• Emblas Mamma

Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?

Jag blir helt uppåt väggarna tokig snart!
    Hur kommer eran fest att se ut? Kommer den vara lugn och stillasittande med god mat och roligheter?
    Eller kommer det bli fullt ös och massa fulla människor och kanske många små missöden?

Alltså jag blir tokig! Nu har jag legat och varit sjukt orolig sen klockan 4 på morgonen och nu ger jag mig och stiger upp.
    Anledningen är att:

- Vi lägger ut enorma summor på vårt bröllop och vår fest som vi bara ska ha EN gång i hela livet. Detta är en dag man vill minnas med glädje och kärlek. Vi vill ha en lugn middag emd förrätt, buffé oh efterrätt,
    det ska vara elegant, vackert, smakfullt och roligt.
    Precis som ett bröllop ska vara enligt oss..
    Klockan 11 ska vi inleda dansen med vals och vid 12 är det tårta. Sen blir det dan för resten av natten med lite uppehåll och nattmat för den som vill.

Men nu är det så att jag är sjukt orolig över dom som kommer. Vissa kan verkligen inte uppföra sig med alkohol i kroppen och jag funderar starkt på att inte bjuda på en enda snaps till maten hur ofina vi än må vara.
    Jag vill BARA ha vin och öl.
    Sjökv hatar jag fulla människor och förstår inte att man aldrig kan växa upp någon gång, är man över 20 så borde man i alla fall kunna fatta hur mycket man tål att dricka och inte dricka.  Och är man över 30 så borde man definitivt veta detta!
    Hur roligt är det egentligen att vara full? Salongsberusad är ju skönt och trevligt, men full är inte alls roligt. man går ju bara och mår dåligt.
    Nu vet jag att det kommer folk som inte vet hur man gör när man borde sluta dricka och kan bli rejält stökiga.
    Vad gör jag!?
    Jag kommer bli jätteledsen om någon börjar bråka/välta ett bord eller slå sönder något eller bara väsnas jättemycket.
    Det är ett BRÖLLOP och inte en jävla 18-årsfest!

Dessutom förstår inte mina tärnor heller, jag blev jätteirriterad på dom häromdagen när dom på allvar sa att jag var tråkig som var orolig över bröllopet och sen sa dom att det är ju självklart att man måste dansa på borden! Och att tärnorna alltid var fullat och hade sex med folk i skrubbar eller buskar eller liknande..
    men ändå.. VADDÅ dansa på borden?
    Det är för i helvete ett BRÖLLOP!

Detta är väl verkligen inte okej?
    Inte på en tillställning som kostar oss typ hela vårat sparkonto!
    Vårt bröllop är lugnt och stillsamt och kärleksfullt - men det kan vara roligt ÄNDÅ. Det ska ju inte vara stelt, men jag vill ha en fin tillställning ända tills vi ätit tårta åtminstonde...
    JAg vill inte att något ska förstöras.
    Och jag skulle inte vilja se någon som dansade på våra bord med våran vackra dukning som vi lagt så mycket tid och pengar på.

Har man så olika uppfattningar om bröllop?

Okej - jag har varit på ett helvilt bröllop en gång, ett danskt, där dom hade trädgårdsfest.
    Men inte ens där dansade någon på borden..

Är jag överkänslig eller kommer era tärnor få dansa på borden och snusa sig samtidigt? (vilket som brukar hända på alla fester annars).. Men detta är ingen vanlig fest! Det är vårt bröllop! VÅR dag som bara kommer ske EN endaste gång!
    ;(

• Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?
  • Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-02-20 18:42:46 följande:
    Det ÄR obehagligt som fan, jag vet ett bröllop där brudens mor fick för sig att krypa under honnörsbordet tillbaka till sin plats... De fick sätta henne i en taxi innan dansen ens hade börjat... Och då hade denna människa bara druckit vin och champagne, inget mer...
    haha nej men är det sant?
    Nej fy vad hemskt!
    Vilken tur att min mamma är nykterist :D
  • Rose marie

Ja, det kan vara ett orosmoment med alkoholen, men samtidigt är det lite tråkigt som gäst om det känns som att det snålas.

• Emblas Mamma
    Rose marie skrev 2011-02-20 18:53:46 följande:
    Ja, det kan vara ett orosmoment med alkoholen, men samtidigt är det lite tråkigt som gäst om det känns som att det snålas.
    jo så är det ju..
    Men jag vet inte.. brukar man verkligen som gäst känna att det snålas?
    Eller du menar om man bara ger något glas vin var?
    Eller snålar man om man struntar i snapsen?

