• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Lanovia, vad skönt att ni har det bra men jag förstår att blomsterhavet efter attentatet väcker starka känslor.

Fru Bygg, jobbigt att du har så ont. Ingen bebbe än?

Villemoa, vad underbart med sådana grannar! Det låter lite som taget ur någon glassig tv-serie

Flamman, hur är det?

Daa, hur är det med dig? 

• Ninnnis

Vi njuter av den första helt obokade helgen sen Mini föddes, tror jag. Skönt och välbehövligt.

• Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-09-02 18:03:41 följande:
    Nu jäklar har jag stavgångat i 2,5 timme och DÅ blir man hungrig! Jag ska laga risotto för första gången-hoppas det blir gott.
    Sedan: f o t b o l l! HEJJA SVERIGE!!!
    2,5 timme?! HEJA dig!

Hoppas risotton blev god. Matchen gick ju sådär... 
  • Villemoa

Ninnis, glassig tv-serie vet jag inte om det är Du vet ju hur det kan vara i såna där serie, massa drama och intriger och det hoppas jag verkligen att vi slipper!

Fru Bygg, jobbigt med ryggont! Hoppas hon kommer snart!

lanovia, härligt att ni har det så bra! Förstår att det brast för dig vid blomhavet, det hade det gjort för mig också!

Blommis, heja dig! 2,5 timme var inte dåligt!

Jag ska hälsa till alla fina trådisar från Heloise också! Hon saknar oss men de har det jättebra på Cypern! Det är varmt som i helvetet säger hon

• Ninnnis
    Villemoa skrev 2011-09-03 13:13:43 följande:
    Ninnis, glassig tv-serie vet jag inte om det är Du vet ju hur det kan vara i såna där serie, massa drama och intriger och det hoppas jag verkligen att vi slipper!
    Det hoppas jag också!
  • Ninnnis
    Villemoa skrev 2011-09-03 13:13:43 följande:
    Jag ska hälsa till alla fina trådisar från Heloise också! Hon saknar oss men de har det jättebra på Cypern! Det är varmt som i helvetet säger hon
    Det låter som Heloise Hälsa tillbaks!
  • dfk

Heloise, ha det fortsatt bra, inte alls avis......

Villemoa, åh, vad mysigt!

Blommis, duktiga du!!

Ninnis, hoppas ni har en mysig helg!

Syrinx, låter som ni har massor av roliga saker för er.

Har varit och sett smurfarna,blev bara lite besviken ville se ännu mer av smurfarna. Men den var värd att se, gullig film. Barnen tyckte den var jättebra och rolig.

• Fru E

Blommis-jag har med bokat helgen men vovven stannar nog hemma, stadsträning står på schemat i valpkursen den 1/10 så det lär krocka för hans del.
    Han börjar för övrigt växa ur mitt knä , tappa valptänder och dagisstart på tisdag först eftersom en pensionathund bitit sönder en burinredning och behövde flyttas.

Stor kram till alla

• passionsblomman

Ninnis, du får bestämma själv vilket som passar bäst! Jag har bara hört definitivt av dig och EA än, så inget alls är spikat so far, mer än att jag viker den helgen åt trådbesök. Katterna får vara ute, så DET är verkligen inget problem. Bara att öppna ner till källaren och ha deras mat där. Men ni gör såklart som ni själva tycker passar bäst med alla olika familjemedlemmar. Det gäller alla andra som fuderar på att komma också såklart.

Åååååh--jag är så MÄTT så jag tror jag dör! Skrikandes Vi har ätit skinkstek med äppelmos, potatismos på mandelpotais och palsternacka, smörstekta kantareller, broccoli och små plommontomater. Sedan kräftor, och så karamelliserade äpplen med smultäcke och vaniljsås. Jag har ont i magen!
    Men det var gott, innan dess. Tungan ute

Tur att jag hade promenerat både vanliga rundan och en extra i förväg. Och tur att ingen sköt oss! Jo, för mitt i vår sköna familjepromenad med lös hund och allt, stod plötsligt hela jägarjänget dör på stigen och undrade barskt "är ni flera?" För de skulle jaga vildsvin och höll just på att släppa hundarna.
    Så, tills jag är smalare, vågar då iallafall inte jag gå där nå mer, ifall de skulle råka se lite dåligt-gris som gris liksom.
    Men han gav mig sitt kort, jägarbosse, så kjag kan kolla ifall de ska ut. och det var visst bara på helgerna de skulle jaga precis där. Bra, för se jag har ju kantareller på tillväxt därute, och måste ju få hämta hem dem.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis
    passionsblomman skrev 2011-09-03 23:58:15 följande:
    Ninnis, du får bestämma själv vilket som passar bäst! Jag har bara hört definitivt av dig och EA än, så inget alls är spikat so far, mer än att jag viker den helgen åt trådbesök. Katterna får vara ute, så DET är verkligen inget problem. Bara att öppna ner till källaren och ha deras mat där. Men ni gör såklart som ni själva tycker passar bäst med alla olika familjemedlemmar. Det gäller alla andra som fuderar på att komma också såklart.
    Jag tror nog vovven stannar hemma hos maken ändå, men vi får se. Det blir nog lättare så, det känns fullt tillräckligt att bara ha Mini att hålla koll på

Vad kul att Fru E också kommer! Någon mer? Hvidis? Ingis? Muggles? 
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård