• imdelicate

Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?

Sommaren 2012 ska vi gifta oss. Vi har redan nu börjat fundera lite på hur vi ska lägga upp bröllopsfesten. Min fästman är från Armenien och jag är från Sverige, och bröllopen ser lite olika ut i respektive länder. Är det någon som har erfarenhet av bröllop där fler kulturer blandas? Skulle jättegärna få lite tips och höra erfarenheter :)

• Svar på tråden Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?
  • Moster Stina

Armenisk mat! Mums! I alla fall sådan som är från Iran!
    Min syster är gift med en sådan man, men de gifte sig under barnens dop, så det var tyvärr inget som helst speciellt med det. Bara överraskande!

• imdelicate

Åh, ja jag vet! Hur god mat som helst, vi planerar att ha buffé och blanda svensk och armenisk/persisk mat :)

• Moster Stina

MUMS!

Men jag har i och för sig varit på ett armeniskt bröllop också. Det var pampigt, med massor, massor av gäster.
    Kändes väl lite som ett sånt där typiskt grekiskt/italienskt som man ser i filmer.
    Ensuper trist lokal, och trist dukning, men 100-tals gäster, och generöst med fantastisk mat.

Bl a oxtunga, som jag var alldeles för feg för att våga prova. (jag var  bara 14 då)

Tror faktiskt att ni kan blanda lite som ni vill själva.
    Vill ni ha buffé så skall ni ha det. Det går ju jättebra att blanda smaskigheter från respektive kulturer.
    Personligen tycker jag ni skall pynta lokalen, borden och dukningen storslaget. Det går ju att göra för en billig penning. Det är ju ofta sådant man som gäst minns. Förutom den goda maten, och det söta brudparet då förstås!

• Meddelande borttaget
  • imdelicate
    VanAbo skrev 2011-08-24 00:57:12 följande:
    Jag är också från armenien och ska också gifta mig sommaren 2012.
    Är nyfiken på att höra hur det går med dina bröllopsplaner? Hur pass mycket av det armeniska ska ni blanda in?
    Kraam
    Vad kul :) Det verkar inte bli sa mycket armeniskt i brollopet, forutom hans stora slakt :) Forst hade vi tankt att ha buff'e med bade svensk och armenisk mat, men det har varit jattesvart att hitta en lokal dar man kan ta in egen catering, och sa har vi borjat fundera pa om det blir for rorigt att ha buff'e och om vi ska ha 3 ratters istallet. Som det ser ut nu, sa har vi bokat Uppsala domkyrka med en svensk prast, min blivande och hans familj ar inte sa troende och sa att det gar bra med en svensk prast. Kanner att jag skulle vilja att det skulle vara fler armeniska inslag i festen, men vet itne riktigt hur vi ska gora... Hur gar det for dig? Gifter du dig med en armenier? Vart ska ni gifta er?
  • Talinko

Hej,
    Jag är armenier från Iran och min bliviande make är svensk. Han är inte så troende och har lämnat över bestämmandet över själva vigseln till mig. Jag vill gärna ha en armenisk präst, men bor tyvärr i Malmö där det inte finns någon sådan. Jag har bett min mor att ta kontakt med armenisk ortodoxa församlingen i Stockholm och se vad kostnaden kan bli att få hit en präst. Och om dem kan gå med på att viga oss när den blivande maken inte är armenisk ortodox döpt.
    Andra problemet är att den armeniska ortodoxa ceremonin är väldigt lång, kan ta upp till 3-4 timmar. Vet inte om det är så tilltalande då många gäster är inte armenier och jag är rädd att de kommer att somna till under ceremonin. Har bett min mor att fråga dem om man i så fall kan ta en kortare version??!!
    Det finns inga armeniska kyrkor i Malmö, men en makedonsk ortodox kyrka som jag i så fall har tänkt att ta kontakt med för att undersöka om dem kan låta oss att ha ceremonin där.
    Andra problemet är maten... som du skriver imdelicate, det är svårt att hitta lokaler där man får ha med sig egen mat. Även här i Malmö. Det är förvånansvärt svårt att hitta catering med iransk buffé som jag gärna skulle önska att ha på bröllopet.
    Vi har tänkt oss att datumet för den stora dagen skall vara 29 sept 2012. Det är ju en bit kvar men mycket som skall sättas igång redan nu....

Nu håller vi tummarna : )  

armenisk, iransk, ortodoxpräst
  • imdelicate
    Talinko skrev 2011-08-24 10:19:39 följande:
    Hej,
    Jag är armenier från Iran och min bliviande make är svensk. Han är inte så troende och har lämnat över bestämmandet över själva vigseln till mig. Jag vill gärna ha en armenisk präst, men bor tyvärr i Malmö där det inte finns någon sådan. Jag har bett min mor att ta kontakt med armenisk ortodoxa församlingen i Stockholm och se vad kostnaden kan bli att få hit en präst. Och om dem kan gå med på att viga oss när den blivande maken inte är armenisk ortodox döpt.
    Andra problemet är att den armeniska ortodoxa ceremonin är väldigt lång, kan ta upp till 3-4 timmar. Vet inte om det är så tilltalande då många gäster är inte armenier och jag är rädd att de kommer att somna till under ceremonin. Har bett min mor att fråga dem om man i så fall kan ta en kortare version??!!
    Det finns inga armeniska kyrkor i Malmö, men en makedonsk ortodox kyrka som jag i så fall har tänkt att ta kontakt med för att undersöka om dem kan låta oss att ha ceremonin där.
    Andra problemet är maten... som du skriver imdelicate, det är svårt att hitta lokaler där man får ha med sig egen mat. Även här i Malmö. Det är förvånansvärt svårt att hitta catering med iransk buffé som jag gärna skulle önska att ha på bröllopet.
    Vi har tänkt oss att datumet för den stora dagen skall vara 29 sept 2012. Det är ju en bit kvar men mycket som skall sättas igång redan nu....

Nu håller vi tummarna : )  
    armenisk, iransk, ortodoxpräst
    Vad kul, min blivande ar ocksa en armenier fran Iran (men det ar lattare att skriva fran Armenien for andra) :) Det ar knepigt, men vi far tanka till ordentligt sa kommer det losa sig :) Ja, en sadan lang vigselcermoni later ju inte helt kul, faktiskt. Ar du mycket troende?

Ja, att det ska vara sa himla svart med maten... Vi hade tankt att dar hade det varit ett jattebra tillfalle att blanda vara kulturer, men verkar helt omojligt... Vi bor pa Irland just nu, sa vi far planera vart brollop harifran (men i juni sa flyttar vi hem till Sverige igen). I september aker min blivande till Sverige pa jobbresa, och da ska han kolla pa tre olika lokaler, tyvarr ar alla tre lokaler knutna till sarskilda cateringforetag som inte verkar gora persisk/armenisk mat...

Har ni borjar kika pa gastlistan?

• imdelicate

Men, vad konstigt, jag skrev ju ett svarsinlagg, men nu syns det inte?

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Mixbröllop (svensk-armeniskt)- någon som har tips/erfarenheter?