• Emblas Mamma

Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?

Jag blir helt uppåt väggarna tokig snart!
    Hur kommer eran fest att se ut? Kommer den vara lugn och stillasittande med god mat och roligheter?
    Eller kommer det bli fullt ös och massa fulla människor och kanske många små missöden?

Alltså jag blir tokig! Nu har jag legat och varit sjukt orolig sen klockan 4 på morgonen och nu ger jag mig och stiger upp.
    Anledningen är att:

- Vi lägger ut enorma summor på vårt bröllop och vår fest som vi bara ska ha EN gång i hela livet. Detta är en dag man vill minnas med glädje och kärlek. Vi vill ha en lugn middag emd förrätt, buffé oh efterrätt,
    det ska vara elegant, vackert, smakfullt och roligt.
    Precis som ett bröllop ska vara enligt oss..
    Klockan 11 ska vi inleda dansen med vals och vid 12 är det tårta. Sen blir det dan för resten av natten med lite uppehåll och nattmat för den som vill.

Men nu är det så att jag är sjukt orolig över dom som kommer. Vissa kan verkligen inte uppföra sig med alkohol i kroppen och jag funderar starkt på att inte bjuda på en enda snaps till maten hur ofina vi än må vara.
    Jag vill BARA ha vin och öl.
    Sjökv hatar jag fulla människor och förstår inte att man aldrig kan växa upp någon gång, är man över 20 så borde man i alla fall kunna fatta hur mycket man tål att dricka och inte dricka.  Och är man över 30 så borde man definitivt veta detta!
    Hur roligt är det egentligen att vara full? Salongsberusad är ju skönt och trevligt, men full är inte alls roligt. man går ju bara och mår dåligt.
    Nu vet jag att det kommer folk som inte vet hur man gör när man borde sluta dricka och kan bli rejält stökiga.
    Vad gör jag!?
    Jag kommer bli jätteledsen om någon börjar bråka/välta ett bord eller slå sönder något eller bara väsnas jättemycket.
    Det är ett BRÖLLOP och inte en jävla 18-årsfest!

Dessutom förstår inte mina tärnor heller, jag blev jätteirriterad på dom häromdagen när dom på allvar sa att jag var tråkig som var orolig över bröllopet och sen sa dom att det är ju självklart att man måste dansa på borden! Och att tärnorna alltid var fullat och hade sex med folk i skrubbar eller buskar eller liknande..
    men ändå.. VADDÅ dansa på borden?
    Det är för i helvete ett BRÖLLOP!

Detta är väl verkligen inte okej?
    Inte på en tillställning som kostar oss typ hela vårat sparkonto!
    Vårt bröllop är lugnt och stillsamt och kärleksfullt - men det kan vara roligt ÄNDÅ. Det ska ju inte vara stelt, men jag vill ha en fin tillställning ända tills vi ätit tårta åtminstonde...
    JAg vill inte att något ska förstöras.
    Och jag skulle inte vilja se någon som dansade på våra bord med våran vackra dukning som vi lagt så mycket tid och pengar på.

Har man så olika uppfattningar om bröllop?

Okej - jag har varit på ett helvilt bröllop en gång, ett danskt, där dom hade trädgårdsfest.
    Men inte ens där dansade någon på borden..

Är jag överkänslig eller kommer era tärnor få dansa på borden och snusa sig samtidigt? (vilket som brukar hända på alla fester annars).. Men detta är ingen vanlig fest! Det är vårt bröllop! VÅR dag som bara kommer ske EN endaste gång!
    ;(

• Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?
  • Gopplan

Jag har också våndats en del över det där med alkohol så jag förstår så väl dina känslor. Fast mitt problem är mest att jag kommer från en familj med helnykterister som hatar fulla människor och alkohol över huvid taget medan min blivande man är fransos och hos dem flödar vin och champagne när det är bröllop. Själv är jag mittemellan dvs jag tycker det är ok att dricka måttligt. Vi ska ha champagne och vin tillsammans med massor med goda alkoholfria alternativ så får folk välja vad de vill ha. Mannens vänner oroar jag mig dock för eftersom de alltid dricker enorma mängder alkohol och får man inte dricka MYCKET är det en dålig fest. Vi har dock sagt att NEJ, ingen starksprit eftersom ingen av oss vill ha det. De får tycka att vi är tråkiga om de vill, men vi tycker gott det räcker med vin.

Så gör som oss, skippa starkspriten. Jag har själv bara varit på ett bröllop där det har serverats snaps och ingen har reagerat på att det inte har funnit på övriga bröllop som jag har varit på. Det är ju ER dag! Gör som NI vill.

• Willowfield

Förstår precis vad du menar. Jag har oxå funderat på detta men mera i termerna, hur hitta rätt balans av kul och romantiskt lugnt...

En ska dock, snaps absolut ingen nödvändighet, vin och öl räcker gott och väl till maten. Snaps är ngt man brukar servera till typ sill och sådant. Har nog bara varit på ett bröllop med snaps och då var det sillbuffe till förätt.

Efter mycket velande fram och tillbaka, just i tanken inte verka snål gentemot vill inte de blir FÖR fulla valde vi att ta en symbolisk summa i baren.  10:- öl och vin 15:- drinken, detta mest för att kostar det inget är det så lätt att dricka mer än vanligt, bara för att det är GRATIS.

Nu är det ju dina/era vänner vi talar om så ni borde ju känna dem, finns det ngn i kretsen ni vet absolut inte kan hålla sig är det ju bara att fundera på om han/hon skall bjudas och om ni bestämmer er för att bjuda så se till att den personen sitter brevid ngn som per automatik håller nere sprikonsumtionen och sättet, ngn som inger respekt på ett subtilt sätt.

Till saken hör ju att ni vet hur mycket detta kostar er i pengar men det är inte säkert gästerna förstår det även om allt är vackert och fint, inte för att det skall betyda de skall förstöra men jag tror att de mera går på hur det brukar vara på festerna hos er än på hur det ser ut just på bröllopsfesten.
    Så om era fester brukar vara vilda skulle jag nog på ngt sätt försöka förmedla till alla gästerna hur ni ser på denna fest.

Nu känner jag ju inte dig :) men jag tänker så här, du har ju valt dina brudtärnor förmodligen av den anledningen att de betyder ngt för dig ngt speciellt och att ni känner varandra bra. kan det tänkas, (nu spånar jag) att de  bara ville lätta upp din oro med sitt prat... kanske få dig att se det glada och fina i allt istället för att oroa dig så mycket...
    Jag vet att jag kan ryckas med ibland i oro och annat, och har några omkring mig som kan plocka ner mig rejält ibland. Och fast jag kanske surnar till så vet jag innerst inne att de aldrig skulle göra ngt som sårade mig.
    Oj det vart långt detta, hoppas du missförstår mig rätt nu....

• eigollet

Jag tänkte bara tillägga att vi inte hade några subventionerade priser i baren utan det kostade vad ställets bar tog betalt. Och ingen var sur för det! Skrattande

• jkbr

Jag förstår vad du menar!   jag har minst 5 jag är seriöst orolig för att dom ska skämma ut sig.
    Jag skulle verkligen inte ha haft snaps på bröllopet ( tänker bara på alla midsommar/ kräftskivor som slutat i bråk för att folk dricker sprit och blir för fulla. Lite som tequila svårt att konrollera ,kan lätt slå till senare och då tappar man lätt kontrollen. lättare ätt kontrolera sig på vin och öl kanske.
    Vi ska ha lite drinkar men när spriten är slut får folk dricka vin och öl om dom nu vill ha mer.
    Man får kontolera åt fulla skandinavier :)  Men  ni ska ju ha en ganska lång middag låter det som , kan ni inte servera vinet vid boden så folk inte ka  ta så mycket dom vill? 
    Det låter som brudtärnorna sett på för många amerikanska filmer, säg åt dom och skärpa sig!  
    (men dom flesta brukar försöka bete sig på ett bröllop det är ju  finare en en vanlig fest)

• Sebastiána

Det finns de som anser att bröllop är en anledning att supa och att man SKA bli askalas på bröllop. Jag har varit på ett sånt, inte kul. De flesta vill ändå inte ha det så.

Jag har aldrig varit på något bröllop där man serverat snaps till maten, aldrig. Däremot (på det jag nämner oven särskilt) har man haft självbetjäning av öl, vin och grogg efter middagen och då har en del passat på.

Det är inte alls normalt att dansa på borden och att tärnorna ska ha smygsex i hörnen på bröllop!

Vi har fri bar, men anlitar en bekant som ska stå där och ha lite koll. Jag tror inte att vi bjudit folk som dricker för mycket, men det kan vara bra att ha någon som står i baren ändå - om man vet att någon ser hur mycket man tar skäms man kanske för att ta för mycket.

• idaa

På vår fest kommer vi inte att bjuda på alkohol överhuvudtaget!
    Detta är delvis för att vi kommer från församlingar båda två och själva inte dricker alkohol, men även för att vi vet att man kan ha väldigt kul ändå. Har varit på några bröllop på senaste tiden och det har inte varit alkohol på något av dem, och jag har haft jätte kul! Finns många av dem vi bjuder som vanligtvis tar ett glas vin till maten eller en öl, men på bröllopet får de ta vad som bjuds. Ingen kommer att kommentera detta!

Det är ert val hur ni vill göra! Det är tråkigt om det spårar ur...

• wiii

Det där med att tärnorna ska dansa på borden osv, känns som att det är en uppfattning dom har fått när dom kollat på amerikansk film

När det gäller drickandet kommer vi att hålla oss till öl och vin och eventuellt cider och en avec till kaffet. Vi kommer inte att erbjuda drinkar under kvällen. Nog för att man kan dricka sig riktigt full på öl och vin också om man vill, men känns inte som att folk blir fulla på riktigt samma sätt ändå, större risk för snedfylla med starksprit inblandat.

• thean

Oj menar dom allvar dina tärnor? mina bästa vänner (har inga tärnor) skulle aldrig drömma om att spä på min oro varesig det gällde bröllop eller nåt annat. Ens bästa vänner ska ju finnas där för att lugna och ge "kloka" råd =).

Men, att ha en bar (efter middagen) till självkostnadspris är ju ett sätt att få folk att dels hålla koll på sina drinkar samt att de som tenderar att dricka alldelles för mkt måste beställa en drink = någon annan häller upp cl mängden! =)

Jag vill själv att vår bröllopsfest ska vara "fin" under middagen med sedan får folk mer än gärna släppa lös -men känner ingen oro för att det ska trashas alls! De i min släkt (två släktingar) som inte kan sköta sig (alkoholproblem i "smyg", kommer försent till dop, fixar inte klädkod utan dök upp till barndop i trasig huvtröja -vuxen man! osv) kommer jag faktiskt inte att bjuda (på den andra släktens inrådan).

Lycka till!

• S2011

Jag förstår din oro och du har fått många fina råd i tråden redan.
    Jag vill bara lägga till en sak: måla inte fan på väggen i onödan. Försök att inte oroa dig över saker i onödan. Det vanligaste som händer när man försöker mota olle i grind är att man blir helt knäckt av stressen att det finns något att oroa  sig över. Leta inte saker som kan gå fel.

Om ni planerar för en lugn tillställning - då finns det ingen anledning att oroa sig över att den kommer bli helt galen, ni har ju alla möjligheter i världen att "se till" att den blir lugn genom att t.ex. inte erbjuda starksprit, begränsa tillgången på övriga alkoholvaror, inte tillhandahålla alkohol gratis, ha ett alkoholfritt bröllop osv.

Tärnorna verkar ha sett lite för mycket film :)

Och när tankarna skenar iväg och du börjar stressa upp dig över saker, prova att se små "klipp" för ditt inre; när ni säger ja, första kyssen som gifta, när ni skär upp tårtan, din spegelbild hos frisören, hur vackra blommor du har osv osv. Det kan hjälpa till att ta udden av alla "tänk om" och få dig på andra tankar. 

• JulyBrud
    Gopplan skrev 2011-02-20 10:01:12 följande:
    Jag har också våndats en del över det där med alkohol så jag förstår så väl dina känslor. Fast mitt problem är mest att jag kommer från en familj med helnykterister som hatar fulla människor och alkohol över huvid taget medan min blivande man är fransos och hos dem flödar vin och champagne när det är bröllop. Själv är jag mittemellan dvs jag tycker det är ok att dricka måttligt. Vi ska ha champagne och vin tillsammans med massor med goda alkoholfria alternativ så får folk välja vad de vill ha. Mannens vänner oroar jag mig dock för eftersom de alltid dricker enorma mängder alkohol och får man inte dricka MYCKET är det en dålig fest. Vi har dock sagt att NEJ, ingen starksprit eftersom ingen av oss vill ha det. De får tycka att vi är tråkiga om de vill, men vi tycker gott det räcker med vin.

Så gör som oss, skippa starkspriten. Jag har själv bara varit på ett bröllop där det har serverats snaps och ingen har reagerat på att det inte har funnit på övriga bröllop som jag har varit på. Det är ju ER dag! Gör som NI vill.
    Jag är i precis samma situation som du, med skillnaden att min blivande är smålänning och inte fransos :) ..där ska det drickas öl och vin och dansas hela natten. De bröllop jag har varit på i min familj/släkt har varit alkoholfria och det har inte ens varit dans, själv tycker jag att det hade varit kul med ett live band och lite drag efter tårtan, men, man vill ju inte att det ska bli platt fall, där ena halvan dansar och har kul, medans andra halvan sitter och har tråkigt, känner sig bortkomna, eller att ens föräldrar blir ledsna (då det inte kommer krävas så mkt för att de ska tro att det är en fyllefest....ojoj, då skulle dom se en riktig fyllefest). Nu är det ju såklart viktigast att jag och min blivande får den festen vi vill ha, men jag kommer inte kunna njuta om min pappa (som är jätte fin, han skulle inte vara arg eller sur) sitter och är ledsen under mitt bröllop...

Mousserande, öl och vin kommer vara enda alkoholen vi serverar (tror att vi kommer fortsätta servera till de som vill ha efter tårtan också, tror att alla våra gäster vet hur man dricker måttligt), dans vet vi inte hur vi vill göra med än, jag har varit på många roliga bröllopsfester utan dans, och det är väl roligare att ha en fest och fortsätta prata/umgås, än att det blir pinsamt med dansgolvet?? Men samtidigt kanske vi skulle vilja ha liveband och dans på vår bröllopsfest, vi vill ju i alla fall ha vår första dans....och då brukar det väl vara dansgolv efter det?
Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?