• imdelicate

Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?

Sommaren 2012 ska vi gifta oss. Vi har redan nu börjat fundera lite på hur vi ska lägga upp bröllopsfesten. Min fästman är från Armenien och jag är från Sverige, och bröllopen ser lite olika ut i respektive länder. Är det någon som har erfarenhet av bröllop där fler kulturer blandas? Skulle jättegärna få lite tips och höra erfarenheter :)

• Svar på tråden Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?
  • imdelicate
    VanAbo skrev 2011-08-26 21:52:39 följande:
    Man brukar säga att man ska sluta leta efter en  klänning när man hittat sin favorit.... hehe, men om du inte riktigt känner att det är "the dress" så fortsätt leta... ;)
    Jag har också hört om dem butikerna men har inte haft möjlighet att besöka dem än. Ska nog göra det innan jag bestämmer mig för att sy upp något.

Vi ska ha libanesisk meze och grill på borden hela kvällen. Hade tänkt ha persisk buffe först men jag gillar inte tanken av att pausa hela festen för att be folk ställa sig i kö. Lokalen vi bokat erbjuder serveringspersonal och allt så jag tror det blir bra med mat på borden hela kvällen... Hur hade ni tänkt?

Vad har ni för tema? =)
    Hehe, ja, jag vet. Sa fort jag provar den, sa kanner jag att this is it, men nar jag bara ser den pa bild sa ser den inte alls lika fin ut som i verkligheten, och da blir jag lite osaker. Far prova den oftare helt enkelt. Haha :)

Det later ju jattebra som ni har tankt. Vi hade forst tankt att ha buffe, for da var tanken att vi skulle kunna blanda bade persisk och svensk mat pa buffen och pa sa satt fa in bada kulturerna, sedan insag vi att det var ganska knepigt just med tanke pa lokaler dar man kunde ha sa osv. Plus att det blir hela grejen med koandet, det ar ju inte helt optimalt nar man ar 150 personer. Kan tanka mig att det kanske ar battre pa ett brollop med kanske 50 gaster.  Sa nu lutar det at tre ratters, som serveras av personalen, sa kan alla slappna av mer. Som det ser ut nu, sa blir det ett brollop med fler svenska influenser an armeniska/persiska... 

Vi har inte riktigt bestamt temafarger an (om det var det du menade med tema?). Grejen ar att min klanning inte ar kritvit, den ar med cremefargad med en liten nyans mot rosa (jattesvart att beskriva), sa jag tankte typ utga ifran vad mina tarnor ska ha for farg pa sina klanningar, och som det ser ut nu sa lutar det mot antingen vinrott eller aubergine... Har ni temafarger? 
  • Meddelande borttaget
  • imdelicate

Hur gar det nu med klanningssokandet? Har du hittat nagon du tycker om? :) 

Sjalv kanner jag mig ganska lugn faktiskt. Valdigt markligt, for jag brukar inte ha svart att bli stressad om jag sager sa. Hehe. Vi har ett exceldokument dar vi har en lang att gora lista, som vi prickar av allt eftersom, och sa har vi all info om offerter, sidor med skor, smycken och lite allt mojligt. Nu har vi bokat fotograf ocksa, sa det kanns jatteskont. Det ar fortfarande jattemycket kvar, men det kanns anda som att det inte kommer vara nagot problem att hinna med dem. Sedan ar G en klippa ocksa, han gor manga saker, och vi ar verkligen in this together, sa det ar jatteskont. Fast om jag kanner mig sjalv ratt, sa kommer jag stressen senare nar det ar nagra manader kvar.

Har ni hunnit gora nagot mer? 

• imdelicate

Oj, jag glomde svara pa en av dina fragor. Jag kommer ha tva brudtarnor, och G kommer ha tre marskalkar (en kompis, hans bror och min bror). 

