VanAbo skrev 2011-08-24 23:07:02 följande:
Jag började med att planera lite enkelt strax innan sommaren, men nu är det igång på allvar.
Min färstman är också armenier så det underlättar mitt jobb en hel del..hehe..
Vi har bokat en lokal och kyrka i Märsta. Det är en syriansk/ortodox festlokal som är vägg i vägg med en otroligt fin kyrka. Tar uppemot 1000 pers i den stora lokalen, men om jag inte misstar mig har de även en liten lokal för mindre grupper.
Jag rekommenderar verkligen det stället, men allt beror på vad ni har för budget och antal gäster. Vi kommer ha över 200 personer på bröllopet så för oss lönar det sig att ta kuvertpris och låta lokalpersonalen sköta resten. Hur många gäster räknar ni med??
Uppsalas domkyrka är jättefint! Det är verkligen ett bra val! Min fästman är från Uppsala och jag själv älskar den staden, bor ni också där? Kanske har setts utan att veta...? hehe
Det finns en hemsida (som dock är på engelska) där du kan få mer kött på benen om hur ett traditionellt armeniskt bröllop går till ifall ni vill försöka få in lite mer inslag av det armeniska. Läs på lite och se vilka moment ni kanske kan använda er av --->
www.armenianbridal.com/
Ska bli kul att följa din process! =)
Haha, ja det maste underlatta :D Nu har vi hela grejen med att gora min svenska och lite tillbakadragna slakt nojda, samtidigt som vi ska gora fastmannens inte riktigt sa tillbakadragna slakt (hehe) nojda ocksa.
Min fastman ar fran Uppsala han med, fodd 84. Hur gammal ar din fastman? De kanske rent av kanner varandra :) Sjalv ar jag uppvaxt utanfor Stockholm, men har mammas slakt bor i Uppsala. Sa himla mysig stad, och domkyrkan ar ju superfin. Later som en riktigt bra lokal ni har hittat, vi vill helst ha gangavstand till var lokal for att kunna satta igang middag och fast sa fort som mojligt for vi har en ganska sen vigsel (16.30). Fastmannen ska kolla pa Norrlands nation, Ostgota nation och Orangeriet i botaniska tradgarden nar han ar i Stockholm pa jobbresa i september. Forra sommaren var vi pa ett brollop pa Ostgota nation, var himla fint och mysigt dar tycker jag. Pa alla de stallena bokar man catering i samband med lokalen, sa de ska fixa allt med dukning, servering osv. Tycker det ar skonast att inte behova fixa och stressa med att fixa sant sjalv :)
Vi ska bjuda 150 gaster, och var budget ligger pa typ 150 000 kr. Det finns sa manga som fastmannens foraldrar vill bjuda, men vi kande att vi maste dra gransen nagonstans :)
Tack for tipset om hemsidan, jag ska kolla har nar jag har rast pa jobbet :)
Det ska bli spannade att folja eran vag fram till brollopet.