Talinko skrev 2011-08-24 10:19:39 följande:
Hej,
Jag är armenier från Iran och min bliviande make är svensk. Han är inte så troende och har lämnat över bestämmandet över själva vigseln till mig. Jag vill gärna ha en armenisk präst, men bor tyvärr i Malmö där det inte finns någon sådan. Jag har bett min mor att ta kontakt med armenisk ortodoxa församlingen i Stockholm och se vad kostnaden kan bli att få hit en präst. Och om dem kan gå med på att viga oss när den blivande maken inte är armenisk ortodox döpt.
Andra problemet är att den armeniska ortodoxa ceremonin är väldigt lång, kan ta upp till 3-4 timmar. Vet inte om det är så tilltalande då många gäster är inte armenier och jag är rädd att de kommer att somna till under ceremonin. Har bett min mor att fråga dem om man i så fall kan ta en kortare version??!!
Det finns inga armeniska kyrkor i Malmö, men en makedonsk ortodox kyrka som jag i så fall har tänkt att ta kontakt med för att undersöka om dem kan låta oss att ha ceremonin där.
Andra problemet är maten... som du skriver imdelicate, det är svårt att hitta lokaler där man får ha med sig egen mat. Även här i Malmö. Det är förvånansvärt svårt att hitta catering med iransk buffé som jag gärna skulle önska att ha på bröllopet.
Vi har tänkt oss att datumet för den stora dagen skall vara 29 sept 2012. Det är ju en bit kvar men mycket som skall sättas igång redan nu....
Nu håller vi tummarna : )
Vad kul, min blivande ar ocksa en armenier fran Iran (men det ar lattare att skriva fran Armenien for andra) :) Det ar knepigt, men vi far tanka till ordentligt sa kommer det losa sig :) Ja, en sadan lang vigselcermoni later ju inte helt kul, faktiskt. Ar du mycket troende?
Ja, att det ska vara sa himla svart med maten... Vi hade tankt att dar hade det varit ett jattebra tillfalle att blanda vara kulturer, men verkar helt omojligt... Vi bor pa Irland just nu, sa vi far planera vart brollop harifran (men i juni sa flyttar vi hem till Sverige igen). I september aker min blivande till Sverige pa jobbresa, och da ska han kolla pa tre olika lokaler, tyvarr ar alla tre lokaler knutna till sarskilda cateringforetag som inte verkar gora persisk/armenisk mat...
Har ni borjar kika pa gastlistan?