- Vi lägger ut enorma summor på vårt bröllop och vår fest som vi bara ska ha EN gång i hela livet. Detta är en dag man vill minnas med glädje och kärlek. Vi vill ha en lugn middag emd förrätt, buffé oh efterrätt,
    det ska vara elegant, vackert, smakfullt och roligt.
    Precis som ett bröllop ska vara enligt oss..
    Klockan 11 ska vi inleda dansen med vals och vid 12 är det tårta. Sen blir det dan för resten av natten med lite uppehåll och nattmat för den som vill.

Men nu är det så att jag är sjukt orolig över dom som kommer. Vissa kan verkligen inte uppföra sig med alkohol i kroppen och jag funderar starkt på att inte bjuda på en enda snaps till maten hur ofina vi än må vara.
    Jag vill BARA ha vin och öl.
    Sjökv hatar jag fulla människor och förstår inte att man aldrig kan växa upp någon gång, är man över 20 så borde man i alla fall kunna fatta hur mycket man tål att dricka och inte dricka.  Och är man över 30 så borde man definitivt veta detta!
    Hur roligt är det egentligen att vara full? Salongsberusad är ju skönt och trevligt, men full är inte alls roligt. man går ju bara och mår dåligt.
    Nu vet jag att det kommer folk som inte vet hur man gör när man borde sluta dricka och kan bli rejält stökiga.
    Vad gör jag!?
    Jag kommer bli jätteledsen om någon börjar bråka/välta ett bord eller slå sönder något eller bara väsnas jättemycket.
    Det är ett BRÖLLOP och inte en jävla 18-årsfest!

Dessutom förstår inte mina tärnor heller, jag blev jätteirriterad på dom häromdagen när dom på allvar sa att jag var tråkig som var orolig över bröllopet och sen sa dom att det är ju självklart att man måste dansa på borden! Och att tärnorna alltid var fullat och hade sex med folk i skrubbar eller buskar eller liknande..
    men ändå.. VADDÅ dansa på borden?
    Det är för i helvete ett BRÖLLOP!

Detta är väl verkligen inte okej?
    Inte på en tillställning som kostar oss typ hela vårat sparkonto!
    Vårt bröllop är lugnt och stillsamt och kärleksfullt - men det kan vara roligt ÄNDÅ. Det ska ju inte vara stelt, men jag vill ha en fin tillställning ända tills vi ätit tårta åtminstonde...
    JAg vill inte att något ska förstöras.
    Och jag skulle inte vilja se någon som dansade på våra bord med våran vackra dukning som vi lagt så mycket tid och pengar på.

Har man så olika uppfattningar om bröllop?

Okej - jag har varit på ett helvilt bröllop en gång, ett danskt, där dom hade trädgårdsfest.
    Men inte ens där dansade någon på borden..

Är jag överkänslig eller kommer era tärnor få dansa på borden och snusa sig samtidigt? (vilket som brukar hända på alla fester annars).. Men detta är ingen vanlig fest! Det är vårt bröllop! VÅR dag som bara kommer ske EN endaste gång!
    ;(

• Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?
  • Emblas Mamma

ååååååååååååh vilken dålig stavning!
    förlåt men uppörd var jag.. och är fortfarande..

• Millemoj

Tycker absolut inte att du har fel i det du säger... Ert bröllop ska vara på era premisser, hur ni vill ha det! Jag är inte heller intresserad av ett helvilt bröllop med fylla, dans på borden och allmänt fjortisbeteende bara för att det är fest - det är ju ett bröllop som du säger och inte en vanlig fest!

Jag hade utsett någon i ditt följe som ganska tydligt förklarar upplägget för kvällen, innan du och din man anländer. Personen kan ju förtydliga (utan att döma) hur ni önskar att festen ska gå till. Sen tycker jag inte att man ska bjuda på snaps och annat till maten om man är orolig över att folk inte kan hantera spriten, bara för att hålla på tradition och etikett. Det är er bröllopsfest, ni gör som ni vill med den. Däremot är det svårt att få folk som tycker om att dricka att hålla tillbaka, även om man bara serverar öl och vin tilll maten - de lär dricka ändå, tyvärr...

Sen borde du prata med dina tärnor om deras inställning till att vara tärnor. Du har valt dem för att de ska hjälpa dig förgylla din dag, för att hjälpa dig med bröllopsbestyr och kanske för att du vill belysa vilka goda vänner de är till dig, inte för att de ska se dagen som en ursäkt till att bete sig på ett visst sätt. Säg detta till dem och förhoppningsvis inser de att de är där den dagen för din skull och inte för deras egen...

Hoppas att det löser sig för dig och se nu till att få det bröllop ni har drömt om!

• Emblas Mamma
    Millemoj skrev 2011-02-20 07:25:30 följande:
    Tycker absolut inte att du har fel i det du säger... Ert bröllop ska vara på era premisser, hur ni vill ha det! Jag är inte heller intresserad av ett helvilt bröllop med fylla, dans på borden och allmänt fjortisbeteende bara för att det är fest - det är ju ett bröllop som du säger och inte en vanlig fest!

Jag hade utsett någon i ditt följe som ganska tydligt förklarar upplägget för kvällen, innan du och din man anländer. Personen kan ju förtydliga (utan att döma) hur ni önskar att festen ska gå till. Sen tycker jag inte att man ska bjuda på snaps och annat till maten om man är orolig över att folk inte kan hantera spriten, bara för att hålla på tradition och etikett. Det är er bröllopsfest, ni gör som ni vill med den. Däremot är det svårt att få folk som tycker om att dricka att hålla tillbaka, även om man bara serverar öl och vin tilll maten - de lär dricka ändå, tyvärr...

Sen borde du prata med dina tärnor om deras inställning till att vara tärnor. Du har valt dem för att de ska hjälpa dig förgylla din dag, för att hjälpa dig med bröllopsbestyr och kanske för att du vill belysa vilka goda vänner de är till dig, inte för att de ska se dagen som en ursäkt till att bete sig på ett visst sätt. Säg detta till dem och förhoppningsvis inser de att de är där den dagen för din skull och inte för deras egen...

Hoppas att det löser sig för dig och se nu till att få det bröllop ni har drömt om!
    Tack så hemskt mycket för tipsen!
    och medhållet! Som mina vänner höll på så trodde jag att det var onormalt att vilja ha ett vackert och elegant bröllop..
    Men det var ett bra tips med någon som kan förtydliga detta - det brukar väl värdparen eller toastmadamen göra?
    Jag var på ett bröllop som toastmadamen började med att tala om att brudparet inte önskade några bilder utlagda på internet från bröllopet - och det var ju rätt smart..
    Man kanske kan göra något liknande med att berätta att det inte är en slagfest utan en fin tillställning..
    Nu fick jag något att fundera på:)

Det är bara så jobbigt med tärnorna, trodde inte alls att dom var sånna längre, jag hade inte fått det intrycket.
    Men det är samma sak på möhippan. Jag är jättetråkig som inte vill springa runt på stan i en blöja och förnedra mig.
    Dom pratar fortfarande om att tvinga mig till det och jag säger bara blankt att jag kommer gå hem då. Tyvärr lyssnar dom inte så mycket.
    Men jag får försöka ta upp detta med bröllopet. Förhoppningsvis så rättar man sig efter lugnet som kommer vara på själva festen, vi kommer ju ändå äta till klockan halv ett innan det bli riktigt med dans, så då har vi ju fått det mesta av vårt bröllop i alla fall...
  • sandis1977

Vi ska definitivt iNTE bjuda på snaps till maten! Det är ju då det urartar och jag tycker det är något man gör på tex en 30 års fest som kommer bli lite vild.
    Genom att bjuda på öl och vin lägger ni ribban redan där.

Kanske folk ska betala för sina egna drinkar efter 12? Då blir folk lite mer återhållsamma? Nu har ni kanske redan skickat ut inbjudningar? Och där borde det ju i så fall stå om det inte är fri bar?

Slutligen tycker jag absolut att ett värdpar eller toastmaster/madame vänligt men bestämt talar om för folket innan ni anländer till festen hur ni önskar att kvällen ska fortlöpa.
    Jag vill ju tro att folk känner att det är lite högtidligt med bröllop och därför inte super sig redlösa. Man måste ju behärska situationen.

Du ska ju inte behöva gå runt och vara orolig, dina tärnor hade jag sagt till på allvar vad som gäller. Jag fattar ingenting, ha sex i skrubben och dansa på bord??! Har jag aldrig varit med om kan jag säga!

Hoppas du kan koppla bort detta, var och en ansvarar för sig själv och skulle någon spela allan så pass att det är olämpligt kanske man inte har respekt för brudparet och därmed kanske inte har de egenskaperna en riktig vän ska ha?

• Emblas Mamma
    sandis1977 skrev 2011-02-20 07:38:42 följande:
    Vi ska definitivt iNTE bjuda på snaps till maten! Det är ju då det urartar och jag tycker det är något man gör på tex en 30 års fest som kommer bli lite vild.
    Genom att bjuda på öl och vin lägger ni ribban redan där.

Kanske folk ska betala för sina egna drinkar efter 12? Då blir folk lite mer återhållsamma? Nu har ni kanske redan skickat ut inbjudningar? Och där borde det ju i så fall stå om det inte är fri bar?

Slutligen tycker jag absolut att ett värdpar eller toastmaster/madame vänligt men bestämt talar om för folket innan ni anländer till festen hur ni önskar att kvällen ska fortlöpa.
    Jag vill ju tro att folk känner att det är lite högtidligt med bröllop och därför inte super sig redlösa. Man måste ju behärska situationen.

Du ska ju inte behöva gå runt och vara orolig, dina tärnor hade jag sagt till på allvar vad som gäller. Jag fattar ingenting, ha sex i skrubben och dansa på bord??! Har jag aldrig varit med om kan jag säga!

Hoppas du kan koppla bort detta, var och en ansvarar för sig själv och skulle någon spela allan så pass att det är olämpligt kanske man inte har respekt för brudparet och därmed kanske inte har de egenskaperna en riktig vän ska ha?
    Jag och min sambo har olika åsikter om snapsen.
    Han tycker inte det gör något med en enda, och jag är så kluven..

Hur ska man säga som värdpar/toastmadame att man vill ha en lugn fest? Eller ja.. kan man säga det på ett bra sätt?
    typ.. här hoppar vi inte runt på borden..
    :P
  • Lumys

Jag känner likadant. Har aldrig varit på bröllop själv men trodde att för de flesta så är bröllop en lugn, fin och romantisk fest. Inte ett party där hälften av människorna går och spyr i buskarna och däckar vid tio-tiden. Men nu har jag hört flera som vi ska bjuda säga att: -vänta tills ert bröllop vi ska vara så jävla fulla allihopa och festa natten lång. Såpeciellt verkar de tycka att jag och min blivande man ska bli jättefulla och typ däcka :P fattar inte vitsen..

• Emblas Mamma
    Lumys skrev 2011-02-20 08:19:13 följande:
    Jag känner likadant. Har aldrig varit på bröllop själv men trodde att för de flesta så är bröllop en lugn, fin och romantisk fest. Inte ett party där hälften av människorna går och spyr i buskarna och däckar vid tio-tiden. Men nu har jag hört flera som vi ska bjuda säga att: -vänta tills ert bröllop vi ska vara så jävla fulla allihopa och festa natten lång. Såpeciellt verkar de tycka att jag och min blivande man ska bli jättefulla och typ däcka :P fattar inte vitsen..
    jag tycker det är så jävla respektlöst att säga så..
    jag fattar fortfarande inte hru man som vuxen kan bete sig som en fjortonåring och dricka så man spyr?
    Det har jag inte gjort sen jag var 16 år!

JAg har lust att avbjuda alla som antyder något sådant..
    Vårat bröllop är präglat av kärlek och romantik, det ska fanimej inte vara spyor och snusk i buskarna. Det kan dom göra efteråt.
    Bjuder man på en sådan dyr och energikrävande tillställning tycker jag man ska visa repekt mot brudparet!
  • sandis1977
    Lumys skrev 2011-02-20 08:19:13 följande:
    nu har jag hört flera som vi ska bjuda säga att: -vänta tills ert bröllop vi ska vara så jävla fulla allihopa och festa natten lång. Såpeciellt verkar de tycka att jag och min blivande man ska bli jättefulla och typ däcka :P fattar inte vitsen..
    Bara undrar hur gamla de här personerna är.. Låter som 15!
  • daKi

Jag säger inte att alkoholen gör festen.... eller jo det gör jag!
    Jag vill också ha ett tradiotinellt bröllop men vill jag att mina gäster ska ha tråkigt? Det lär bli långdraget och utdraget om du tex bara serverar vin till maten.

Självklart önskar jag mig inga skandaler, men om dans på borden får mina gäster att minnas mitt bröllop så kommer jag låta dom dansa.
    Jag ser mitt bröllop som en stund en dag som jag vill minnas tillsammans med nära och kära, en dag då vi tillsammans har roligt. Inte bara jag!

Missförstå mig rätt!

• sandis1977
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 08:23:18 följande:
    Jag och min sambo har olika åsikter om snapsen.
    Han tycker inte det gör något med en enda, och jag är så kluven..

Hur ska man säga som värdpar/toastmadame att man vill ha en lugn fest? Eller ja.. kan man säga det på ett bra sätt?
    typ.. här hoppar vi inte runt på borden..
    :P
    Det kanske inte gör något med EN ENDA men man har ändå lagt ribban för spriten. Men det är min åsikt.

Hur värdpar/toastmadame väljer att lägga fram informationen är deras uppgift :)
    Nej, men.. de får väl blåsa i sin vuvuzela och tala om att ni sett fram emot denna dagen (såklart) jättemycket och att ni genom henne/honom ber gästerna respektera er önskan om en lugn och kärleksfull kväll.
    Så får man ju hoppas att festprissarna fattar. Mycket mer än så kan man ju inte göra.
Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?