• Emblas Mamma

Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?

Jag blir helt uppåt väggarna tokig snart!
    Hur kommer eran fest att se ut? Kommer den vara lugn och stillasittande med god mat och roligheter?
    Eller kommer det bli fullt ös och massa fulla människor och kanske många små missöden?

Alltså jag blir tokig! Nu har jag legat och varit sjukt orolig sen klockan 4 på morgonen och nu ger jag mig och stiger upp.
    Anledningen är att:

- Vi lägger ut enorma summor på vårt bröllop och vår fest som vi bara ska ha EN gång i hela livet. Detta är en dag man vill minnas med glädje och kärlek. Vi vill ha en lugn middag emd förrätt, buffé oh efterrätt,
    det ska vara elegant, vackert, smakfullt och roligt.
    Precis som ett bröllop ska vara enligt oss..
    Klockan 11 ska vi inleda dansen med vals och vid 12 är det tårta. Sen blir det dan för resten av natten med lite uppehåll och nattmat för den som vill.

Men nu är det så att jag är sjukt orolig över dom som kommer. Vissa kan verkligen inte uppföra sig med alkohol i kroppen och jag funderar starkt på att inte bjuda på en enda snaps till maten hur ofina vi än må vara.
    Jag vill BARA ha vin och öl.
    Sjökv hatar jag fulla människor och förstår inte att man aldrig kan växa upp någon gång, är man över 20 så borde man i alla fall kunna fatta hur mycket man tål att dricka och inte dricka.  Och är man över 30 så borde man definitivt veta detta!
    Hur roligt är det egentligen att vara full? Salongsberusad är ju skönt och trevligt, men full är inte alls roligt. man går ju bara och mår dåligt.
    Nu vet jag att det kommer folk som inte vet hur man gör när man borde sluta dricka och kan bli rejält stökiga.
    Vad gör jag!?
    Jag kommer bli jätteledsen om någon börjar bråka/välta ett bord eller slå sönder något eller bara väsnas jättemycket.
    Det är ett BRÖLLOP och inte en jävla 18-årsfest!

Dessutom förstår inte mina tärnor heller, jag blev jätteirriterad på dom häromdagen när dom på allvar sa att jag var tråkig som var orolig över bröllopet och sen sa dom att det är ju självklart att man måste dansa på borden! Och att tärnorna alltid var fullat och hade sex med folk i skrubbar eller buskar eller liknande..
    men ändå.. VADDÅ dansa på borden?
    Det är för i helvete ett BRÖLLOP!

Detta är väl verkligen inte okej?
    Inte på en tillställning som kostar oss typ hela vårat sparkonto!
    Vårt bröllop är lugnt och stillsamt och kärleksfullt - men det kan vara roligt ÄNDÅ. Det ska ju inte vara stelt, men jag vill ha en fin tillställning ända tills vi ätit tårta åtminstonde...
    JAg vill inte att något ska förstöras.
    Och jag skulle inte vilja se någon som dansade på våra bord med våran vackra dukning som vi lagt så mycket tid och pengar på.

Har man så olika uppfattningar om bröllop?

Okej - jag har varit på ett helvilt bröllop en gång, ett danskt, där dom hade trädgårdsfest.
    Men inte ens där dansade någon på borden..

Är jag överkänslig eller kommer era tärnor få dansa på borden och snusa sig samtidigt? (vilket som brukar hända på alla fester annars).. Men detta är ingen vanlig fest! Det är vårt bröllop! VÅR dag som bara kommer ske EN endaste gång!
    ;(

• Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?
  • MrsT2011

Jag hoppas att dina tärnor bara driver med dig, verkar så osannolikt att de skulle mena allvar... Otroligt elakt i så fall, finns väl ingen vettig människa som dansar på borden och hånglar upp främmande snubbar under ett bröllop??

Möhippan kan du ju tyvärr inte göra så mycket åt, förutom att åka hem om det blir för mycket. Det har du all rätt att göra!

Jag har inte serverat starksprit på en endaste fest, när jag fyllde 30 hade vi öl, vin och cider, gästerna var positivt överraskade att vi bjöd på så mycket!

På etikettsvänliga bröllop dricker man INTE snaps. Om man vill kan man låta gästerna välja mellan öl och vin till maten. Fördrinken är antingen bara mousserande vin eller en drink baserad på mousserande vin.

Till efterrätten serverar vi portvin, helt själviskt då jag och min mamma tycker det är jättegott. Till kaffet och tårtan får folk välja mellan konjak eller baileys, whisky valde vi bort då det är för starkt. Och sedan blir det betalbar, restaurangen har instruktioner om att bara servera "treor".

Så löser vi detta med starkspriten, bara som ett litet tips. Men om jag förstått dina tidigare inlägg rätt så köper ni all dricka själva? Då tycker jag ni ska skippa starkspriten helt, folk har ingen som helst rätt att gnälla. De ska vara glada att ni serverar alkohol över huvud taget!

• mikita

Vi har också problem med att några av gästerna kan tänkas hälla i sig bara för att det är gratis och för att de inte kan hantera alkohol, varken till fest eller vardag. Vi ska ha buffé och tårta. Till buffen bjuder vi på öl, cider och vin och tänker bara ställa fram så det räcker till "normal" konsumtion för en middag (ett par glas vin/pers, 1-2 öl/pers). Vill man ha mer dircka till maten finns alkoholfria alternativ. Vi behöver nog vara tydliga från början och tala om att den dricka som står framme är den som finns, annars kommer troligtvis några bunkra upp vid sin plats...

Till tårtan har vi tänkt bailys och konjak. Efter det, när dansen börjar ställer vi fram kvarvarande vin/cider/öl och det räcker så länge det räcker. Vi har nu börjat fundera på om drickat som dukas fram efter tårtan inte ska vara gratis, utan kosta en liten summa. Som någon skrev tidigare, så folk inte dircker bara för att det är gratis.

Usch, det är jättesvårt tycker jag! De personer jag är orolig för är dessutom i närmaste släkten så det är inget alternativ att inte bjuda dem. Och jag mår personligen dåligt av att se folk som beter sig på det sättet, för min del skulle vi kunna haft helt alkoholfritt. Men jag är nog lite extrem åt mitt håll, fast jag har mina skäl till att tänka/reagera så.

Dina tärnor får nog tänka om lite (lätt att säga...), jag har då aldrig varit på något bröllop där det dansats på borden! Visserligen hade ett par sex på toaletten på ett bröllop, men att "tärnorna gör så"...neeej...

Lycka till!!!

• himeko81

MrsT2011 vilken bra idé att bara servera 3or! Det ska jag säga till vår inhyrda bartender att ingen ska serveras starkare än så! Skrattande Då tar det betydligt längre tid för folk att fylla till (om nu det är målet) och då blir det nog inga spyor i buskarna.

Jag är själv ingen direkt drickare men många av gästerna kommenterade när vi sa att vi ville ha alkoholfritt och då åt det negativa hållet, som om alkoholen skulle göra festen liksom. Jag hade samma tankar - att man inte vill att folk ska bli redlösa, säga pinsamma saker eller förstöra med pinsamma incidenter och som många ovanstående sagt - betalbar!
    Då kan man även be bartendern hålla ett öga på nån som är törstig och kanske hinta till nån "vakt?" att någon druckit lite väl mycket.

• Aniara4

Det är trist när folk inte fattar sina gränser själva, men vet man att de inte kommer att göra det så får man hjälpa dem.

Ha inte flaskorna framme på bordet, utan låt serveringspersonal hälla i. Ni kan dessutom instruera dem att vara lite uppmärksamma på om några dricker väldigt mycket och då inte vara för snabba med att fylla på till dessa. Snaps är fullständigt onödigt! En avec till kaffet kan dock vara trevligt, då serveras ett litet glas av detta.
    Resten av kvällen är det förstås bemannad bar som gäller, enbart 3:or som jag såg att nån var inne på, och helst en lite tuff bartender som kan säga till när det verkar räcka. Det är förmodligen lättare om ni pratat med bartendern innan och gett henom mandat att "stänga av" gäster, och att hen kan tillkalla er eller någon annan värdperson för uppbackning om någon tjafsar.

Eller så har ni drinkbiljetter, och efter tre drinkar är det slut (alternativt att man får betala själv sen, det brukar också ha en hämmande effekt av någon anledning).

• Sebastiána
    Aniara4 skrev 2011-02-20 14:03:51 följande:
    Eller så har ni drinkbiljetter, och efter tre drinkar är det slut (alternativt att man får betala själv sen, det brukar också ha en hämmande effekt av någon anledning).
    Jag var på ett bröllop där de hade drinkbiljetter. Det  var på en restaurang, men brudparet hade alltså betalat 1-2 drinkar/öl/cider i förväg och delat ut biljetter. En av gästerna gick runt och frågade de andra om de skulle ha båda sina biljetter och lyckades skrapa ihop ganska många - en del ville inte ha alkohol alls och några nöjde sig med en öl... Hon blev ganska på örat kan jag säga.
  • Hoffsennanen Tottoplex

Inte läst vad de andra skrivit men Finns ganska enkla sätt att hålla koll på hur mycket dricka det flödar Här kommer lite tips: - Ha några servitörer/servitriser som har hand om ex antal bord. Dessa bjuder då på ett glas vin till förrätt alt öl el. liknande. Sen serveras 2 glas vin eller öl el. liknande till huvudrätt och ett glas till efterrätten. Låt inga flaskor eller burkar finnas på borden. - Avec och liknande serveras ett glas per person. - Ha dricka till försäljning i bar. Då slipper ni få massa halvtomma flaskor och glas lite här och där. Och varför ha snaps på ett bröllop? Absolut inte nödvändigt! Lycka till!

• Lady o Lufsen

Att du lägger ut "enorma summor" på ditt bröllop är ingen garanti för att du får alkoholmängden intagen i den mängd DU vill.
    Vill du att gästerna ska hålla sig så nyktra så att det är drägligt- servera en liten på förväg bestämd mängd eller ha en nödplan för den/dom du anar kommer att gå överstyr.
    Alternativ två är ju att inte servera alkohol alls...och ytterligare ett alternativ är att utesluta någon/några från festen.
    /Lady

• Emblas Mamma

Tack för alla tips!
    trodde inte jag skulle få så här många!
    Fyllerbultarna tror jag att vi sa kalra av att hantera, i värsta fall får man ju skicka hem dom-.
    Droppen över bägaren var när mina tärnor tramsade runt och höll på med tjafset om att det minsann inte är något riktigt bröllop om man inte får dansa på bordet och springa upp på scenen och ta en mikrofon och sjunga pinsamma sånger.
    D höll jag på att bli lätt hysterisk med tanke på att dom inte ens lyssnade på mig utan bara fortsatte tjoa och tjafsa..
    Men förhoppningsvis överdrev dom och menade inte riktigt allt, men man vet aldrig.. dom är inte så gamla och dom är rätt vilda.
    Men tror inte heller dom skulle våga göra något på bröllopet om dom märker den stilla rom som kommer infinna sig vid middagen. .

men lite irriterad blev jag. Dom är ju inte mina tärnor för att stirra upp mig. Jag har inga krav alls på dom faktiskt, men jag skulle ju självklart vara tacksam om dom kunde stirra lite mindre och inte hoppa på mig med påståenden om röjarfester. Vem som helst kunde blivit nervös av deras prat ;)

Men vi får helt enkelt ha någon som talar om hur festen ska gå till på ett snygg5t och diskret sätt,
    och är någon för hemsk på festen och slår sönder saker eller skapar slagsmål - ja då blir denna person faktiskt utslängd.

Jag får ha lite is i magen och se hur det utvecklas med tärnorna. Får se hur dom beter sig nästa gång vi ses :)
    Hoppas på att dom överdrev ordentligt ;)
    behövde bara skriva av mig i morse då jag inte kunde sova på natten av oro..
    Men nu är det lugnt!
    Tack! :)

• Lady o Lufsen
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 16:53:29 följande:
    Tack för alla tips!
    trodde inte jag skulle få så här många!
    Fyllerbultarna tror jag att vi sa kalra av att hantera, i värsta fall får man ju skicka hem dom-.
    Droppen över bägaren var när mina tärnor tramsade runt och höll på med tjafset om att det minsann inte är något riktigt bröllop om man inte får dansa på bordet och springa upp på scenen och ta en mikrofon och sjunga pinsamma sånger.
    D höll jag på att bli lätt hysterisk med tanke på att dom inte ens lyssnade på mig utan bara fortsatte tjoa och tjafsa..
    Men förhoppningsvis överdrev dom och menade inte riktigt allt, men man vet aldrig.. dom är inte så gamla och dom är rätt vilda.
    Men tror inte heller dom skulle våga göra något på bröllopet om dom märker den stilla rom som kommer infinna sig vid middagen. .

men lite irriterad blev jag. Dom är ju inte mina tärnor för att stirra upp mig. Jag har inga krav alls på dom faktiskt, men jag skulle ju självklart vara tacksam om dom kunde stirra lite mindre och inte hoppa på mig med påståenden om röjarfester. Vem som helst kunde blivit nervös av deras prat ;)

Men vi får helt enkelt ha någon som talar om hur festen ska gå till på ett snygg5t och diskret sätt,
    och är någon för hemsk på festen och slår sönder saker eller skapar slagsmål - ja då blir denna person faktiskt utslängd.

Jag får ha lite is i magen och se hur det utvecklas med tärnorna. Får se hur dom beter sig nästa gång vi ses :)
    Hoppas på att dom överdrev ordentligt ;)
    behövde bara skriva av mig i morse då jag inte kunde sova på natten av oro..
    Men nu är det lugnt!
    Tack! :)
    GLÖM "diskret" om du vill ha ordning och reda! :D Brutala instruktioner är då bäst...:)
  • MrsT2011
    Sebastiána skrev 2011-02-20 14:49:06 följande:
    Jag var på ett bröllop där de hade drinkbiljetter. Det  var på en restaurang, men brudparet hade alltså betalat 1-2 drinkar/öl/cider i förväg och delat ut biljetter. En av gästerna gick runt och frågade de andra om de skulle ha båda sina biljetter och lyckades skrapa ihop ganska många - en del ville inte ha alkohol alls och några nöjde sig med en öl... Hon blev ganska på örat kan jag säga.
    Fan vad folk är pinsamma!! Bekräftar bara min känsla av att det är mer än nog med EN drinkbiljett. Funderar efter att ha läst detta på att skippa biljetterna helt och hänvisa direkt till betalbaren...
Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?