• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

September, jag tror det beror på vad man har för inställningar på fb, men många har arbetsgivaren i visningsprofilen. Så vitt jag vet kan man inte se om någon har smygtittat på ens sida.

• Ninnnis

Klockarbol, jag tycker du gör rätt i att prioritera mys med flickorna, det behöver ni

• Ninnnis

Är det någon som har erfarenhet av hoppgunga och gåstol? Vi har fått ärva det och jag undrar när man kan börja använda det? Mini är väldigt fysiskt aktiv, han gillar att stå i knät, hoppa och sprattla. Samtidigt känns det lite tidigt att börja använda det redan.

• Ninnnis

Jag har gett maken sovmorgon, så småningom ska vi köra till skogen och promenera. Sedan har jag blivit lovad at få ta ett långt bad i lugn och ro

• muggles
    Ninnnis skrev 2011-11-09 10:02:40 följande:
    Är det någon som har erfarenhet av hoppgunga och gåstol? Vi har fått ärva det och jag undrar när man kan börja använda det? Mini är väldigt fysiskt aktiv, han gillar att stå i knät, hoppa och sprattla. Samtidigt känns det lite tidigt att börja använda det redan.
    Hoppgunga tidigast när de är stabila i huvudet (brukar ju anges som tidigast 4 mån). Så kör på du! De brukar gilla det Gåstol är nog inga begränsningar.
  • muggles

Sept: ingen tvingar dig att ens ange din arbetsgivare på FB, du kan låta bli att skriva in det om du vill. Sedan finns det en funktion som gör att du kan testa vad andra ser om dig (Visa som... på din profilsida). Du kan begränsa väldigt mkt info utåt. Du kan låta din profil vara osynlig för alla utom dina vänner, så kan ingen söka fram dig (om du nu vill det). Botanisera bland inställnignarna är mitt råd. Jag tror inte någon kan se om du varit inne på deras profil. Däremot är de flesta ganska restriktiva vad de visar om du inte är vän med dem.

• Norrskensflamman

Ninnis, hoppgunga minns jag inte, men som Mugglan sa, det är väl när de håller huvudet stadigt.

Gåstol älskade båda mina och började tidigt med. T började gå själv när hon var 8 mån så kör på du!

• passionsblomman

Förbaskat! Skrikandes

Här bokar man läkartid och sedan kan man inte åka.Rynkar på näsan
    Jo, för det som är själva problemet blev också mitt definitiva förhinder.
    Det går inte att köra iväg 1,7 mil till VC samtidigt som man sitter på WC så att säga.
    och det skulle definitivt inte gå att undersöka mig just nu.
    Man skulle kunna säga att det verkar som att Lactulos gör att det inte bara bullrar utan också löser sig.

eller du de lööser säj som en blomsterhandlare ute på en ö i västra kustbandet sa en gång. Inte apropå diarré, men ändå.

Jaha, och så är det ju det fina med VC, att man inte kan ringa och avboka direkt, utan måste bli uppringd-vilket gör att de verkligen inte får veta sanbbt att aman fått förhinder. Sedan är det "ju så att man måste faktiskt avboka dagen innan (jo men det var ju då jag fick tiden och då visste jag ju inte det här) och när vi bokar in akuttider så tror vi ju fatiskt att folk vill komma (jo, det ville jag) och nu blir ju det här en missad tid för oss (jag förstår det) så den kommer att debiteras via en räkning. Okej. Spelar det ingen roll att jag har frikort? Nej, det gäller inte vid avbokningar. då får man en räkning.Men vad säger du, vill du boka en ny tid? Nej, jag återkommer om det. Ja men det är ju inte bra om du blöder. Nä, men jag kan inte boka tid nu, jag måste lägga på för jag måste på toa igen. Nu. Jaha oj då, får du så bråttom. Ja, det var därför jag fick ringa återbud. Hejdå!"

Så, summa summarum: VC får betalt av en patient som inte kom men som om hon kommit har frikort och inte betalar. Själv får jag betala för att bajsa. Det är precis vad en arbetslös fattiglapp behöver för slags utgifter. Skål

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Piggelin, Klockarbol har rett ut lökplanteringsreglerna väl.

September, frigolit runt krukan och någon väv som frost och solskydd är teorin. Jag har inte gjort det själv ngn gång. Har själv buxbom i krika som jag egentligen skulle ha planterat, men min sambo behöver hjälpa mig att gräva, för det fixar jag inte med mina kassa armar. Det bli kanske i komposthögen jag gräver ner dem så länge. I den fryser det knappast i första taget.

Klockarbol och Flamman, jag satt också och läste på F-kassans hemsida igår, och försökte förstå å era vägnar. Det var värst vad mycket det stod! . Jag instämmer i slutsatsen att det där nog ska prioriteras rätt starkt att rodda i, eftersom det säkert tar lite tid innan det är utrett och pengar på kontot. Själv visste jag inte ens att underhållsstöd och underhållsbidrag var olika saker.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård