• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-02 19:45:51 följande:
    Har precis haft ett storgräl med maken ang pluggtid (min certifiering) o barntid o jobbtid...drygt.....
    Nääää Vad jobbigt och drygt! Men visst skulle ni gå på familjerådgivning för att kunna reda ut sånt bättre? 
  • Fru sy
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-02 19:38:47 följande:
    Fru sy: du är såååååååå såååååå välkommen! O jag förstår dig preeeeeecis förutom gallstenen! *kram*
    Jag hade sååå gärna kommit, men det kommer inte gå att få ihop. Begravningen är i min hemstad, vilket är en bra bit härifrån och sen skall vi hinna med en fika hos sväronen oxå.   Men måste få ihop att komma ner till er snart, känner att jag verkligen vill träffa er på riktigt nu!!!

Vad det gäller sovandet på helgen så tar alltid mannen Orvar på morgonen, det är inga problem alls för han går gärna upp tidigt min morgonpiggeman. Problemet är väl mest att Orvar stör min nattsömn med sitt bökande. Är nog snart dags att inte ha honom precis intill sängen längre.

Nu har jag maten färdig, blir chilliconcarne här ikväll. Jag har städat av det värsta och dukat fram fint med tända ljus. Mannen har fått träna så han är nöjd. Och dessutom har han bokat av jakten på söndag och lovat att försöka vara hemma vid 17 imorgon. Han lyssnade alltså på vad jag sade  
  • Fru sy

Har en liten fundering ang amning. Hur länge har ni hållit på? Jag hade tänkt mig att försöka amma Orvar uppåt ett år, men nu är han inte alls speciellt intresserad längre. Det kanske funkar lite om han är trött, annars är det riktig mat eller välling han vill ha. I natt ammande jag lite vid 02. När han sen vaknade vid 06,30 trodde ju jag att det skulle funka med att amma, men då totalvägrade han. Men en flaska välling gick ner på ett ögonblick. Ska jag ge upp nu, sluta truga i honom bröstet, Jag har ju ändå ammat till han är väl 6 månader och han väger ju över 8kg nu?

Hur har ni tänkt kring amningen?

• Ninnnis
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-02 19:33:48 följande:
    Kom när du vill o kan!
    Jag tror Hvidis skulle ta en buss så att hon kommer vid 10-tiden. Mini brukar sova förmiddagslur till tio-halv elva så jag kör när han har vaknat och ammat. Räknar med att komma vid elva-halv tolv någonting, beroende på hur unge herrn sover.
  • Ninnnis
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-02 19:45:51 följande:
    Har precis haft ett storgräl med maken ang pluggtid (min certifiering) o barntid o jobbtid...drygt.....
    Usch då
  • Ninnnis

Syrinx, jobbigt att du har det tufft nu på hösten, men du verkar vara duktig på att hitta ljuspunkter. Jag förstår att både lilla prinsessan och maken muntrar upp Hjärta

• Ninnnis
    ingenjörsbruden skrev 2011-11-02 19:43:26 följande:
    Hahahahhaha *stoppar huvudet i sanden o vickar på rumpan*
  • Hvidbrud

Fru sy: du kan ju alltid erbjuda bröstet, vill han så vill han? Jag ammade e i 13 månader men det var nattning och mys- amning efter hon började äta ordentligt. Vill orvar inte ta det mer så har du ammat honom länge ändå. Tycker jag. Det är ju två såm ska tycka om att amma....

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård