• Emblas Mamma

Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?

Jag blir helt uppåt väggarna tokig snart!
    Hur kommer eran fest att se ut? Kommer den vara lugn och stillasittande med god mat och roligheter?
    Eller kommer det bli fullt ös och massa fulla människor och kanske många små missöden?

Alltså jag blir tokig! Nu har jag legat och varit sjukt orolig sen klockan 4 på morgonen och nu ger jag mig och stiger upp.
    Anledningen är att:

- Vi lägger ut enorma summor på vårt bröllop och vår fest som vi bara ska ha EN gång i hela livet. Detta är en dag man vill minnas med glädje och kärlek. Vi vill ha en lugn middag emd förrätt, buffé oh efterrätt,
    det ska vara elegant, vackert, smakfullt och roligt.
    Precis som ett bröllop ska vara enligt oss..
    Klockan 11 ska vi inleda dansen med vals och vid 12 är det tårta. Sen blir det dan för resten av natten med lite uppehåll och nattmat för den som vill.

Men nu är det så att jag är sjukt orolig över dom som kommer. Vissa kan verkligen inte uppföra sig med alkohol i kroppen och jag funderar starkt på att inte bjuda på en enda snaps till maten hur ofina vi än må vara.
    Jag vill BARA ha vin och öl.
    Sjökv hatar jag fulla människor och förstår inte att man aldrig kan växa upp någon gång, är man över 20 så borde man i alla fall kunna fatta hur mycket man tål att dricka och inte dricka.  Och är man över 30 så borde man definitivt veta detta!
    Hur roligt är det egentligen att vara full? Salongsberusad är ju skönt och trevligt, men full är inte alls roligt. man går ju bara och mår dåligt.
    Nu vet jag att det kommer folk som inte vet hur man gör när man borde sluta dricka och kan bli rejält stökiga.
    Vad gör jag!?
    Jag kommer bli jätteledsen om någon börjar bråka/välta ett bord eller slå sönder något eller bara väsnas jättemycket.
    Det är ett BRÖLLOP och inte en jävla 18-årsfest!

Dessutom förstår inte mina tärnor heller, jag blev jätteirriterad på dom häromdagen när dom på allvar sa att jag var tråkig som var orolig över bröllopet och sen sa dom att det är ju självklart att man måste dansa på borden! Och att tärnorna alltid var fullat och hade sex med folk i skrubbar eller buskar eller liknande..
    men ändå.. VADDÅ dansa på borden?
    Det är för i helvete ett BRÖLLOP!

Detta är väl verkligen inte okej?
    Inte på en tillställning som kostar oss typ hela vårat sparkonto!
    Vårt bröllop är lugnt och stillsamt och kärleksfullt - men det kan vara roligt ÄNDÅ. Det ska ju inte vara stelt, men jag vill ha en fin tillställning ända tills vi ätit tårta åtminstonde...
    JAg vill inte att något ska förstöras.
    Och jag skulle inte vilja se någon som dansade på våra bord med våran vackra dukning som vi lagt så mycket tid och pengar på.

Har man så olika uppfattningar om bröllop?

Okej - jag har varit på ett helvilt bröllop en gång, ett danskt, där dom hade trädgårdsfest.
    Men inte ens där dansade någon på borden..

Är jag överkänslig eller kommer era tärnor få dansa på borden och snusa sig samtidigt? (vilket som brukar hända på alla fester annars).. Men detta är ingen vanlig fest! Det är vårt bröllop! VÅR dag som bara kommer ske EN endaste gång!
    ;(

• Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?
  • ClaraH

Jag har faktiskt aldrig varit på ett bröllop med snaps, och jag har varit på bröllop i Östergötland, Stockholm och Bohuslän, ett 20-tal ungefär. Är det något regionalt att man ska ha snaps? Vi kommer troligen endast ha öl, vin, cider, läsk och vatten i baren efter middagen. Så har det varit på det flesta bröllop jag varit på. Jag tycker att det blir tillräckligt med alkohol under middagen (mousserat, förrättsvin, varmrättsvin, efterrättsvin och avec till tårtan). Dansa på bordet på bröllop har jag heller aldrig varit med om. Om du blir tvingad till något på möhippan som du inte känner dig bekväm med måste du bara vägra och det är ju bra att du redan nu säger hur du känner.

Vi har pratat med toast madame om vad vi vill ha för karaktär på festen och ska prata ännu mer när det närmar sig.

• sandis1977
    daKi skrev 2011-02-20 08:30:03 följande:
    Jag säger inte att alkoholen gör festen.... eller jo det gör jag!
    Jag vill också ha ett tradiotinellt bröllop men vill jag att mina gäster ska ha tråkigt? Det lär bli långdraget och utdraget om du tex bara serverar vin till maten.

Självklart önskar jag mig inga skandaler, men om dans på borden får mina gäster att minnas mitt bröllop så kommer jag låta dom dansa.
    Jag ser mitt bröllop som en stund en dag som jag vill minnas tillsammans med nära och kära, en dag då vi tillsammans har roligt. Inte bara jag!

Missförstå mig rätt!
    Man behöver verkligen inte ha tråkigt för att man serverar vin till maten.
    Huvudsaken är ju att vart och ett brudpar får festen som de vill.
  • Emblas Mamma
    Jag vill också ha ett tradiotinellt bröllop men vill jag att mina gäster ska ha tråkigt? Det lär bli långdraget och utdraget om du tex bara serverar vin till maten.

Självklart önskar jag mig inga skandaler, men om dans på borden får mina gäster att minnas mitt bröllop så kommer jag låta dom dansa.
    Jag ser mitt bröllop som en stund en dag som jag vill minnas tillsammans med nära och kära, en dag då vi tillsammans har roligt. Inte bara jag!

Missförstå mig rätt!
    ja och det finns dom som har alkoholfritt och har minst lika roligt...
    Poängen är att tärnorna och vissa gäster ska inte bestämma hur mitt bröllop ska se ut,
    alla har olika värderingar. Och det är absolut inget tråkigt med vårt bröllop bara för att vi vill ha det stilfullt och elegant. Vi har många, många roliga inslag och idéer som inte bygger på att bli skitpackad..

Vet man med sig att man har gäster som inte tåler sprit och rent utav kan bli våldsamma så är det nog inte en sån bra idé att servera sprit.
  • Emblas Mamma

Missförstå mig rätt!
    sen om dansenpå borden har vi kanske olika värderingar.
    Det beror också på hur mycket man betalar kanske.. Nu betalar vi väldigt mycket för både dekorationer och annat oc hjag vill absolut inte se massa fulla människor som dansar och ramlar över borden och förstör vårt bröllop..
    Det kan man likväl göra på kalas då man fyller jämt, fast jag tycker ändå det är konstigt beteende.
    Men det är väl hur man är som person! Ni får gärna ha dans på borden, men vi är inte sådana och vi vill absolut inte detta på vårt bröllop - och som gäst ska man respektera detta tycker jag..!
  • Emblas Mamma

Ni får ursäkta om jag kanske överreagerar för några,
    men jag har ändå lagt ut massa pengar för att få alla 80 gäster att komma!
    Ä dom så otacksamma så känner jag att jag hellre gifter mig riktigt lyxigt med bara familjen och lägger tiotusentals kronor på en ring då! Eller en extra lyxresa utomlands..
    För vill jag ha en vanlig fyllefest så köper jag bara en billig sommarklänning, skiter i hår och smink för tusentals ronor och köper korv med bröd till middag.

Men jag vill inte ha det så. Utan jag vill ha lyx och flärd. En gång i livet har man då rätt till det tycker jag. OCh gästerna ska finna sig i det annars kan dom tacka nej så lägger jag pengarna på roligare saker än fyllebultar..

• stellastella

För mig låter det som att spriten är det stora problemet då det är då som många människor tappar omdömmet. Var jag som er skulle jag bjuda på på öl och vin till maten och absolut ingen snaps (har aldrig varit med om det på bröllop). Efter middagen skulle jag ha betalbar. Låter som att dina vänner har svårt att hantera spriten och då skulle jag inte utsätta varken dem eller er för den påfrestningen.

• Emblas Mamma
    stellastella skrev 2011-02-20 09:18:30 följande:
    För mig låter det som att spriten är det stora problemet då det är då som många människor tappar omdömmet. Var jag som er skulle jag bjuda på på öl och vin till maten och absolut ingen snaps (har aldrig varit med om det på bröllop). Efter middagen skulle jag ha betalbar. Låter som att dina vänner har svårt att hantera spriten och då skulle jag inte utsätta varken dem eller er för den påfrestningen.
    Det är ju förvisso det bästa man kan göra kanske!
    Det är många som faktiskt inte tål sprit, vuxna som yngre..
    Men självklart vill vi inte heller verka snåla eller så, det är mest för allas bästa och välbefinnande..

:)
  • stellastella

Tycker inte det är snålt med betalbar om det är så du menar. Man kan sätta ett pris 20-30 kr så är det ändå billigt men i och med att man måste betala för spriten så har det en dämpande effekt och ni/du slipper oroa er för  alltför många överföfriskade gäster.

Sen dukar man vinet så att två stycken delar på en flaska då blir det inte "fri" tillgång där heller om ni inte har bordsservering med vinet för då kan man instruera personalen max 2 eller 3 glas till varmrätten.

• hysch

Låter trist, foll brukar ändå uppföra sig på bröllop, så dom kanske fattar allvaret när middagen och så kommer igång? Min sambo har två vänner som knarkar, och vi kommer säga till dom å det bestämda innan att får fest är knarkfri och att om dom inte respekterar det är dom inte välkomna. Iaf en av dom har varit på bröllop innan och uppfört sig bra, tagen av stunden liksom :) Kanske era vänner känner likadant då?

• eigollet

Åh, jag förstår precis hur du tänker och att du oroar dig.
    Mitt bästa tips är: Begränsa tillgången till alkohol. Fördrink, vin/öl till maten räcker väl, har heller aldrig varit med om snaps på bröllop.... Har man bar sen så kan man även där begränsa sig till öl/vin/cider och KANSKE någon starksprit för en liten avec. Men man har inte någon skyldighet att hålla något fylleslag, måste gästerna betala för sin egen fylla kan det bromsa lite också.

Jag vill också säga att det kan ju vara så att du oroar dig lite i onödan. Jag och maken har flera vänner som är VÄLDIGT glada i sprit och framförallt när hela klicken är samlad så kan det bli helt galet. Vi hade begränsat med alkohol på middagen (fördrink, en öl till förrätten, två glas vin till varmrätten med öl/cider som alternativ) och sedan betalbar. Jag trodde att en eller annan skulle kunna spåra ur där senare på kvällen men ingen gjorde det. Det blev en trevlig rolig fest med ös och dans men inga slagsmål eller annat pinsamt! Så vem vet, sällskapet kanske överraskar och sköter sig exemplariskt!Skrattande

Men du ska självklart inte behöva vara orolig inför er stora dag, så prata med tärnorna/toastmaster och andra som kan hålla koll, ordentligt.

Lycka till!

Svar på tråden Varför kan man inte få festen som man SJÄLV önskar när man lägger ut enorma summor!?