• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles
    Norrskensflamman skrev 2011-11-08 11:41:10 följande:
    Precis allt detta är det som får mig att må så dåligt. Jo, hon har ett par hundra i sparpengar. Hon ville absolut ha tex Halloweenkläder, de fick hon betala själv. 
    Grejen är den att hon vill väldigt gärna börja spela ett instrument... och musikalisk är hon.
    Självklart ska jag förklara för henne hur attans dyrt det är... Och att får man en sån dyr grej så kan man inte förvänta sig några andra julklappar alls egentligen. Få se hur hon tar det. Om hon vidhåller att det är det enda hon vill ha så funderar jag på att fråga om mormor o morfar vill vara med på den julklappen, istället för att köpa en massa annat som hon egentligen inte vill ha.
    Det tycker jag är en jättebra idé! Låt alla gå ihop om ett piano till henne om det är det hon vill ha.
  • Soldemor
    Ninnnis skrev 2011-11-08 15:02:28 följande:
    Fick jag nästan en hel sida nu?
    Ja, bra gjort!
  • muggles
    passionsblomman skrev 2011-11-08 11:49:55 följande:
    Piggelin, ja tänk. Ett år har det gått. Och GUD vad less du var!
    Jag minns det så himla väl. Du höll på att vänta dig sönder och samman. Och planterade lökar alldeles höggravid!

Mugglan hade just fått veta att det var tvillingar och var inte alls glad. Både Ninnis och EA hade plussat. Jag var på ruvardag 3 och det fanns fortfarande hopp, trots att det var litet. Men snart skulle dörren glida igen och vad olika vägarna och vardagen då blir, när en kvinna går sin och plötsligt är trebarnsmamma, den andra går sin och får tackla "för gammal" och att acceptera hur något blev. Och den tredje får kämpa vidare med hopp, tomhet, längtan och ovisshet. En bit till. Ett steg till.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja ryyyysssssssss. Vilken bra sammanfattning. Och vilken enorm tur jag har haft
  • muggles

EA: så det  blev bekräftat då att det var mf   Varför varför kan det inte funka Största kramen till dig!!!

• muggles

Ninnnis: det går mkt bättre! Förutom att Beda var orolig i natt men så är det ju ibland. Annars sover de ofta i ett sträck från läggning till kl 01 el 02 och så mat och sedan sover de till ca 06 när vi stoppar in nappen och får en halvtimme-timme till. Så sova-hela-natten gav resultat men inte efter 3 nätter som metoden utlovar utan efter ca 2v. Men så är det ofta tycker jag, det finns sällan några quick fixes.

• Norrskensflamman

Heloise, båda mina har ramlat från höööög säng....
    Lilla K ramlade när jag vände mig bort för att sträcka mig efter telefonen. Hon slog huvudet meden på vaggan som stod bredvid. Hon fick värsta bulan och var dessutom ganska liten, för hon började vända sig och dra sig tidigt. Jag ringde och storgrät till BVC och tänkte att nu kommer soc och hämtar ungen från mig. Men sköterskan sa att det finns en anledning till att skalloben eller skallbenen inte växer ihop på barnen förrän de är 3 år...

• Piggelin1
    BrudSommar2006 skrev 2011-11-08 10:58:55 följande:
    Till sist, Piggelin, jag tror min och din uppfattning om det där med förlossningar är rätt lika!
    Haha - precis Tycker fortfarande att det var falsk marknadsföring det där som alla säger inkl BM, att andra gången går det minsann mkt snabbare - NOT!

Hej BS förresten - kul att se dig!

Fru Sy - känner igen det där med amningen. Med Amanda var det jag som valde att sluta/fasa ut det när hon var runt 8 månader. I lillemans fall så var det minsann HAN som bestämde det, tror han var runt halvåret, plus ngn vecka eller två. Han var mkt otåligare & kom det inte tillräckligt mkt/snabbt, då var han inte intresserad längre. Lite tråkigt först, det var mysigt att amma på morgonkvisten, men jag fick inse att han inte ville längre, så då var det dags att sluta.

Cicci, kul med livstecken från dig Kul med nya tjänsten! Jobba på!!
  • Piggelin1
    passionsblomman skrev 2011-11-08 11:49:55 följande:
    Piggelin, ja tänk. Ett år har det gått. Och GUD vad less du var!
    Jag minns det så himla väl. Du höll på att vänta dig sönder och samman. Och planterade lökar alldeles höggravid!
    ....jajamen, men inte fasen kom det upp en endaste  av alla de jag stoppade ner Snopet.!
    Men eftersom jag inte kunde stå dubbelvikt & stoppa ner dem i jorden som höggravid, så stoppade jag dem i stora krukor, men antagligen frös de allihopa.
    Nu i höst har jag fortfarande inte stoppat ner en enda - är det försent att göra det nu månntro?
  • Piggelin1

BS - kan du inte länka till stället där ni bodde i Bath - jag är nyfiken!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård