• imdelicate

Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?

Sommaren 2012 ska vi gifta oss. Vi har redan nu börjat fundera lite på hur vi ska lägga upp bröllopsfesten. Min fästman är från Armenien och jag är från Sverige, och bröllopen ser lite olika ut i respektive länder. Är det någon som har erfarenhet av bröllop där fler kulturer blandas? Skulle jättegärna få lite tips och höra erfarenheter :)

• Svar på tråden Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • imdelicate
    VanAbo skrev 2011-08-24 23:07:02 följande:
    Jag började med att planera lite enkelt strax innan sommaren, men nu är det igång på allvar.
    Min färstman är också armenier så det underlättar mitt jobb en hel del..hehe..

Vi har bokat en lokal och kyrka i Märsta. Det är en syriansk/ortodox festlokal som är vägg i vägg med en otroligt fin kyrka. Tar uppemot 1000 pers i den stora lokalen, men om jag inte misstar mig har de även en liten lokal för mindre grupper.

Jag rekommenderar verkligen det stället, men allt beror på vad ni har för budget och antal gäster. Vi kommer ha över 200 personer på bröllopet så för oss lönar det sig att ta kuvertpris och låta lokalpersonalen sköta resten. Hur många gäster räknar ni med??

Uppsalas domkyrka är jättefint! Det är verkligen ett bra val! Min fästman är från Uppsala och jag själv älskar den staden, bor ni också där? Kanske har setts utan att veta...? hehe

Det finns en hemsida (som dock är på engelska) där du kan få mer kött på benen om hur ett traditionellt armeniskt bröllop går till ifall ni vill försöka få in lite mer inslag av det armeniska. Läs på lite och se vilka moment ni kanske kan använda er av --->  www.armenianbridal.com/

Ska bli kul att följa din process! =)
    Haha, ja det maste underlatta :D Nu har vi hela grejen med att gora min svenska och lite tillbakadragna slakt nojda, samtidigt som vi ska gora fastmannens inte riktigt sa tillbakadragna slakt (hehe) nojda ocksa. 

Min fastman ar fran Uppsala han med, fodd 84. Hur gammal ar din fastman? De kanske rent av kanner varandra :) Sjalv ar jag uppvaxt utanfor Stockholm, men har mammas slakt bor i Uppsala. Sa himla mysig stad, och domkyrkan ar ju superfin. Later som en riktigt bra lokal ni har hittat, vi vill helst ha gangavstand till var lokal for att kunna satta igang middag och fast sa fort som mojligt for vi har en ganska sen vigsel (16.30). Fastmannen ska kolla pa Norrlands nation, Ostgota nation och Orangeriet i botaniska tradgarden nar han ar i Stockholm pa jobbresa i september. Forra sommaren var vi pa ett brollop pa Ostgota nation, var himla fint och mysigt dar tycker jag. Pa alla de stallena bokar man catering i samband med lokalen, sa de ska fixa allt med dukning, servering osv. Tycker det ar skonast att inte behova fixa och stressa med att fixa sant sjalv :)

Vi ska bjuda 150 gaster, och var budget ligger pa typ 150 000 kr. Det finns sa manga som fastmannens foraldrar vill bjuda, men vi kande att vi maste dra gransen nagonstans :) 

Tack for tipset om hemsidan, jag ska kolla har nar jag har rast pa jobbet :)

Det ska bli spannade att folja eran vag fram till brollopet.
  • Meddelande borttaget
  • imdelicate
    VanAbo skrev 2011-08-25 20:31:40 följande:
    Det blir alltid lite svårare när man ska slå ihop två olika kulturer. Men det kommer nog bli en dunder fest oavsett ska du se!! =)
    Min fästman är 81:a men han känner ganska många armenier i Uppsala oavsett ålder, speciellt om de är armenier från Iran.
    Både Norrlands nation och Orangeriet är jättefint, vi va själva inne på att kolla där.. men när vår gästlista bara ökade och ökade fick vi tänka om. Er budget låter rimlig, det kommer ni nog få ett riktigt bra bröllop för! =)

