• sandis1977

Hur ser era inbjudningar ut?

Någon som kan komma med tips?
    Kvadratiska cremefärgade kort är inhandlade. Men jag som annars är kreativ har fått blackout och har haft det ett bra tag.
    Kanske vet ni någon sida som jag kan hämta inspiration?

• Svar på tråden Hur ser era inbjudningar ut?
  • Tinzi

Våra är super enkla...(ej klara dock) Svart tjockare papper , avlångt, där skall vi limma fast inbjudningarna som vi skrivit ut från datorn m. fin text, Klart!

• Smilla07

ÄNTLIGEN FÄRDIG!!!
    50 stycken inbjudningar, materialkostnad 6 kr/st plus porto 6 kr = 12 kr per inbjudan. Jag får nog vara nöjd!

• Chicita
    Smilla07 skrev 2011-04-17 00:54:35 följande:
    ÄNTLIGEN FÄRDIG!!!
    50 stycken inbjudningar, materialkostnad 6 kr/st plus porto 6 kr = 12 kr per inbjudan. Jag får nog vara nöjd!
    Jättefina kort Skrattande
  • Ronja8

Jag gjorde våra inbjudningskort själva. Det blev en tur till Panduro för att köpa alla saker.
  • Syrinx

Åh vilka fina inbjudningskort ni har gjort allihopa! Så vackert det är med sidenband att knyta runt. Jag funderar bara på hur ni gjort som skrivit ut själva? De flesta kort är ju allt annat än i A4-format. Är det bara jag som är totalt tekniskt obildad eller finns det lite kluriga tips ni kan dela med er av?  

Sandrina skrev 2011-03-23 10:34:41 följande:
    Såhär blev våra! :) Har tyvär ingen bild på insidan. Men pappret är glansigt på utsidan och vanligt matt på insidan. Eftersom det är svårt att, som ni skriver, få färgen att fasta på det glansiga så så valde vi att istället skriva ut på det matta och ha den fina glansiga sidan utåt. På framsidan har vi stämplat med vanligt svart stämpelfärg, den fastnade dock hur bra som helst!

...Alltså t ex era inbjudningskort, Sandrina? Ni har vikt korten och ändå lyckats få texten i mitten av pappret? Förklara!
  • Tinzi
    Syrinx skrev 2011-04-18 15:34:17 följande:
    Åh vilka fina inbjudningskort ni har gjort allihopa! Så vackert det är med sidenband att knyta runt. Jag funderar bara på hur ni gjort som skrivit ut själva? De flesta kort är ju allt annat än i A4-format. Är det bara jag som är totalt tekniskt obildad eller finns det lite kluriga tips ni kan dela med er av?  ...Alltså t ex era inbjudningskort, Sandrina? Ni har vikt korten och ändå lyckats få texten i mitten av pappret? Förklara!
    Men har hon inte bara stämplat rakt på bara? eller fattar jag fel nu?
  • Sandrina
    Syrinx skrev 2011-04-18 15:34:17 följande:
    Åh vilka fina inbjudningskort ni har gjort allihopa! Så vackert det är med sidenband att knyta runt. Jag funderar bara på hur ni gjort som skrivit ut själva? De flesta kort är ju allt annat än i A4-format. Är det bara jag som är totalt tekniskt obildad eller finns det lite kluriga tips ni kan dela med er av?  ...Alltså t ex era inbjudningskort, Sandrina? Ni har vikt korten och ändå lyckats få texten i mitten av pappret? Förklara!
    Oj, hur ska jag förklara detta! Vi har skrivigt ut på ett vanligt A4 papper. Texten innuti skrev vi ut så att den hamnade i nederkant av pappret och lite mer till höger. Sen skar vi av pappret några centimeter upptil. Sen vek vi båda sidorna så att inbjudan blev kvadratisk. Och eftersom vi la texten lite mer åt höger är den vänstra vikta fliken lite större än den högra. Dom ligger alltså lite omlott. Sen är de, som Tinzi sa, en stämpel på framsidan.
    Det är egentligen inte så svårt, men det är många moment och tar lite tid att göra. Sak försöka hitta en bild på insidan också! :)
  • Syrinx
    Tinzi skrev 2011-04-18 16:51:08 följande:
    Men har hon inte bara stämplat rakt på bara? eller fattar jag fel nu?
    Äsch, jag uttryckte mig nog lite otydligt. Att där är en stämpel på framsidan är jag med på, det var texten inuti som jag undrar hur den kommer rätt.
    Sandrina skrev 2011-04-19 08:40:24 följande:
    Oj, hur ska jag förklara detta! Vi har skrivigt ut på ett vanligt A4 papper. Texten innuti skrev vi ut så att den hamnade i nederkant av pappret och lite mer till höger. Sen skar vi av pappret några centimeter upptil. Sen vek vi båda sidorna så att inbjudan blev kvadratisk. Och eftersom vi la texten lite mer åt höger är den vänstra vikta fliken lite större än den högra. Dom ligger alltså lite omlott. Sen är de, som Tinzi sa, en stämpel på framsidan.
    Det är egentligen inte så svårt, men det är många moment och tar lite tid att göra. Sak försöka hitta en bild på insidan också! :)
    Hehe, jag fick läsa några gånger för att förstå.. Verkligen många moment! Men hur fick ni texten att hamna i nederkant och till höger på pappret? Finns det inställningar för sånt, eller beror det på hur man lägger pappren? Jag tänker ju att den borde hamna mitt på om man inte gör något, men det kanske inte stämmer...? Förlåt att jag inte alls fattar!

• Sandrina
    Syrinx skrev 2011-04-19 15:11:35 följande:
    Äsch, jag uttryckte mig nog lite otydligt. Att där är en stämpel på framsidan är jag med på, det var texten inuti som jag undrar hur den kommer rätt.
    Sandrina skrev 2011-04-19 08:40:24 följande:
    Hehe, jag fick läsa några gånger för att förstå.. Verkligen många moment! Men hur fick ni texten att hamna i nederkant och till höger på pappret? Finns det inställningar för sånt, eller beror det på hur man lägger pappren? Jag tänker ju att den borde hamna mitt på om man inte gör något, men det kanske inte stämmer...? Förlåt att jag inte alls fattar!

Nu använde jag ett speciellt program som heter Indesign, det blir givetvis lite lättare att flytta runt texen precis som man vill ha det i ett sånt program.
    Men det går lika bra att göra det i Microsoft Word, t.ex. Där kan du ju välja om du vill skriva ut pappret "ståeende" eller "liggande", sen kan man ju bara flytta texten med mellanslag och enter precis dit man vill ha den.
    Själv är jag van vid att jobba med texter i både word och speciella designprogram. Men jag förstår att det inte är så lätt att förstå sig på om man aldrig håller på med sånt annars.
    Eller ännu lättare än word, Microsoft PowerPoint, finns nästan på alla windows datorer, där är det som sagt ännu lättare att skriva text och sedan flytta den dit man vill ha den.
    Sen får man testa - skriva ut - flytta om - skriva ut - flytta om igen osv. tills man är nöjd.
    Så höll vi på ett antal ggr. innan allt var där vi ville ha det. Man får testa sig fram helt enkelt.
  • Syrinx
    Sandrina skrev 2011-04-19 16:22:28 följande:
    Nu använde jag ett speciellt program som heter Indesign, det blir givetvis lite lättare att flytta runt texen precis som man vill ha det i ett sånt program.
    Men det går lika bra att göra det i Microsoft Word, t.ex. Där kan du ju välja om du vill skriva ut pappret "ståeende" eller "liggande", sen kan man ju bara flytta texten med mellanslag och enter precis dit man vill ha den.
    Själv är jag van vid att jobba med texter i både word och speciella designprogram. Men jag förstår att det inte är så lätt att förstå sig på om man aldrig håller på med sånt annars.
    Eller ännu lättare än word, Microsoft PowerPoint, finns nästan på alla windows datorer, där är det som sagt ännu lättare att skriva text och sedan flytta den dit man vill ha den.
    Sen får man testa - skriva ut - flytta om - skriva ut - flytta om igen osv. tills man är nöjd.
    Så höll vi på ett antal ggr. innan allt var där vi ville ha det. Man får testa sig fram helt enkelt.
    Ååååhh, jaså, det var inte svårare än så! Haha, vad dum jag känner mig nu Vad snällt att du tog dig tid att förklara, det uppskattar jag jättemycket! Känns skönt att veta hur man ska gå tillväga, eftersom vi också har tänkt att skriva ut våra inbjudningar själva. Tack! Solig
Svar på tråden Hur ser era inbjudningar ut?