Vi kommer absolut inte snåla på öl och vin och läsk och mineralvatten och maten,
    utan vi skippar nog snapsarna och så får gästerna dricka vin och öl efter vad dom behagar, men om vi ser at någon börjar få för mycket försöker vi nog es till att denna person inte får mer öl/vin på ett tag utan kanske behöver dricka lite vatten och ta lite luft istället.. För allas trevnad :)
  • TheD
    Rose marie skrev 2011-02-20 18:53:46 följande:
    Tycker absolut inte att det känns som snålhet.
  • Rose marie
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 18:55:50 följande:
    jo så är det ju..
    Men jag vet inte.. brukar man verkligen som gäst känna att det snålas?
    Eller du menar om man bara ger något glas vin var?
    Eller snålar man om man struntar i snapsen?

Vi kommer absolut inte snåla på öl och vin och läsk och mineralvatten och maten,
    utan vi skippar nog snapsarna och så får gästerna dricka vin och öl efter vad dom behagar, men om vi ser at någon börjar få för mycket försöker vi nog es till att denna person inte får mer öl/vin på ett tag utan kanske behöver dricka lite vatten och ta lite luft istället.. För allas trevnad :)
    Ja, jag har vart på många bröllop där det varit ont om dricka, där det sitter ett kontrollfreak och kontrollerar vem som tagit vad och där gästerna gått tidigt för att ta taxi till restauranger istället för att stanna kvar på festen. Det kommer nog inte kännas snålt om man får påfyllt med vin/öl under kvällen, då kanske ingen märker att kaffet serveras utan avec. tips: Om man har dessertvin till efterrätten kommer nog ingen att märka att det inte finns avec.
  • Etheleglin

Självklart kan ni skippa snapsen! Och ölen med om ni känner för det.

Kotym brukar vara ett glas vin till förrätten, två till huvudrätten och ett till efterrätten. Kör på det så lär ingen bli allt för förfriskad innan tårtan.

Hur gör ni med resten av kvällen? Bar eller liknande? Om ni vill så kan ni göra som så att innan tårtan serveras ingen mer alkohol för att baren "öppnar" först efteråt. Då kan ni styra det så att ni får det precis som ni vill.

• MrsT2011
    Rose marie skrev 2011-02-20 19:16:38 följande:
    Ja, jag har vart på många bröllop där det varit ont om dricka, där det sitter ett kontrollfreak och kontrollerar vem som tagit vad och där gästerna gått tidigt för att ta taxi till restauranger istället för att stanna kvar på festen. Det kommer nog inte kännas snålt om man får påfyllt med vin/öl under kvällen, då kanske ingen märker att kaffet serveras utan avec. tips: Om man har dessertvin till efterrätten kommer nog ingen att märka att det inte finns avec.
    Om folk sticker iväg till ett annat ställe bara för att få så mycket dricka de önskar är det ju gästerna det är fel på och inte brudparet... Aldrig hört talas om så oförskämt, att folk inte skäms...

Onödigt att skrämma upp alla brudpar som redan våndas över sånt uselt beteende...
  • prinsessanogrodan

Klart att ni kan skippa snaps!
    Alla har ju olika erfarenheter men jag har aldrig varit på bröllop där det varit snaps.
    Snaps är för mig nåt man dricker på midsommar och på kräftskivan, inte annars.
    Vin,öl,cider, en fördrink, en avec till kaffet och sen ev drinkar om det är en tillställning med dans räcker gott och väl...annars fördrink, vin,öl,cider,alkoholfritt för dom som vill ha det och en avec till kaffet.
    Jag tror inte alls att det upplevs som snålt om ni inte har snaps!

• Rose marie
    MrsT2011 skrev 2011-02-20 19:21:36 följande:
    Om folk sticker iväg till ett annat ställe bara för att få så mycket dricka de önskar är det ju gästerna det är fel på och inte brudparet... Aldrig hört talas om så oförskämt, att folk inte skäms...

Onödigt att skrämma upp alla brudpar som redan våndas över sånt uselt beteende...
    mmm.. det är faktiskt dålig stil att ta taxi till andra ställen, men jag har vart på några sådana bröllop, så de existerar faktiskt, även fast man inte vill tro det. När folk har gått tidigt så har det främst berott på att drickan är slut, att bandet är dåligt eller att bara barnen dansar eller något liknande.. då man känner att "det blir inte roligare än så här ikväll"  men främst att drickan är hårt ransonerad, tror jag är den vanligaste anledningen.

(Jag struntar i om någon tycker mina inlägg är onödiga. jag är jag. jag tycker många saker och har massa bröllopshistorier, sen vad folk gör är upp till dem.. någon av gångerna kanske jag berikar någon )
  • förlovadflicka

Vi ska ha alkoholfritt, vi gillar inte att dricka även om vi inte är absolutister. Fattar inte som du säger, att folk super sig fulla på bröllop (haha, eller över huvud taget men särskilt på bröllop). Fruktansvärt tycker jag! Och det måste folk verkligen respektera! 

Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?