Var förresten och provade brudklänning idag. fyfan vilken djungel det är. Har provat en hel del innan men inte riktigt fastnat för något förrän idag. Det var absolut ingen WOW moment men om jag hade kunnat slå ihop två olika klänningar så hade det varit ett sådant tillfälle...haha. Hur går det för dig på den fronten??
    Nu är jag hemma från jobbet, så nu kan jag äntligen använda mig av å, ä och ö :) Ja, men absolut, blir ganska knepigt det där med kulturerna, allt handlar om att vi vill att alla ska vara nöjda, men man får ju inte glömma sig själv där i allt :) Tror att det kommer bli en toppenfest till slut. Försöker gå in med attityden att inget kan bli perfekt, men att vi ska göra det så bra som det bara är möjligt. Satsar man på perfekt, så är det nog lätt att man bli besviken om något inte går som man planerar.

Ååh, vad kul med brudklänningar! Vart var du och provade någonstans?Jag har faktiskt redan köpt min, det blev en av enklare modell från Monsoon. Den satt så himla fint på, att jag slog till redan nu, även fast vi inte gifter oss förrän i slutet av juni :) Jag tänkte att jag köper den här, för jag tycker verkligen om det, och om jag nu skulle hitta någon ännu bättre när det närmar sig så är det ju toppen, men om jag inte gör det så har jag hittat den som tilltalar mig mest :)

Pratade med min fästman, han heter Gagik, och han trodde att han kanske vet vilka ni är när han såg ditt nickname. Känner du igen hans namn? :)
  • Meddelande borttaget
  • Charmina

Hej tjejer.

Jag är nu sedan 2 månader gift med min assyriska man :)

Vet att det inte är exakt samma som armenier men ändå väldigt likt :)

Jag tipsar oxå om att boka en fetslokal som tar kuvertpris.

I vårt kuvertpris ingick så klart maten som vi valde till Libanesisk Meze + grill. Det ingick fruktallrikar, nötter och tilltugg, tårta. Sedan ordnade ägaren i samma pris dekoration av lokalen som var på prick så som jag ville ha det. Vi fick även en arabisk live artist och en assyrisk DJ.

Vi pratade med den assyrisk ortodoxa prästerna om dom kunde viga oss i lokalen inna festen började. Dels för att inte krångla till det med färd mellan kyrka och lokal och dels för att vi höll cermonin för närmsta släkten.

Dom hade förkortat den lite och häll vissa delar som går på svenska. Cermonin tog ca 1 timme för oss.

Jag har även tips på vart ni kan köpa klänning, fixa hår och sminkas om ni önskar det.

Jag är från Sthlmsområdet.

Princessa rekommederar jag inte då de tar sådana överpriser och inte har värsta sortimentet längre.

Lycka till tjejer :)

• Meddelande borttaget
  • imdelicate

Men vad kul Vanessa! Varlden ar allt bra liten ibland :)

Ja, klanningen ar ju valdigt enkel, ar lite sadar orolig att den ska vara for enkel... Jag ska kolla lite mer pa klanningar nar jag ar hemma i Sverige under jul har jag tankt. Har kollat runt lite har i Dublin, men om man ska ga och prova klanningar har sa ar de sa sjukt seriosa och det ska pratas teman, farger, lokaler och jag vad inte vad, och jag vet inte, jag blir lite stressad av det. Jag vill kunna prova lite klanningar, slappna av, inte att det ska vara varldens grej liksom :)

Det later som en jattefin klanning du har i huvudet. Jag har hort om nagon butik pa Kungsholmen, vet inte hur bra den ar, men det kanske kan vara nagot? Ocksa hort om nagon outlet pa Lidingo, men som sagt, har ingen aning om utbudet...

Har ni bestamt  vad ni ska ha for mat? Buffe, treratters?

Charmina, vad kul att hora. NI verkar ha haft en toppenbrollop :) Tar ocksa garna emot sa manga rad som mojligt :)

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?