• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Ih oh ih ih! Ninnis! Bered en väg för mini! Häftigt med känningar! Men han kommer ju inte förrän den 17 de, så det är bara att vänja sig Kramar om! Och hoppar uppochner och klappar händerna!

• Ninnnis

Haha, ja det är ju ett tag till den 17:e... Nästa BM-tid är det 7:e, då erbjöd hon sig att göra hinnsvepning om det inte har satt igång innan.

Nu är han i allafall fixerad Jag hade gått ner 2 kg sedan förra veckan, vilket tydligen kan vara tecken på att det är på gång.

Jaja, han kommer när han kommer. Nu ska jag gå en promenad till med vovven, sen ska jag göra mig klar för grillkväll hos vänner.

• Leksi

Ooooh, vad spännande Ninnis!!! Nu är ni snart föräldrar, wow!
    Han kanske är en punktlig en och kommer på självaste BF?

Men oj potta Hvidis? Redan? Eller när börjar man egentligen...? Och tiden går ju så rasande fort, inte så långt kvar tills lilla E blir två eller hur? Hur gammal är kusinen?

Vad ni  står i Fru Sy! Är imponerad att ni orkar. Kul med bin och besök!

Vi är kvar på Åland till på lördag, så sex dagar totalt. Jag ska jobba nästa vecka och sedan har jag en veckas semester till. Tar kanske några dagar i slutet på augusti om det inte är alltför mycket på jobbet. 

• Hvidbrud

Leksi: kusinen blir snart 17! E fyller två 19 augusti. Hon har varit intresserad av pottan länge, hon har berättat att hon ska bajsa oäeller kissa och då tänkte vi att hon lika gärna kunde få pröva på pottan. Hon fick en stjärna (klistermärke) för det igår och ville ha fler, men det har inte kommit mer kiss idag, fast hon fått springa utan blöja. (lite skit i hörnen får man räkna med )

Ninnis: du kommer ju gå ner i vikt av att vara gravid! Ladda frysen med mat som är lätt att fixa, för man blir så hungrig, blixtsnabbt av att amma! Snart är det dags!!! Weee! Hinner vist inte fika denna veckan... Men snart komme tjat gärna på besök. Träffade min kusin som bor döäär du bor och hon berättade om hur bussarna kör och hur lätt det är att hitta... Soon bedtime för oss! Kraaaam!

• Villemoa

Spännande Ninnis, med sammandragningar! Snart är han här lille Mini

Fru sy: svårt att säga exakt när de har behållning av Astrid Lindgrens Värld, det beror nog på barnet i fråga men jag tror att 3-årsåldern är en bra ålder. Det säger alla jag pratat med och så här med facit i handen är jag beredd att hålla med. Hade vi åkt med Moa förra sommaren så hade det inte varit lika bra som nu eftersom hon är större nu och förstår mer. Hon kände bara till Pippi sen innan, lite Emil också, men nu är hon väldigt intresserad av Ronja så den ska vi titta på imorgon. Igen

Duktiga lilla E som kissat på pottan!  Kyss

• Villemoa

Det har gått bra för Moa att sova utan nappen. Hon har inte gråtit nånting men nattningarna har tagit över en timme nu tre kvällar i rad. Jag antar att det är så det får lov att vara, det är en stor omställning för henne.

• Daa

Wo-hoo, Ninnis! Sant att man kan ha känningar långt innan, men idag är det ju 1 juli. Så, vad sysslar du med just nu?

Villemoa: duktiga lilla Moa som verkar klara omställningen bra.

Hvidis: duktiga lilla E.

Fru Sy: Skönt att det släppte i bröstet. Det är inte helt fel att ha en pump till hands ifall det behövs.

Lanovia: grattis till fint UL! Skönt att höra. *sällar mig till den nyfikna skaran*

• Daa

Fru Bygg: skönt att glukosbelastningen gick bra. Här är det inte rutin att göra. Hörde faktiskt inte det nämnas överhuvudtaget under tiden på mvc.

Leksi: så mysigt det låter med stugan.

Lanovia: med oss är det bra. Natten till måndag hände det något med parvlarna: de vill inte längre äta var tredje timme på dagen, utan snarare var fjärde! Ingen nackdel alls, men efter att ha levt i de där tre-timmarsintervallerna i ett halvår blir det lite förvirrande för oss vuxna. (och hur tusan gick det till att det blev så för båda två samtidigt?) Vi får se vad det blir av det här. Det kan ju vara värmen som gör att de inte ids äta lika ofta. Tycker att Axel har sovit extra mycket den här veckan.
    Idag jobbar maken sista dagen innan semestern, så nu blir det softande och alldeles extra mycket lek med bebis. ♥

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård