• Emblas Mamma

Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?

Jag blir helt uppåt väggarna tokig snart!
    Hur kommer eran fest att se ut? Kommer den vara lugn och stillasittande med god mat och roligheter?
    Eller kommer det bli fullt ös och massa fulla människor och kanske många små missöden?

Alltså jag blir tokig! Nu har jag legat och varit sjukt orolig sen klockan 4 på morgonen och nu ger jag mig och stiger upp.
    Anledningen är att:

- Vi lägger ut enorma summor på vårt bröllop och vår fest som vi bara ska ha EN gång i hela livet. Detta är en dag man vill minnas med glädje och kärlek. Vi vill ha en lugn middag emd förrätt, buffé oh efterrätt,
    det ska vara elegant, vackert, smakfullt och roligt.
    Precis som ett bröllop ska vara enligt oss..
    Klockan 11 ska vi inleda dansen med vals och vid 12 är det tårta. Sen blir det dan för resten av natten med lite uppehåll och nattmat för den som vill.

Men nu är det så att jag är sjukt orolig över dom som kommer. Vissa kan verkligen inte uppföra sig med alkohol i kroppen och jag funderar starkt på att inte bjuda på en enda snaps till maten hur ofina vi än må vara.
    Jag vill BARA ha vin och öl.
    Sjökv hatar jag fulla människor och förstår inte att man aldrig kan växa upp någon gång, är man över 20 så borde man i alla fall kunna fatta hur mycket man tål att dricka och inte dricka.  Och är man över 30 så borde man definitivt veta detta!
    Hur roligt är det egentligen att vara full? Salongsberusad är ju skönt och trevligt, men full är inte alls roligt. man går ju bara och mår dåligt.
    Nu vet jag att det kommer folk som inte vet hur man gör när man borde sluta dricka och kan bli rejält stökiga.
    Vad gör jag!?
    Jag kommer bli jätteledsen om någon börjar bråka/välta ett bord eller slå sönder något eller bara väsnas jättemycket.
    Det är ett BRÖLLOP och inte en jävla 18-årsfest!

Dessutom förstår inte mina tärnor heller, jag blev jätteirriterad på dom häromdagen när dom på allvar sa att jag var tråkig som var orolig över bröllopet och sen sa dom att det är ju självklart att man måste dansa på borden! Och att tärnorna alltid var fullat och hade sex med folk i skrubbar eller buskar eller liknande..
    men ändå.. VADDÅ dansa på borden?
    Det är för i helvete ett BRÖLLOP!

Detta är väl verkligen inte okej?
    Inte på en tillställning som kostar oss typ hela vårat sparkonto!
    Vårt bröllop är lugnt och stillsamt och kärleksfullt - men det kan vara roligt ÄNDÅ. Det ska ju inte vara stelt, men jag vill ha en fin tillställning ända tills vi ätit tårta åtminstonde...
    JAg vill inte att något ska förstöras.
    Och jag skulle inte vilja se någon som dansade på våra bord med våran vackra dukning som vi lagt så mycket tid och pengar på.

Har man så olika uppfattningar om bröllop?

Okej - jag har varit på ett helvilt bröllop en gång, ett danskt, där dom hade trädgårdsfest.
    Men inte ens där dansade någon på borden..

Är jag överkänslig eller kommer era tärnor få dansa på borden och snusa sig samtidigt? (vilket som brukar hända på alla fester annars).. Men detta är ingen vanlig fest! Det är vårt bröllop! VÅR dag som bara kommer ske EN endaste gång!
    ;(

• Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?
  • Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-02-20 17:14:00 följande:
    Fan vad folk är pinsamma!! Bekräftar bara min känsla av att det är mer än nog med EN drinkbiljett. Funderar efter att ha läst detta på att skippa biljetterna helt och hänvisa direkt till betalbaren...
    fy ja! det är riktigt pisamt att göra så!
    vi hade med tänkt biljetter i början men det skippade vi för att vi anade att det kanske kunde gå såhär..
  • TheD

Vi kommer ha alkolholfritt just för att det blir billigare men sen har jag lite
    svårt för alkohol; att det ska vara fokusen... Njaej tack! Sen  måste man väl kunna uppföra sig, bete sig vuxet.
    Är det så svårt??? Jag kommer inte från en familj där mina föräldrar konsumerade alkohol varje vecka och inte heller min släkt vilket jag är glad för. Så självklart känns alkohol som ett "påhopp" eller hur
    jag ska uttrycka det :)

Blir jag bjuden till ett bröllop där det är sup och trams då går jag för jag har det valet.

Det är väl meningen att man ska komma ihåg den dagen? Att andra ska komma ihåg? Vill man
    nu dricka en vodkaflaska - åk med Cinderella!

Gästerna kommer för vår (läs för oss alla blivande) skull!

En på jobbet, när det annonserades att det var alkoholfritt på själva middagen var det flera som inte kom
    till lokalen... Så jävla dålig stil! Hej då bekantskap säger jag!

• Zelmah

Men hur gamla är de egentligen? Låter som väldigt omoget resonemang... har de aldrig varit på bröllop tidigare eller? Konstiga idéer att tärnorna skulle knulla runt i skrubbar på bröllopsfesten...antar att den enda erfarenheten av bröllop som de har är från filmen American pie the wedding... låter ju så.. jobbigt med sånt fjortis beteende. Men hoppas att de skärper sig. De kanske försöker skämta eller nåt... Annars känns det som sagt att det beror på ren omognad/oerfarenhet att säga sånt.. Tråkig inställning hur som helst.

Tråkigt att många av dina gäster har problem att hantera alkohol, men då antar jag att man får försöka att se till att begränsa utbudet. Snaps har jag aldrig sett på ett bröllop, det känns mera midsommar o julafton. Men skippa spriten o kör med bara vin o öl/cider  det är väl nog egentligen... eller ge dem EN drinkbiljett var o så får de en 3:a grogg o så får de de dricka öl och vin sen efter middagen. Man måste ju faktiskt inte erbjuda groggar med starksprit, det är inte snålt om man skippar det tycker jag men många vill nog ha sig ett par öl även efter middagen. Och när ni köper öl välj en som är 4,5% och inte typ 5,3%...Har ni servitörer kan de reglera tillgången under middagen. ja lite små grejer som man själv kan välja utan att strypa alkoholen helt. De flesta kan väl ändå dricka vettigt eller? Är det semialkoholister med eller är det ungdomar som inte riktigt fixar doseringen?

Jag har varit på runt 8 bröllop och det har varit fri tillgång till dricka eller fritt under middag o sen
    betalbar med reducerade priser efter middagen. det har aldrig varit nån som har dansat på bord, spytt i buskar eller trashat lokalen... och de har ändå varit folk som gillar vin om man säger så, men det kanske är en mognadfråga vad vet jag... Är man 19 kanske man inte lärt sig sina gränser fullt ut (men absolut finns ju vuxna som inte hanterar spriten så bra heller...). Men det känns ändå som att folk överlag sköter sig på bröllop, de kan bli lite fulla o glada men inte redlösa... De flesta dricker nog med förnuft på ett bröllop, iaf utifrån mina erfarenheter.

Men var tydlig med vad ni har för önskemål kring ER dag så att folk fattar att det inte är en finlandsfärja de har kommit till... För supa sig redlös kan man hellre göra på en sådan om man nu har ett skrikande behov av fylla o att "köra buss" i bakruset... Hänvisa dem till Cinderella eller nåt.. Flört Nä, men allvarligt jag hoppas att det löser sig bra för dig och att du får slippa oroa dig inför detta.

• Zelmah

hehe det var visst fler här  ^  som tyckte att de kunde åka med Cinderella istället... nä men asså jag tror att det kommer att lösa sig bra och jag tror att de kommer att visa er den respekten att uppträda som folk på er dag. Annars är de inte så värst mkt till goda vänner.. eller så har de problem som de borde ta tag i.. alkohol dricker man med måtta, då är det trevligt. Annars är det bara obehagligt.

Lycka till

• Emblas Mamma
    Zelmah skrev 2011-02-20 18:26:51 följande:
    hehe det var visst fler här  ^  som tyckte att de kunde åka med Cinderella istället... nä men asså jag tror att det kommer att lösa sig bra och jag tror att de kommer att visa er den respekten att uppträda som folk på er dag. Annars är de inte så värst mkt till goda vänner.. eller så har de problem som de borde ta tag i.. alkohol dricker man med måtta, då är det trevligt. Annars är det bara obehagligt.

Lycka till
    hahaha.. så rätt så!

Jag tycker det är OTROLIGT skönt att höra att de flesta inte är vana vid snaps på bröllop!
    Min sambo blev förvånad när han såg detta, han tror att det är snålt att inte bjuda på snaps och groggbuffé..
    haha.. men nu har han tänkt om TACK och LOV!
    :D
  • MrsT2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 18:31:36 följande:
    hahaha.. så rätt så!

Jag tycker det är OTROLIGT skönt att höra att de flesta inte är vana vid snaps på bröllop!
    Min sambo blev förvånad när han såg detta, han tror att det är snålt att inte bjuda på snaps och groggbuffé..
    Åh vad skönt, det viktigaste är ju att ni två är överens! =)
  • TheD
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 18:31:36 följande:
    hahaha.. så rätt så!

Snålt att bjuda på snaps?!?! Eh.? ne, det har inget med Bröllop att göra ocg för min del är snaps
    idioti men detta är då min personliga åsikt. Men på Bröllop? Vart är vägen på väg? ;)
  • Emblas Mamma
    TheD skrev 2011-02-20 18:34:45 följande:
    Snålt att bjuda på snaps?!?! Eh.? ne, det har inget med Bröllop att göra ocg för min del är snaps
    idioti men detta är då min personliga åsikt. Men på Bröllop? Vart är vägen på väg? ;)
    ja, jag pratade med mormor idag, och på hennes tid fanns det inget som hette alkohol på bröllop..
    :P

Nej. jag tycker absolut inte det är snålt :P Men min sambo kommer från en familj där man dricker snaps lite då och då på kvällar eller kalas, och alltid serveras groggbuffé hos de äldre.
    Antar att det är därför han tror att det alltid måste vara det på större tillställningar!
    Skönt att jag har lyckats få honom på ett annat håll nu :D

Själv vill jag bara ha vin, jag älskar vin! Dock dricker jag väldigt sällan. Men ett glas rödvin till maten ska bli underbart :)
  • MrsT2011
    Zelmah skrev 2011-02-20 18:26:51 följande:

Lycka till
    Det ÄR obehagligt som fan, jag vet ett bröllop där brudens mor fick för sig att krypa under honnörsbordet tillbaka till sin plats... De fick sätta henne i en taxi innan dansen ens hade börjat... Och då hade denna människa bara druckit vin och champagne, inget mer...
Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?