• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden
    Fru E skrev 2011-11-02 11:34:47 följande:
    Sa vi förresten någon tid på fredag jag ska bra ta blodprov innan men jag kunde komma när jag ville innan 12 så det är inga problem för min del
    Kom när du vill o kan!
  • Syrinx
    Hvidbrud skrev 2011-11-02 14:01:55 följande:
    Blommis: jag har inte läst färdigt ditt hjärtekramande inlägg ännu- jag måste bara skriva att tycker att du borde starta en blogg- en sån som det ligger reklam på som man får pengar av efter ett visst antal besökare. Det finns väl fortfarande? Eller? Du kommer få så många hits och vem vet, det kanske är där din framgång ligger? I mina ögon är du nämligen det- du äger talet och skrivandets gåva och ett varm hjärta och klara ögon (dina egna fantastiska ord) och ger och ger och ger av din gåva utan att få något (pengar) tillbaka. Det borde du. Det förtjänar du. Och det önskar jag dig innerligt!
    Jag håller med Ninnis om att det är en strålande idé! Skål
  • ingenjörsbruden

Fru sy: du är såååååååå såååååå välkommen! O jag förstår dig preeeeeecis förutom gallstenen! *kram*
    Har för mig att min mamma fick sin gallsten eller var det njursten söndervibrerad i ngt vattenbad....var nog njursten..... hjälper kanske föga med gallsten.... *kramar om*

Syrix: Vadå tesst? Kör huvudet i sanden igen! o tack för....att du tänker på mig! Jobbigt med mage som inte är som den ska.

• Syrinx

Kram tillbaka, Villemoa!  Hjärta Nu har jag kikat in i ditt galleri och åh, så rara dina flickor är!

ingenjörsbruden skrev 2011-11-02 19:38:47 följande:
    Syrix: Vadå tesst? Kör huvudet i sanden igen! o tack för....att du tänker på mig! Jobbigt med mage som inte är som den ska.
    Struts där! Klart jag tänker på dig, och extra mycket på lördag!
  • ingenjörsbruden
    Hvidbrud skrev 2011-11-02 14:01:55 följande:
    Blommis: jag har inte läst färdigt ditt hjärtekramande inlägg ännu- jag måste bara skriva att tycker att du borde starta en blogg- en sån som det ligger reklam på som man får pengar av efter ett visst antal besökare. Det finns väl fortfarande? Eller? Du kommer få så många hits och vem vet, det kanske är där din framgång ligger? I mina ögon är du nämligen det- du äger talet och skrivandets gåva och ett varm hjärta och klara ögon (dina egna fantastiska ord) och ger och ger och ger av din gåva utan att få något (pengar) tillbaka. Det borde du. Det förtjänar du. Och det önskar jag dig innerligt!
    Så fint skrivet o jag håller verkligen verkligen med!
  • Syrinx
    muggles skrev 2011-11-02 15:58:56 följande:
    nu känner jag inte igen mina två små godmodiga barn - gnälligt och skrikigt är bara förnamnet sedan några dagar. Stavas nog utvecklingsperiod tror jag... Måste rycka in.
    Hoppas du får tillbaka dina två små godmodiga barn snart!
  • Syrinx
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-02 12:34:03 följande:
    Pexis! Jag är rätt säker på vad jag tror det blir, men tills dess så står jag med sanden i backen.
    Oj, det här missade jag tidigare idag! Nyyyyyfiiiiiiiken! *kikar ner i sanden tillsammans med Ingis*
  • ingenjörsbruden

Syrix: Jag bara....sträcker ut baksidan av låren o vaderna med mitt strutsande

Villemoa: på dig med!

Hvidis: förlåt, har förstått att du kommer på fredag men totalt missat vilken tid.... Eller?!

Har precis haft ett storgräl med maken ang pluggtid (min certifiering) o barntid o jobbtid...drygt.....

Ska natta  loppan nu!

• Syrinx
    Jag sitter och stickar på en liten babykofta till fasters lilla hjärta, som jag hoppas få träffa igen på fredag. Hjärta Som balsam för själen är det att sitta och känna det mjuka garnet glida mellan fingertopparna och bilda nya, jämna maskor, en efter en. Att garnet dessutom är humörhöjande med sina vackra rosa, guldgula, gröna och kopparnyanser som skiftar ganska snabbt, gör att jag blir ännu mer tillfreds.

För jag måste verkligen hitta alla ljuspunkter jag kan när det är såhär dimmigt och mörkt ute och alla virus cirkulerar. Det var en lång sommar med mycket jobb för mig, och dessutom på den plats i Sverige som fick nästan minst soltimmar, så jag har liksom inte kunnat tanka på med så mycket solljus och då blir hösten ännu tyngre än vad den brukar vara. 
    Fästmannen är så fin och tar hand om mig, försöker muntra upp och peka på det vackra och mysiga med hösten. Så det är ju bra - men det hjälper inte alltid ändå. 
    Men nu har jag en vacker Allhelgonakrans som ligger på ett fat här på vardagsrumsbordet, och i mitten står ett stort ljus med tjärat snöre och ett hjärta som jag fick av svärmor. Kransen är jag stolt över - jag satt tillsammans med svärmor i förrgår och vi band oss varsin krans som blev riktigt vackra och jämna. En av mina vita orkidéer blommar så vackert och får stå uppe på mormors mormors gamla byrå, där den reflekteras så vackert i spegeln på väggen. Ute på gården planterade jag cyklamen och något silvrigt tillsammans med murgröna, så det får stå och lysa upp för både oss och grannarna nu till Allhelgonahelgen. När jag ser på det vackra blir jag lite gladare iallafall! 
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård