• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Igår, på skogspromenaden, drog jag så att säga det längsta strået i en strid med Truls. Han snappade åt sig en död mus och började svälja den hel-fort som fan kan man säga utan överdrift- jag hann precis få tag i svansen och dra upp den igen. Han kommer att bli dyr den här, befarar jag. Det är ju bara en tidsfråga inann han svalt något annat han inte kan smälta och inte få upp.

Dumma hund!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Men jag hittade årets första två kantareller med, och det var ju en trevlig nyhet med promenaden.

Blåbären har också mognat.

• Heloise

God morgon!
    Härligt med bra UL Lanovia, duktiga E som kissar på pottan och Moa som sover utan nappen och parvlar som börjat äta var 4e timma( underbart tyckte jag iaf).

Blomman Hjärta finaste Blompojken och han varma fina hjärta. Kul med läger och skönt att dina värden börjar ordna upp sig

Jag har säkert missat en massa, och det är inte min mening men jag ville bara kika in och se hur alla har det och om mini har kommit( fast det är lugnt han kommer inte förens den 4e )

Vi har haft goda vänner på besök i 5 dagar, är helt slut, gör man nått annat när man har besök än, diskar, lagar mat, plckar fram, diskar plockar undand, plockar fram, diska, diskar, diskar och städar? Jo man dricker vin och tar sig ett efterlängtat bloss( bara tillfälligt) och pratar om allt under solen!
    Vi har haft underbara dagar men det är jobbigt också, jag är helt slut.

Nu måste jag stressa in till stan och köpa en present åt min mamma som kommer hit med mormor och morfar, medan Panzer och Elise städar

• passionsblomman

Helo Helo-ise! Tungan ute

Nä. Man börjar bara på ny vända i köket hela dagen från bittida till sent. Och inser att man stått upp precis hela dagen minus måltiderna.
    Men är det rätt folk som kommit, så har man så mycket mer in i energidepåerna i själen, att man skiter i att kroppen blir trött.

Har du kollat din telefon förresten?

• Fru E

Ohh kantareller *slurp* men maken gillar inte dem

Våra blåbärsbuskar har massor av bär på sig men ett bra tag till innan de är mogna, vinbären har fåglarna snappat åt sig eftersom jag var dum nog att inte lägga över nät.

Ta en sak i sänder så hinner du nog med allt eller låt maken göra en del med

• passionsblomman

EA, HUR kan man inte gilla kantareller!!!

Om jag sätter maken på att sortera in sakerna, då kan vi med säkerhet slå fast en sak: Ingen i huset kommer någonsin mer att veta var de sakerna är. och ärvekläderna kommer att hittas när min son är 70 och ska röja ur det här huset eftere sina föräldrar.

Och det är sant. Det vet sambon med.

• Villemoa

Blommis: Hjärta Blompojken och hans stora hjärta! Han har ju dig som mamma så det är inte så konstigt alls!
    Vad skönt att dina värden börjar ordna upp sig! Ett helsike det där, jag vet det ju mycket väl.

Fru E: hoppas att de hör av sig snart angående Buster, i måndags är ju väldans många dagar sen!

Daa: skönt med var fjärde timme! Ellie sover hela nätter nu sen någon månad tillbaka och det är verkligen superskönt! De senaste nätterna har hon iof vaknat några ggr pga snor i näsan och nya tänder, men inatt sov hon som vanligt igen.

Heloise: nä man gör verkligen inget annat när man har besök så många dagar men om sällskapet är rätt så väger det ju upp en hel del!

Jaa, HUR kan man INTE gilla kantareller?! Det som är så GOTT!

• Heloise

Förresten så har vi bokat in oss en vecka på cypern, ska lbi underbart!

Blomman: jag har kollat telefonen nu på morgonen Hör av mig till dig i kväll.

• Villemoa
    Heloise skrev 2011-07-01 11:42:16 följande:
    Förresten så har vi bokat in oss en vecka på cypern, ska lbi underbart!

Blomman: jag har kollat telefonen nu på morgonen Hör av mig till dig i kväll.
    Hotellet är verkligen underbart (tänker på länken du skickade på FB)! När åker ni?
  • Ninnnis
    Fru E skrev 2011-07-01 09:37:24 följande:
    Tror att Ninnis sover än
    Helt korrekt!

Jag sov till kl.11, har sovit betydligt bättre inatt. Det drog rejält i ljumskarna igår när vi var hos vännerna och grillade, men sedan har det varit lugnt. Maken tror att Mini kommer imorgon, men jag vet inte jag. Vi är bjudna på släktkalas 2,5 timme bort imorgon, vi får väl se om vi kommer iväg.

Nu ska jag ta en promenad med vovven (som tycker det är jätteskönt att somna om med mig när han har varit uppe med maken) och sedan städa huset och se vad det kan ge. Ett rent hem, om inte annat.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård