• imdelicate

Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?

Sommaren 2012 ska vi gifta oss. Vi har redan nu börjat fundera lite på hur vi ska lägga upp bröllopsfesten. Min fästman är från Armenien och jag är från Sverige, och bröllopen ser lite olika ut i respektive länder. Är det någon som har erfarenhet av bröllop där fler kulturer blandas? Skulle jättegärna få lite tips och höra erfarenheter :)

• Svar på tråden Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?
  • imdelicate

Hej tjejer!
    Det var länge sedan jag hörde något av er, hur går det för er? Vi fick flytta tillbaka till vår lägenhet igår, efter över två veckor på hotell. Så himla skönt att vara tillbaka igen.

Just nu står det stilla på bröllopsfronten för oss, vi fick ett väldigt jobbigt besked förra veckan så nu är det lite osäkert på hur det blir bröllopet... Jättejobbigt, men förhoppningsvis så kommer allt bli bra och allt gå som det ska.

Hoppas allt är bra med er.
    Kram 

• Meddelande borttaget
  • imdelicate

Hej tjejer!
    Det är bra med mig, börjar bli lite stressad över de uppsatser jag ska skriva bara. De ska inte vara inne förrän den 16 januari, men vill ju ha lite jullov, så vill försöka göra så mycket som möjligt innan jul, för att jag ska kunna ta det lite lugnt efteråt :) Är lite orolig över själva uppsatsskrivandet också, är inte helt hundra på hur de vill ha sina uppsatser uppbygda osv, men jag kör på på det sätt jag är van vid så blir det nog bra :) Hur är det med er tjejer?

Nu har vi en liten uppdatering på bröllopsfronten i alla fall, vi har fixat en toastmadame nu. Hon pratar armeniska och svenska, så det blir riktigt bra tror jag. Då kan hon köra lite småöversättningar också för att alla ska vara med liksom. Det är fortfarande lite osäkert med bröllopet, men vi får köra på så länge nu, och hoppas att allt löser sig till det bästa. Det är svårt när det är något man inte har kontroll över som påverkar så mycket.

När jag är i Stockholm ska jag prova brudklänningar har jag tänkt, fixa mer med inbjudningskort osv. Vad har du beställt för papper VanAbo? Har du bestämt  hur de ska se ut?

Har saknat konversationen med er under tiden jag har varit borta.

Hoppas allt är bra med er! 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • imdelicate

Oj, har ju helt missat att du hade svarat. Inte helt med här, haha. Känner lite som dig, hittar inte så många intressanta trådar längre. Vet inte om det är för att man har bestämt sig för ganska mycket redan...

På fredag åker vi hem till Stockholm och är där i 3 veckor, ska bli så otroligt skönt att komma hem :) Längtar verkligen efter att bo i Stockholm igen, är så trött på Dublin, men det är kanske mest på grund av att det är sådana problem med vår lägenhet och vår landlord är sjukt svår att få tag på och vill inte göra något åt vad som är fel, mycket att göra i skolan, personen i vår närhet som har blivit sjuk osv... Det blir bra med ett litet break från allt, samla lite energi. Hehe.

Jag har hittat vigselringen som jag vill ha. Från Hallbergs guld, en solitärring, 0,50 carat. Superfin. Är just nu nedsatt i pris från ca 25 000 till 17 000. Måste slå till känner jag :) Ska försöka lägga upp en bild från min mobil sen, på när jag provade den när vi var hemma senast.

Jag har tänkt att gå till Stockholm brud och fest, och den där outletbutiken på Lidingö. Känner att jag inte riktigt har provat "riktiga" bröllopsklänningar innan jag köpte min enklare, så vill ge det en chans innan jag bestämmer mig. Vet inte riktigt hur deras utbud ser ut, men ska ge det en chans i alla fall. Har du varit där och provat?

Snyggt inbjudningskort! Har du gjort fler av dem nu? Vi har helt stannat av med vårt inbjudningsgörande, får ta tag i det i jul. Vi kommer ha de flesta inbjudningskorten på svenska, och några på engelska och några på armeniska. Har du någon annan uppdatering om hur det går för er? 

• Meddelande borttaget
  • imdelicate

Oj, vad seg jag är på att svara. Mycket har hänt. Jag har flyttat tillbaka till Stockholm, G kommer om några veckor. Är så himla skönt att vara tillbaka på hemmaplan igen!

Men fy, din stackare med ägarbytet och allt! Sjukt dålig stil att inte höra av sig och informera om förändringarna. Hur känns det nu? Känns det som att det kommer bli bra ändå, trors bytet?

Oj, bilden blev, eh, lite stor. Vi har köpt den ringen som är i rödguld i alla fall. Den är 0,50 carat från Hallbergs guld. Älskar den verkligen, och går och provar den lite då och då (kan inte låta bli).

Här är min klänning. Inte så himla bra bild alls. Min är lite modifierad och har inga tygblommor eller tyll i "öppningen". Klänningen ser så mycket finare ut i verkligheten än på den där bilden, där ser den lite billig ut :( Det var den i och för sig, men den ser sååå mycket finare ut i verkligheten. När jag provade den så kände jag att det var den jag ska gifta mig i :)

I övrigt så var jag på bröllopsmässan i Nacka strand idag. Helt värdelöst för min del, hittade ingen inspiration alls. Hade förväntat mig mer tårtor, blommor, hår och make up, men det hela var mest klänningar och ringar skulle jag säga... Vi har snart fixat de stora grejerna, det vi har kvar är inbjudningskorten (har bestämt oss för att beställa från Calligraphen när vi insåg att vi ska skicka ut 113 inbjudningar), kostym till G (ska beställa på Tiger of Sweden), bestämma frisyr och make up, och maten (det glömde jag nästan bort, haha).

Hur går det för er? Har du funderat på vad du vill ha för frisyr och så? Vad ska ni ha för tårta? 
  • Meddelande borttaget
  • imdelicate

Halloj!
    Jaa, jag hörde det, så himla kul! Världen är allt bra liten ibland :)

I förrgår beställde vi inbjudningskort från Calligraphen, förhoppningsvis kommer de i slutet av den här veckan eller i början av nästa vecka. Jag har bokat en tjej (www.thegedinstudio.se/) som ska göra mitt hår och makeup (och möjligtvis tärnornas också). Har fått hem tärnklänningar som jag beställde från Lightinthebox, så nu ska vi försöka hitta slipsar till G och hans marskalkar som matchar i färg med klänningarna. Har fått hem favorboxar, sidenband och lite sådant, så nu börjar vi kunna börja med lite finlir :) Ska göra en "kuverttårta" där gästerna kan lägga in sina kuvert. Har inte börjat på den än, men det blir nog bra hoppas jag. Kan lägga upp en bild sedan när jag är klar. Resa har vi bokat också :)

De stora posterna nu som jag känner att vi måste fixa är tårta, blommor och bil.  Vet inte riktigt hur borden ska dekoreras och så, men vår toastmadame hade en hel del förslag så det kommer nog bli bra. Måste kolla lite mer på frisyrer och sådär för att se vad jag är sugen på, ska till hår- och makeuptjejen i slutet av maj på konsultation, så det blir nog bra.

Det är mindre än fyra månader kvar nu. Känns heeeelt galet vad tiden har gått snabbt!

• VanAbo
    Skönt att saker och ting går framåt! Kollade sidan du länkat till, verkar som att du valt ett bra ställe för hår och smink. Bra priser dessutom. hehe... själv försökte jag hitta något under 3000 men lyckades inte. så jäkla dyrt överallt. Men jag antar att det är kostnader man får ta ifall man har "höga" krav...hehe..

Det känns verkligen som igår när vi precis hade börjat skriva till varandra, tiden flyger iväg. Vart åker ni på smekmånad då? Resan är något vi inte diskuterat så mycket om, men eventuellt att vi åker typ 3 veckor i vinter och ser det som smekmånaden... vi har så mycket annat att stå i, i form av lägenhetsköp och inredning så resa får nog vänta lite.. tyvärr.

Vad vill ni ha för typ av bil? Vill ni åka själva elle ska hela gänget få plats i bilen? 
    Har ni bestämt hur ni gör angående de armeniska traditionerna i början på dagen? Eller skippar ni hela hemma grejjen? 

Har ni lyckats hålla er inom budget än så länge? 

Känns som att jag har mycket att dela med mig, men vet inte vilken ände jag ska börja i.
    Har pratat sönder mina tjejkompisar, tror de börjat tröttna på mitt bröllopssnack...hahahha 
    Ne, skämt å sido... lycka till med fortsatta planeringen och skriv gärna några rader när du har något att uppdatera om

• imdelicate

Nu är det lite mer än en månad sedan vi gifte oss. Vi hade ett helt fantastiskt mixbröllop! Det kändes verkligen som att alla hade det kul och trivdes. Har nu i efterhand fått höra positiva kommentarer om att det var ett av det bästa mixbröllop folk har varit på, och det gör mig såklart öööverlycklig!

Här finns bilder från dagen: http://www.janehaglund.se/slideshows/SaraDaniel/ 

Det enda jag ångrar i efterhand är att jag inte är helt nöjd med min klänning :( Men men, det är inte mycket att göra åt nu :) 

Svar på tråden Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?