• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis
    Fru E skrev 2011-09-03 21:15:28 följande:
    Han börjar för övrigt växa ur mitt knä , tappa valptänder och dagisstart på tisdag först eftersom en pensionathund bitit sönder en burinredning och behövde flyttas.

Stor kram till alla
    Lilla Buster börjar bli stor! Stor kram tillbaks
  • Ninnnis

Jag har en liten fråga till er mammor (även smygläsare ) om dagsovning. 

Mini somnar ju jätteduktigt i sin säng på kvällen, men dagsovningarna får jag inte riktigt rätt på. Senaste veckan har han nästan bara velat sova i famnen och vaknat så fort jag har lagt honom i korgen eller vagnen. Vagnen somnar han i ibland när vi är ute, men vaknar så snart den stannar. Jag har låtit honom sova i famnen eftersom jag misstänker att det är ett led i utveckligfasen, men hoppas att han snart kan sova på egen hand igen (nyss somnade han faktiskt på egen hand i korgen, peppar peppar).

Det jag egentligen undrar är VAR era barn sover på dagen? Mini har uppenbarligen lättast att komma till ro i sin spjälsäng, men jag har hört att man helst ska öronmärka sängen för nattsömn för att markera skillnad mellan dag och natt. Han har sin babykorg, men den kommer han att vara för lång för om ett par månader. Vagnen går väl iofs bra ett tag till, frågan är om det funkar lika bra med sittdelen sen?

Hur har ni andra gjort? 

• Hvidbrud

Ninnis: j sover i vagnen på dagen, ännsålänge! Sover i sängen på natten, men som nu ligger jag och ammar honom i sängen och somnar vi här får han sova här... När han blir för stor för vagnen tror jag att han får sova förmiddag och eftermiddag i sängen också (om han nu vill och kan!), om vi nu inte är ute och går.
    Försöker att inte göra det så stort, utan se vad som fungerar. Mina två är så olika som det kan bli! Ett litet steg i taget.

• Villemoa

Ninnis; Ellie har sovit ute i vagnen sen hon var tre månader ungefär, när det inte var lika kallt ute. Vi har aldrig behövt promenera med henne för att hon ska somna utan hon har somnat där själv eller så har vi vagnat lite och så har hon somnat. De enda gångerna vi tagit in henne är om det har åskat jättemycket eller verkligen spöregnat. Vi har en liten farstukvist med tak så där har vi ställt ut henne. Hon sover jättebra i sittvagnen eftersom det är fullt liggläge i den. Hon kommer sova ute så länge hon vill.
    På kvällen sover hon i sängen tillsammans med oss, mest för att vi vill det Det är så gosigt! Men hon har inga svårigheter att sova i spjälsängen eller så, så länge hon får ligga ner är hon nöjd

• lanovia 08

Då var vi hemma från Oslo. Kom hem till hallrenovering. Eller de var klara för dagen lagom till att vi kom vilket var skönt när vi kom indrösande med väskor och barn. Så skööönt för de har hunnit göra klart taket medans vi var borta, riva ner gamla, isolera och sänka för att få plats med mer ioslering (vi hoppas på slippa dropp från tak i vinter=glashal yttertrappa) och sätta upp det nya taket. Underbart!!! Slippa en slällning som står i hallen gör ju inget nr man skall ta sig fram med E.

• lanovia 08

Ninnis till 97% sover E i vagnen, passar så bra när vi ändå skall ut o gå med hunden. Hon somnar gott där och vi får två flugor avklarade i en smäll. Vi har gjort så sedan hon var bara några dagar gammal, i början bar vi in liggdelen när det var väldigt kallt nu får hon var ute oavsett ev kör vi in vagnen i förrådet om det blåser eller är för kallt.
    Sittdel är inga problem för oss.  Det är snarare så att hon helst inte vill ligga helt ner när hon sover i vagnen utan vi har den bara lite lagom bakomlutad.

Sedan händer det att hon får sova inne i sängen eller i bilen för att hon vägrat somna under promenad eller vi inte hunnit gå när det är sovtid. Man får ta det lite dag för dag och beroende på hur barnet vill ha det. Det är ju lite kluringt om Mini bara vill bli buren på just nu. Då kanske det är det du får köra på för stunden...??
    Som liten sov E ofta i famnen, hon somnade ju gärna där under amning.

• lanovia 08

Oh vad mysigt det låter med eran BT träff hos Blommis. *avis*

• dfk

Har plockat svamp idag, hittade svart trumpetsvamp, trattisar och kantarellerGlad,blev så glad!
    Har också hittat ett vilt äppelträd som jag ska besöka imorgon, där det bara dröser av äpplen. Kanske blir lite äppelmos och annat gott av det.

Blomman, det där lät himmelskt gott!! Mysigt med er träff!

Ninnis, när mina var små sov de oftast ute i vagnen på dagen och till natten spjälsäng eller i våran säng.
    Men den yngsta hon slutade att sova middag väldigt tidigt tyckte jag. Det gick bara inte att få henne att sova middag någon längre stund. Hon sov småsnuttar i vagnen men däremot sov hon jättebra på nätterna i spjälsängen då istället.

• lanovia 08

Ninnis missade att du skrev att han kom bäst till ro i spjälsängen på dagen. Då skulle jag nog låta honom sova där. Kanske helt emot vetenskapen men vet barn som fått sova där o tror inte de har haft svårate el lättare att somna där för natten.

• dfk

Ninnis, Jag instämmer med lanovia. Det måste vara bättre att minis får sova där han trivs bästBaby

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård