• imdelicate

Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?

Sommaren 2012 ska vi gifta oss. Vi har redan nu börjat fundera lite på hur vi ska lägga upp bröllopsfesten. Min fästman är från Armenien och jag är från Sverige, och bröllopen ser lite olika ut i respektive länder. Är det någon som har erfarenhet av bröllop där fler kulturer blandas? Skulle jättegärna få lite tips och höra erfarenheter :)

• Svar på tråden Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?
  • Meddelande borttaget
  • imdelicate

Åh, vad kul att vi tajmar varandra för en gångs skull :D 

Ja, okej, vilken fin tradition :) Ska kika mer på den där sidan, hade helt glömt bort att göra det. Ska föreslå för G det där med persiska sötsakerna, och se vad han säger.

Har suttit och googlat på inspirationsbilder för den temafärgen som vi ska ha. Blir ett långt inlägg nu :)

• Talinko

Hej tjejer : ) 
    Vad roligt att se att ni har kommit så långt i er planering och att Imdelicate's m2b känner VanAbo.. Sjukt!
    Själv har jag ägnat timmar åt att finna en lokal/restaurang som kan låta oss ha buffé. Vi kommer att bjuda mellan 90-110 gäster. Inte i närheten av era listor alltså. Som tur är för min blivande har redan ångest för vår lista. Jag kör också med att alla kommer ju inte kunna komma.. och håller så klart tummarna.

Ang prästinfon tack tack tack! Skall ringa dem i Gbg. Det är ju inte lika långt som från Stockholm och där kan man ju spara lite pengar.

Jag vill också ha den armeniska traditionen med att bli hämtad av min blivande och hans familj. Och hoppas hoppas att min morbror från Iran kan få komma till Sverige och ta på mig mina skor. Han har gjort det för min mor och moster när dem gifte sig så det skulle betyda så himla mycket.

Sen vad gäller klänning, jag tycker att bådas är jätte fin. Även om din Imdelicate, är enkell så kan jag se den falla fint och med en klassisk frisyr kan det ju bli så elegant : )

Jag är själv inne i mer den stilen som du har i ditt huvud ; ) VanAbo... Jag bor ju i Malmö och det enda som är positivt med det är ju att det är nära till Köpenhamn. Och där finns det gott om affärer som har såååå fina klänningar. Men jag skall tappa några kilon innan jag vågar mig på att se mig i en vit romantisk dräkt ; ) PUH!!!

Har fortfarande inte gett upp tanken med persisk buffé och jobbar vidare med att hitta en lösning. Skall ta och ringa iranska föreningen här i Malmö- Det är ju helt vansinnigt att det skall vara så svårt. Om jag hade bott i Stockholm hade jag valt:
    http://rkparadis.se/index.php?op=galleri
    Var på bröllop där förra sommaren och det var helt underbart.

Skall bli så kul att följa era förbredelser.

Ha det riktigt bra nu tjejer : )  

• imdelicate

Vad kul att höra från dig Talinko :) Verkar vara hur svårt som helst att hitta ställen som serverar buffé och som kan göra sådan mat som man vill ha. Vi har tur och kan faktiskt välja mellan tre rätters och buffé, men om de kan göra en persiskinspirerad buffé vet jag inte. Det jag är lite orolig för om vi har buffé är att det blir rörigt, och svårt med tal och sådant, fast det kanske det inte blir? Åååh, blir galen :P Hoppas i alla fall att den iranska föreningen kan hjälpa dig med att hitta något bra ställe som du tycker om, och som serverar den typ av mat som du vill ha.

Då kommer ni ha ganska "få" gäster, med armeniska mått (som jag förstått det, det räknas som ett stort bröllop i svenska mått mätt)? Hur många av dem tror du kommer komma? På vår sida är det mest armenier som ska bjudas, och det har emellanåt varit en kamp mellan oss och G's föräldrar gällande vilka som ska bjudas och inte. G's föräldrar tycker att vi kommer ha ett litet bröllop, när vi bjuder 150 pers, och mina föräldrar tycker att det ör ett jättestort bröllop. Inte helt enkelt alla gånger, men det löser sig alltid i slutet :) 

Det jag känner lite när vi är från två olika kulturer, är att bröllopet inte handlar så mycket om vad jag och G vill ha, utan mer om hur vi göra alla andra nöjda. Våra familjer har ju lite olika syn på bröllop osv, och jag tänker hela tiden på att alla ska känna sig glada och nöjda på festen... Hur känner ni att det är? Känner ni på samma sätt som mig, alltså, det kanske inte har så mycket med kulturerna att göra, tänker jag? Haha, förstår ni hur jag menar?

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Talinko

Hej Tjejer : ) 

Hur många som man bjuder är oftast en känslig fråga i våra kulturer och av alla som just vi bjuder är väl ett 10-tal sånna som jag hade kunnat strunta i att bjuda. Har ju ingen relation till dem över huvudtaget.. dem vet nog knappt hur gammal jag är om man skulle fråga dem. Och just dem personerna hoppas jag inte kommer : O

Men förutom dem så är det väl en 15-20 släktningar som jag vill och måste bjuda om bor lite överallt i världen och jag tror att det blir max 5-10 som kommer. Som jag sa tidigare så hoppas hoppas jag att min morbror och moster som bor kvar i Iran får visum och kommer..

Imdelicate; Jag håller absolut med om att dagen är vår dag och inte familjens men jag vet att dem kommer ha en massa åsikter när väl dagen kommer och säga en massa saker just för att vi inte kommer att ha så många gäster och ha allt det som är måste... men Erik som min blivande heter måste ju också få ha lite svenska traditiioner med och det får dem bara ta. Jag tror samtidigt att det kommer att bli en stor chock för hans familj med allt som händer den dagen också. Men Imdelicate; jag har fått höra från andra att när man väl är där mitt i all folkhav så finns det ingen annan än du och din man ; ) Så det är bara att njuta... Min mamma och pappas bröllop var på 400 gäster och mamma brukar alltid säga att hon hade problem efter bröllopet att veta om hon träffade någon på middag eller så om dem var närvande eller inte.. kan ju vara lite känsligt. 

VanAbo: jag vill gärna ha nret till prästen. Är han från Libanon?? Jag är ju döpt men jag tror inte att min mamma har ngt bevis på det från Iran... och jag tror inte ens att Erik är döpt i den svenska kyrkan... han har hippie föräldrar : P 

Jag har tänkt mig jungfru skärning.. tror nog att det gör att man ser lite längre ut i den skärningen. Jag skall se efter tips på adress och namn på affärer i Köpenhamn så kan jag skriva det till nästa gång. Lägger upp bilder då också på mina små dröm klänningar.

Min tanke är också att ha mörklila som tema... fast blandat med lite andra färger som jag har tänkt skall gå igenom i mina tärnors klänningar. Hade tänkt mig lila, turkos och guld eller silver.. Och dem fina korten...hmmm

En sak till VanAbo: har ni armenisk text i era kort?? Kan man få tag på sånt i Uppsala eller Stockholm? Och i ringarna, hur har ni gjort där??

Imorgon skall vi möta en lokal som jag tror blir något över vår budget, har inte persisk mat... men men kan ju vara bra ändå som Erik försöker intala mig : ) 

Sov sött så ska jag ladda upp lite bilder till nästa gång.. 

Svar på tråden Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?