• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Flamman, Blommis uttrycker sig som vanligt helt fantastiskt, jag skriver under på varenda ord. Jag beundrar dig!

Den här är till dig och Klockarbol:

• Ninnnis

Vi har varit i skogen och promenerat, så härligt med Mini i selen och hunden lös. Sedan hann jag med en snabbshopping på egen hand (fars dag-present till min pappa och maken) samt ett skönt bad. nu ska vi äta och imorgon åker vi till mina föräldrar.

• passionsblomman

Ninnis, ja, det är verkligen skit. Status nu är att jag är helt mör i hela magtrakten, av allt bubblande och springande på toa. Usch vad trött och sllut man blir av sådant här! Jag försökte nyss äta middag, men det funkar dåligt, för jag känner mig ungefär lika upplagd för mat som man brukar göra om man spytt. Men, nu verkar det åtminstone som att det går åt rätt håll. Dvs allt är inte kvar, uatn något kommer iallafall ut. Och jag har inte sett något blod idag. Jag är alltså lättad på flera sätt.

Annars har jag haft en mysig eftermiddag, för sambon kom hem och vi eldade i kakelugnen och satt framför elden och bara pratade och drack kaffe. En sådan där harmonisk, varm stund som det lätt blir för få av. Särskilt när allt är pressat och inte så värst harmoniskt alls. Så det var guld värt.

En annan spännande sak: TRE olika personer har ringt och frågat om villavagnen!
    TÄNK om någon av dem kunde ta och slå till och köpa den också! NU, innan jul!!! 
    Då, mina vänner, vore vi tillbaka på rätt spår igen. Ikapp. *hoppashoppashoppas*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

Åh, heja heja heja villavagnen! Jag håller tummarna för att någon vill ha den. Eller förresten, alla tre, så kan det bli budgivning! Vad mysigt det lät med stunden framför kakelugnen. Ni är värda många sådana stunder, du och han.

• Norrskensflamman
    passionsblomman skrev 2011-11-09 19:45:13 följande:
    Ninnis, ja, det är verkligen skit. Status nu är att jag är helt mör i hela magtrakten, av allt bubblande och springande på toa. Usch vad trött och sllut man blir av sådant här! Jag försökte nyss äta middag, men det funkar dåligt, för jag känner mig ungefär lika upplagd för mat som man brukar göra om man spytt. Men, nu verkar det åtminstone som att det går åt rätt håll. Dvs allt är inte kvar, uatn något kommer iallafall ut. Och jag har inte sett något blod idag. Jag är alltså lättad på flera sätt.

Annars har jag haft en mysig eftermiddag, för sambon kom hem och vi eldade i kakelugnen och satt framför elden och bara pratade och drack kaffe. En sådan där harmonisk, varm stund som det lätt blir för få av. Särskilt när allt är pressat och inte så värst harmoniskt alls. Så det var guld värt.

En annan spännande sak: TRE olika personer har ringt och frågat om villavagnen!
    TÄNK om någon av dem kunde ta och slå till och köpa den också! NU, innan jul!!! 
    Då, mina vänner, vore vi tillbaka på rätt spår igen. Ikapp. *hoppashoppashoppas*
    Åh, hoppas, hoppas det vänder med magen nu!
    Och så mysigt med mys framför kakelugnen... det behövs ibland. Oftare än det blir av.
    Och nu håller jag tummarna att ni får sålt den där villavagnen så att julen blir ångestfri ♥
  • Norrskensflamman

Här har det härjats o gått an ikväll. Exet klev in genom dörren. Och så var den kvällen förstörd. Både för mig och ungarna. Han hade fått reda på att "min nya" har träffat barnen och varit i HANS hus....

Jahaja, så nu är allt raserat, flickorna ledsna o skrajsna och dessutom är de hos honom nu och jag får inte träffa dem förrän på fredag.
    Ja, ja, då ska jag megamysa med dem så får jag se hur de mår. Men jag är så orolig för mina små hjärtan

Nu är jag än mer säker på att ju förr han tar sig iväg och lämnar landet, desto bättre. För mig, för flickorna för honom själv också.

Nu ska jag åka och krypa upp i en stor famn och bara dö en stund.

Kram alla !

• Ninnnis

Flamman, jag gör verkligen det! Ibörjan tyckte jag i ärlighetens namn att det var ganska jobbigt, men nu tycker jag att det är jättemysigt. Långa promenader med vovven och vagnen, härliga stunder med Mini som börjar kommunicera mer och mer med skratt och joller, babysim, luncher, barnvagnsbio eller bara hemmamys i mjukisbyxor. Att Mini sover bättre gör såklart också att jag är piggare och gladare.

• passionsblomman

Men Flamman! Fy faan! Åh vad ursinnig och hjälplös jag hade känt mig om jag var du! Jag känner mig det fast jag inte är du! Åååååååååååh!

Ut med aset ur landet bá! NYSS!

Jag tror faktiskt det är till det allra bäsa. Dina barn behöver inte sådana där uppträden i sina liv. Kom han bara dit hur somhelst, eller skulle han hämta barnen enligt avtal?

• Ninnnis

Framför allt är jag oerhört tacksam över att bo i ett land där jag faktiskt har ekonomisk möjlighet att vara hemma i ett år med mitt barn. Även om det är något sämre regler i Danmark än i Sverige så är det bättre än i de flesta andra länder i världen. Det ska man inte glömma bort.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård