• Emblas Mamma

Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?

Jag blir helt uppåt väggarna tokig snart!
    Hur kommer eran fest att se ut? Kommer den vara lugn och stillasittande med god mat och roligheter?
    Eller kommer det bli fullt ös och massa fulla människor och kanske många små missöden?

Alltså jag blir tokig! Nu har jag legat och varit sjukt orolig sen klockan 4 på morgonen och nu ger jag mig och stiger upp.
    Anledningen är att:

- Vi lägger ut enorma summor på vårt bröllop och vår fest som vi bara ska ha EN gång i hela livet. Detta är en dag man vill minnas med glädje och kärlek. Vi vill ha en lugn middag emd förrätt, buffé oh efterrätt,
    det ska vara elegant, vackert, smakfullt och roligt.
    Precis som ett bröllop ska vara enligt oss..
    Klockan 11 ska vi inleda dansen med vals och vid 12 är det tårta. Sen blir det dan för resten av natten med lite uppehåll och nattmat för den som vill.

Men nu är det så att jag är sjukt orolig över dom som kommer. Vissa kan verkligen inte uppföra sig med alkohol i kroppen och jag funderar starkt på att inte bjuda på en enda snaps till maten hur ofina vi än må vara.
    Jag vill BARA ha vin och öl.
    Sjökv hatar jag fulla människor och förstår inte att man aldrig kan växa upp någon gång, är man över 20 så borde man i alla fall kunna fatta hur mycket man tål att dricka och inte dricka.  Och är man över 30 så borde man definitivt veta detta!
    Hur roligt är det egentligen att vara full? Salongsberusad är ju skönt och trevligt, men full är inte alls roligt. man går ju bara och mår dåligt.
    Nu vet jag att det kommer folk som inte vet hur man gör när man borde sluta dricka och kan bli rejält stökiga.
    Vad gör jag!?
    Jag kommer bli jätteledsen om någon börjar bråka/välta ett bord eller slå sönder något eller bara väsnas jättemycket.
    Det är ett BRÖLLOP och inte en jävla 18-årsfest!

Dessutom förstår inte mina tärnor heller, jag blev jätteirriterad på dom häromdagen när dom på allvar sa att jag var tråkig som var orolig över bröllopet och sen sa dom att det är ju självklart att man måste dansa på borden! Och att tärnorna alltid var fullat och hade sex med folk i skrubbar eller buskar eller liknande..
    men ändå.. VADDÅ dansa på borden?
    Det är för i helvete ett BRÖLLOP!

Detta är väl verkligen inte okej?
    Inte på en tillställning som kostar oss typ hela vårat sparkonto!
    Vårt bröllop är lugnt och stillsamt och kärleksfullt - men det kan vara roligt ÄNDÅ. Det ska ju inte vara stelt, men jag vill ha en fin tillställning ända tills vi ätit tårta åtminstonde...
    JAg vill inte att något ska förstöras.
    Och jag skulle inte vilja se någon som dansade på våra bord med våran vackra dukning som vi lagt så mycket tid och pengar på.

Har man så olika uppfattningar om bröllop?

Okej - jag har varit på ett helvilt bröllop en gång, ett danskt, där dom hade trädgårdsfest.
    Men inte ens där dansade någon på borden..

Är jag överkänslig eller kommer era tärnor få dansa på borden och snusa sig samtidigt? (vilket som brukar hända på alla fester annars).. Men detta är ingen vanlig fest! Det är vårt bröllop! VÅR dag som bara kommer ske EN endaste gång!
    ;(

• Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?
  • sandis1977

Skönt att du och sambon är överens med snaps o sprit :) Det är ju huvudsaken!

Kikade snabbt in på din blogg. Min minsta och er flicka är födda på samma dag. Tyckte det var lite roligt :D
    Det var min bf-dag men lite synd att man inte kunde knipa till 080808, haha.

• Emblas Mamma
    sandis1977 skrev 2011-02-20 20:21:18 följande:
    Skönt att du och sambon är överens med snaps o sprit :) Det är ju huvudsaken!

Kikade snabbt in på din blogg. Min minsta och er flicka är födda på samma dag. Tyckte det var lite roligt :D
    Det var min bf-dag men lite synd att man inte kunde knipa till 080808, haha.
    nej men vilket sammanträffande! :D
    Ja, jag håller med om det! En endaste dag till så hade det varit kanon!
    Dock föddes hon halv tio på morgonen och just då ville jag inte vänta en minut till :P
  • Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2011-02-20 19:18:45 följande:
    Självklart kan ni skippa snapsen! Och ölen med om ni känner för det.

Kotym brukar vara ett glas vin till förrätten, två till huvudrätten och ett till efterrätten. Kör på det så lär ingen bli allt för förfriskad innan tårtan.

Hur gör ni med resten av kvällen? Bar eller liknande? Om ni vill så kan ni göra som så att innan tårtan serveras ingen mer alkohol för att baren "öppnar" först efteråt. Då kan ni styra det så att ni får det precis som ni vill.
    jag vet inte riktigt hur vi ska göra senare på kvällen, antar att vi skulle satt fram vin och öl på bordet där tårtan och nattmaten ska stå, och där vi har kanske lite snacks.
    Såg att dom gjorde det på det förra bröllopet och då tyckte jag inte det gick så vilt till.. Fast det är ju också i valet och kvalet då man vet att vissa kan vara lite stökiga..
    Men då vi kommer ställa fram detta så är klockan efter 12 så då har vi fått ut det mesta av det vi vill:)
    Sen behöver ju festen inte vara så stel, men helst får man ju inte bli helt galen heller ;)
    Men vi planerar heller inte att stanna hela natten så vi kanske inte får ont av det..

hur gör ni??
  • Emblas Mamma
    förlovadflicka skrev 2011-02-20 20:02:06 följande:
    Vi ska ha alkoholfritt, vi gillar inte att dricka även om vi inte är absolutister. Fattar inte som du säger, att folk super sig fulla på bröllop (haha, eller över huvud taget men särskilt på bröllop). Fruktansvärt tycker jag! Och det måste folk verkligen respektera! 
    hahha jag delar din åsikt!
    jag har aldrig gillat fulla människor - däremot kan man gärna vara salongs:)
    Själv hatar jag att råka dricka för mycket - dock var det många många år sen.
    Lagom är bra:)
  • Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 20:44:01 följande:
    jag vet inte riktigt hur vi ska göra senare på kvällen, antar att vi skulle satt fram vin och öl på bordet där tårtan och nattmaten ska stå, och där vi har kanske lite snacks.
    Såg att dom gjorde det på det förra bröllopet och då tyckte jag inte det gick så vilt till.. Fast det är ju också i valet och kvalet då man vet att vissa kan vara lite stökiga..
    Men då vi kommer ställa fram detta så är klockan efter 12 så då har vi fått ut det mesta av det vi vill:)
    Sen behöver ju festen inte vara så stel, men helst får man ju inte bli helt galen heller ;)
    Men vi planerar heller inte att stanna hela natten så vi kanske inte får ont av det..

hur gör ni??
    Vi kommer ha servering vid maten, och det skall några vänner till mig sköta som är vana restaurangarbetare. Om ni gjorde något liknande så kanske dessa sedan kunde öppna en bar där man måste beställa för att få sitt upphällt? Då tenderar det inte till att gå över styr heller.

Jag satte mig och tänkte till här och kom fram till att jag aldrig varit på ett bröllop med snaps. Inte ett enda.

Hur dags börjar er middag? Vi kommer nog att ta tårtan tidigare, har för mig att 21 eller 21:30 är vanligaste tiden och vi kommer nog landa kring där. 
  • Emblas Mamma
    Etheleglin skrev 2011-02-20 20:59:02 följande:
    Vi kommer ha servering vid maten, och det skall några vänner till mig sköta som är vana restaurangarbetare. Om ni gjorde något liknande så kanske dessa sedan kunde öppna en bar där man måste beställa för att få sitt upphällt? Då tenderar det inte till att gå över styr heller.

Jag satte mig och tänkte till här och kom fram till att jag aldrig varit på ett bröllop med snaps. Inte ett enda.

Hur dags börjar er middag? Vi kommer nog att ta tårtan tidigare, har för mig att 21 eller 21:30 är vanligaste tiden och vi kommer nog landa kring där. 
    åh det låter så bra med någon som står för att hälla upp vinet och det!
    Men vi har inte så gott om folk, inte så mycket pengar till det, men vi har 5 stycken som hjälper till att servera och diska, men dom ska gå runt och se till att det finns vin och vatten i karaffer så att det inte tar slut..

Nej, det är otroligt bra att vi kan skippa snapsen med gott samvete :D

Vår middag börjar runt 7-tiden då vigseln är vid 16 och transporten tar en timme. Sen tar det ju alltid lite tid innan och efter transporten för att gästerna ska foa och lite sånt..
    Så vi räknar med att börja vid 7!
    Kanske lite sent, men nu blev det så:)
    Därför kommer inte tårtan att skäras upp förrän frammåt 12-tiden eftersom vi har både för och efterrätt. Så det tar ju sin tid.
    Jag är glad bara folk håller sig lugna och trevliga under hela middagen, tårtan och sen i början av dansen,
    sen vill jag egentligen inte festa så mycket utan kan lugnt dra mig hemåt efter någon eller några timmars dans. :)
  • Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 21:02:59 följande:
    åh det låter så bra med någon som står för att hälla upp vinet och det!
    Men vi har inte så gott om folk, inte så mycket pengar till det, men vi har 5 stycken som hjälper till att servera och diska, men dom ska gå runt och se till att det finns vin och vatten i karaffer så att det inte tar slut..

Nej, det är otroligt bra att vi kan skippa snapsen med gott samvete :D

Vår middag börjar runt 7-tiden då vigseln är vid 16 och transporten tar en timme. Sen tar det ju alltid lite tid innan och efter transporten för att gästerna ska foa och lite sånt..
    Så vi räknar med att börja vid 7!
    Kanske lite sent, men nu blev det så:)
    Därför kommer inte tårtan att skäras upp förrän frammåt 12-tiden eftersom vi har både för och efterrätt. Så det tar ju sin tid.
    Jag är glad bara folk håller sig lugna och trevliga under hela middagen, tårtan och sen i början av dansen,
    sen vill jag egentligen inte festa så mycket utan kan lugnt dra mig hemåt efter någon eller några timmars dans. :)
    Nej, med de tiderna så låter tårta vid 12 som en vettig planering.

Hmm... finns det ingen ni kan fråga? Kanske din mammas kusiner, någon arbetskamrat eller någon annan bekant som skulle bli glad av att få vara med på bröllopet kan sköta baren? Då behöver det inte kosta något heller. Mina vänner som serverar vill inte få något betalt, men jag gav dem en fin julklapp som tack för att de ställer upp och kommer bjuda dem på en ordentlig middag hemma efter bröllopet bara för att de var så underbara och hjälpsamma. Med deras hjälp så får vi precis det bröllopet som vi vill ha (sittande middag med full servering), och det är helt fantastiskt att kunna förverkliga sin vision. Hoppas ni hittar någon bra lösning, ni verkar ju ligga på samma nivå och prata igenom allt tillsammans - det brukar vara en bra början på det mesta. 
  • queenelin

Jag håller med dig! Jag vill inte heller att folk ska bli aspackade på vårt bröllop! Vi har ett par stycken, på bådas sidor, som inte kan hantera alkohol och jag ororar mig också lite för det. Jag avskyr när folk blir dramatiska, tjatiga ,odrägliga eller pinsamma bara för att det inte vet när de ska sluta dricka!

Jag tycker inte alls det är snålt att bara bjuda på vin och öl, det kommer vi göra. Dels ur ekonomisk synvinkel men en stor anledning är också att jag inte vill ha massa fyllon som förstör, ställer till scener och förstör stämningen. Jag avskyr fulla människor, det går tillbaka långt till en massa händelser genom mitt liv. Jag har inget emot att folk dricker lite, om de vill det, men när det börjar gå över styr så åker jag alltid hem, innan festerna spårar ur. Folk som vill stanna får gärna göra det, men jag väljer att åka hem och njuter av att festen var trevlig så länge jag var där.
    På mitt eget bröllop kan jag ju dock inte åka hem, så då får jag försöka se till styra folk lite. Vi kommer att ha en bar där man får köpa till det man vill efter maten, men till maten serveras bara öl och vin och sen kommer vi att bjuda på avec, eftersom min blivande man tycker om det. Vi kommer att ställa fram vinflaskor och öl på borden och när de är slut så får man köpa till själv. Vi kommer inte att snåla, absolut inte, men man behöver ju inte ställa fram sprit i mängder och uppmuntra folk, gratis är ju, som bekant, gott..

Dessutom kommer jag, på ett fint sätt (hur vet jag inte riktigt ännu, men det brukar lösa sig) påtala för de som är dramatiska på fyllan, att min högsta önskan är ett lungt och fint bröllop där vigsel och glädjen får stå för dramatiken.
    Försök göra så du också. Tala om för folk som är bjudna, när som helst det passar, lite sådär i förbifaren, att du hoppas att ingen dricker sig för full. Förhoppningsvis kommer dina välartade vänner att kunna påverka de mindre välartade att hålla sig i skinnet.

Och kör på vin och öl till maten, det tycker jag inte är ett dugg snålt!

Lycka till!

• sandis1977
    Emblas Mamma skrev 2011-02-20 20:41:28 följande:
    nej men vilket sammanträffande! :D
    Ja, jag håller med om det! En endaste dag till så hade det varit kanon!
    Dock föddes hon halv tio på morgonen och just då ville jag inte vänta en minut till :P
    Haha, nä jag vet.
    Livia är född strax efter midnatt och tredje barnet säger liksom bara svisch, inte riktigt men nästan ;)
  • Allerts

Skippa snapsen och informera dina vänner tydligt att "den som... då JÄVLAR ska du få se vad som händer!"
    Sätt ner foten i förväg och berätta så här vill JAG ha det och passar det inte så behöver du inte komma. Punkt! 

• Pendragon

Jag håller fullständigt med dig, det är ju helt absurt att man ska bete sig som rötägg bara för att det är en tillställning. Vi var själva lite oroliga över det där men kom fram till att vi inte ska bjuda på så mycket alkohol.

På vårt bröllop kommer vi att bjuda på välkomstdrinkar i form av champagne eller liknande. Alkoholfri jordgubbscider till barnen. Till maten bjuds det på vin till de som vill. Då min brors band ska komma och spela (irländsk folkmusik) så ska vi ha något att bjuda på till det med, whiskey eller något tänkte vi.
    Men det här med att ställa fram en massa alkohol så att folk kan blanda groggar och så - det slopar vi. Vi vill inte ha en fyllefest. Vi vill att det ska bli trevligt. Dessutom har vi en gräns på hur mycket vi ska handla hem också så det kommer absolut inte finnas något "fyllebord" fullt med flaskor där man kan gå och ta glas efter glas.

• Sockersaken

Hade jag varit dig hade jag struntat i tärnorna, de borde inte få vara med om de inte kan respektera dina önskningar. Det är din och din mans dag, det är er allt ska kretsa kring, det är ni som ska få det som ni vill, om inte era vänner eller släktingar kan acceptera det så borde inte vara tärnor heller. 

• 20090801

Så här gjorde vi för att slippa fyllan:

1gals skumpa som välkomstdrink
    1glas vitt vin till förrätten
    1 glas rött till huvudrätten med 1 påfyllning

Alternativet om man inte ville ha vin var 1glas öl, läsk, vatten
    Vi stod för två snapsar om man valde bort vinet, ville de ha mer fick de vackert betala själva

Till kaffet erbjöds 1 glas avec
    Övrig alkohol under festen fick gästerna betala själva.

Inte en enda blev irriterad eller full. Vi meddelade inte gästerna innan bröllopet om att de skulle få betala för den alkohol som de ville ha utöver det som bjöds på.

Många kommenterade att festen skulle bli svårslagen. De som tyckte det blev för lite röj (2st av 82) och alkohol avlägsnade sig relativt snart efter tårtan.

• Chicita

Det känns som att TS tärnor kanske bara jäklades? Dom vet att Emblas Mamma absolut inte vill ha nåt sånt, så dom överdrev bara för att retas?
    Ibland kan sånt retande gå överstyr och man blir ledsen istället för att ta det som ett skämt.
    Den brudtärna som jag nu har plockat bort (av andra orsaker) höll på och trackade mig angående möhippan och kom med massa "hintar" om vad hon skulle hitta på... Bara sånt som hon vet att jag inte gillar.
    Till slut så fräste jag i åt henne och sa att jag inte visste om hon skämtade eller inte. Men om hon ville göra mig ledsen, upprörd och dra igång min magkatarr (som gränsar till blödande magsår) så hade hon lyckats med sitt uppsåt.
    Hon bad om ursäkt och sa att hon bara retades, hon visste att jag inte alls ville ha en sån fest så därför ville hon retas lite bara men att hon erkände att hon gått för långt...

Usch nej, nån fyllefest får det inte bli... 
    Vi bjuder på mousserande vin till brudskålen, vin / öl till maten och avec till kaffet.
    Resten får dom köpa till självkostnadspris i baren.
    Jag lånar en mobil bar från mitt jobb, så jag har öltunna och allt sånt också. En av mina jobbarkompisar erbjöd sig att bemanna den för att hon så gärna ville komma på bröllopet... Men jag tänkte ge henne kanske en 500-ing som tack.
    Hon är bartender och har gått samma utbildning som mig i ansvarsfull alkoholservering och skulle inte servera någon som var överförfriskad även om dom betalade för det.
    Eller så skulle hon ge dom ett glas alkoholfritt vin istället (eftersom det ju är en privat fest så kan man göra så Flört )
    Vi har sagt att allt alkoholfritt är gratis, men vill dom ha mer vin/ öl / drink efter maten så får dom betala för det.
    Med det så tror vi att många kommer att välja alkoholfritt också eftersom det är gratis, och gratis är gott Tungan ute 

• Sarkastisk ljubicica

Jag känner precis som du. Vi vill heller inte ha en massa fulla människor på vårt bröllop. Men eftersom vi kommer att bjuda på all sprit (och mycket sprit) så finns det en risk för detta.

Vi har gjort så att vi bett våra föräldrar prata med de som de vet inte kan kontrollera spriten och be dem att inte dricka för mycket eller så har dessa personer fått en uppgift i bröllopet som gör att de inte kan dricka för mycket. Men om någon ändå blir full så har våra föräldrar (pappor :)) i uppgift att prata med dessa personer om att minska på drickandet. Om de ändå fortsätter att dricka så blir personerna hemskickade. Det känns inte roligt att behöva skicka hem folk ifall det kommer till det, men hellre det än att vår bröllopsfest blir förstörd!

• Emblas Mamma

Oj vad många svar det blev!
    Tack för alla tips och idéer!

Jag tror att vi ska köra på lite avec till kaffet, men inga snapsar! Själv tycker jag med det känns lite midsommar över det hela och den känslan vill jag inte ha.

Tärnorna kan jag tyvärr inte skippa, dom är några av mina närmsta vänner, men jag borde nog ta ett samtal med dom och hoppas att dom tar mig på allvar!
    Självklart ska dom få ha roligt och dansa hejvilt sen på natten när vår fina middag är över, men det behvöer inte gå översty och dansas på bordet och springa upp på scenen och skrika och göra bort sig..
    Man kan ju dansa vilt och galet utan detta ;)
    :)

Och självklart får dom ragga på folk sen på natten när middagen är över, och dom får gärna följa med någon hem osv.. jag förbjuder inte alls sådnt:) Bara det inte är massa opassande påhitt inför allas ögon innan vår middag är slut osv..
    Man kan ta allt med måtta tycker jag! Och det finns ingen anledning att bli aspackad och kräkas heller - för vem tjänar på det? Ingen..

Vi får se vad dom säger.. :)

Tack ännu en gång!

• queenelin

Smart idé att bjuda på allt alkoholfritt! Då kanske man i alla fall tar varannan Sprite, varannan sprit...

• mariany

Vi ska inte bjuda på någon alkohol på vår fest, dels för att vi vill minnas våran fest men framför allt med hänsyn till eventuella nyktra alkolister. Vi tror att människor kan ha trevligt och släppa loss utan alkohol.

Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?