Och dessutom, vi funderar ocksa pa att ha morklila som temafarg, tror att det kan bli himla fint :) 

• Meddelande borttaget
  • imdelicate
    VanAbo skrev 2011-09-08 22:23:42 följande:
    Tja! Tänkte precis skriva några rader till dig, var ett tag sen ju =)
    Det är bra att du inte stressar upp dig än, du kommer behöva all energi sista månaderna!
    Här är det jag som sköter det mesta, visserligen vill A veta allting och han följer med på olika träffar, men det är jag som sköter snacket för det mesta. Man kan inte få allt här i livet, viktigast av allt är ju ändå att han vill gifta sig! hehe..

Klänningssökandet går inte så bra faktiskt. Funderar eventuellt på att åka till London och prova lite där, så j*vla irriterande att man inte kan prova det man vill här i Sverige. Funderar även på att sätta mig och ringa runt till olika brudbutiker för att höra vilka modeller de har inne av varje kollektion. Klänning är mitt största stressmoment för tillfället. När klänningen är hittat så kan jag lova dig att jag kommer bli lugnare med allt annat!

Mycket annat börjar väl falla på plats. Skrev på papprena till lokalen och kyrka igår, har ett möte inbokat med den armeniska prästen nästa vecka och rolls roysen är bokad ;) Vem har ni valt som fotograf?
    Jag tror att fotograf kommer lösa sig ganska snart för oss också, har några olika vi funderat på men inte riktigt bestämt oss än. dj måste fortfarande hittas.. har några på listan även där men har ännu inte tagit kontakt med dem. Kanske ska göra det snart..? hehe..

Vad kul ifall ni också har mörklila som temafärger. Då kan vi dela ideer på den fronten ;)
    Hur går det med lokal och mat för er??

Gillar den här klänningen, men vet inte namnet på designern. Du kanske vet?

Vad skont att lokal och kyrka ar fixad. Da har ni de stora bitarna pa plats i alla fall. Hur har ni gjort med gastlistan, ar den spikad for er an?

Vi har bokat den har fotografen: http://www.felicitasfoto.se/ Sag att det var nagon pa det har forumet som hade anvant sig av henne och var valdigt nojd, och fick himla fina kort. Vi tog en heldagspaket, for det kandes som att det ar ett fint minne att ha. Hur tanker ni ang. fotograf, ska ni ha nagon som ska filma ocksa? Hur stor budget har ni pa den posten?

G var i Sverige under forra veckan och var pa visningar av lokaler. Just nu lutar det at att vi kommer boka Norrlands nation, eller kanske Ostgota. Orangeriet i Botaniska tradgarden som vi forst tankt boka, var inte alls bra tydligen. Lokalen var valdigt langsmal och det ekade valdigt mycket dar inne ocksa. Norrlands har ju en terrass och sadar dessutom, och det ar ju inte helt fel :)

Jattefin klanning! Ingen aning tyvarr om vilket marke det ar, prova och skriv en trad om den har pa forumet, brukar alltid finnas en massa brudar som har stenkoll :) Forstar att det maste vara frusterande med klanningsletandet, later som en bra ide att ringa runt och kolla, sa att du inte behover aka nagonstans dar det inte finns nagot som du vill ha. 
  • Meddelande borttaget
  • imdelicate

Ja, vi har bara nagra fler fragor till dem, men just nu lutar det verkligen mot att det blir Norrlands. G fick ett valdigt bra intryck nar han var dar, de verkar kunna hjalpa till med allt, typ som grejer som passar ens fargtema osv osv. Dar kunde man ocksa fa buffe, sa nu funderar vi igen pa om vi ska kora buffe eller tre ratters. Allt gar bara fram och tillbaka. Haha :)

Vi har satt gransen pa 150 inbjudna till varat brollop, an sa lange, men G tanker lite som er och vill bjuda in slakt och bekanta fran andra lander eftersom han tror att de inte kommer komma, men jag ar lite orolig for om alla de kommer, sa spracks varan budget en hel del. Hehe. Sa himla svart med gastlistan. Grejen ar ju att jag ar svensk, och min familj ar ganska stor, men inte sa stor, och G's familj ar stor och alla vanner och grannar ska bjudas liksom. Det blir verkligen en kulturkrock dar...  Sa det ar en liten dragkamp dar :) I svenska matt sa ar ett brollop med 150 gaster ett stort brollop, men i armeniska matt ar det ett litet. Haha :) Och tank nar man ska borja titta pa bordsplaceringen. Shit. Det kommer nog slitas lite har dar kan jag tanka mig.

Vi ska flytta tillbaka till Sverige igen innan brollopet. Jag har kommit in pa Trinity college har i Dublin, sa jag ska plugga dar i tva terminer, sa vi kommer antagligen flytta hem typ i borjan av juni. Det blir intensivt innan brollopet, men det ska nog bli bra :D

Igar borjade jag kolla lite pa inbjudningskort och sa, blev lite sugen pa att gora egna, men har inte inte riktigt hittat nagot som jag vill gora an. Tycker om att pyssla lite, men ar inte saa kreativ och pysslig som jag onskar att jag var, sa relativt latt maste det anda vara. Kollade lite pa ebay ocksa pa favouraskar. Tanker nog kopa vita askar, och lila band att knyta runt. Vad vi ska ha i, ar lite oklart just nu, kanske choklad... Har du borjat kolla nagot pa det an? 

• Meddelande borttaget
  • imdelicate

Hahaha, ja, jag vet. Det är mycket sådant, både vad gäller min släkt och hans släkt. Och eftersom det kommer bli många fler armenier än svenskar, så vill vi liksom ha en bra mix på folk. Ah, det får bli ett senare problem känner jag. När man vet vilka som faktiskt kommer att komma så blir det lättare och sätta sig ner och fixa det. Antagligen är det ju en del som inte kommer kunna komma osv, så för min del känns det inte som någon idé att börja skissa på en seating chart än. Har sett här på BT att det är många som gifter sig samma datum som oss, som redan har gjort bordsplacering och grejer, lite väl tidigt skulle jag säga, fast de är kanske säkra på att alla kommer komma... Ibland blir jag med stressad än inspirerad av att hänga på det forumet, hehe :)

Angående det där med pengarna, så är det som sagt lite av en oskriven lag hos armenierna att ge pengar, hos svenskarna kan det nog vara lite känsligt det där med pengar har jag fått för mig, men vi har tänkt att vi gör så att vi skriver typ "Vi gifter oss inte för att få gåvor, men om ni skulle vilja ge något skulle vi önska oss ett bidrag till en bröllopsresa"... Då rättfärdigar man lite att man önskar sig pengar typ, och då tror jag att fler svenskar kommer känna att det är okej att ge pengar. Svårt det där, man vill ju inte trampa någon på tårna.

Jaa, G berättade vad det var, sådan har jag ju ätit tror jag. Väldigt söt va? Ja, jag vet inte riktigt vad vi ska ha i våra än, funderar på en slags godis som i alla fall finns här, kanske finns i Sverige också. Är typ som "rör" med godisar som det står typ "love" och sådana grejer på, och smakar typ som godishalsband. Fast, nu när jag tänker efter så hade det ju varit himla kul med någon persisk sötsak, för att få med ett till element från G's sida... Kommer ni göra era egna sötsaker, eller köper ni från något särskilt ställe?

Vaknade till flera gånger i morse, och det enda jag kunde tänka på var vart vi ska vara och göra oss iordning på bröllopsdagen. Haha. Helt sjukt, kunde liksom inte släppa det. Vi har ju en lägenhet i Årsta som vi kommer flytta tillbaka till i juni, men vi gifter ju oss i Uppsala... Och så har jag tänkt att mina två tärnor ska göra oss iordning tillsammans... Funderar på om vi ska höra med hotellet om man kan få en väldigt tidig incheckning, så att vi tjejer kan vara på hotellrummet och göra oss iordning, och så får G och hans marskalkar fixa sig hemma hos hans föräldrar. Har du funderat något på hur ni ska göra? 

Svar på tråden Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?