• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Norrskensflamman
    Daa skrev 2011-11-02 13:53:24 följande:

Flamman: jajaja, kom gärna hit och hälsa på snart!

Jo, jag fick sms:et och inser nu att jag inte nog inte svarade.

Kul att kortet kom fram. Axel har vuxit i kläderna nu, så nu används de.

Ingis, förresten. Vill du se en bild på min skäggman kan du kolla i mitt album "Bröllop" på fb.Om du ändå inte förstår varför han kallas skäggmannen, kan du fråga Ninnis, tycker jag.

• Daa

Fru Sy: vilket skit med gallstenen!

Ja, det är jobbigt att aldrig få lämna över ansvaret för barnet, oavsett hur mycket man trivs med ansvaret. Skulle det fungera att din man offrar lite nattsömn någon gång då och då, även om han jobbar, för att du ska få lite mer sömn?

*kramar om*

• Daa

Men så riktigt! *mumsar*

Fru Bygg skrev 2011-11-02 13:56:27 följande:
    Egentligen så borde (och vill) jag sitta och sy lite just nu när N sover, men fastnar här istället med en kopp kaffe och mumsig kladdkaka.
    *bjuder laget runt*
  • Hvidbrud

Blommis: jag har inte läst färdigt ditt hjärtekramande inlägg ännu- jag måste bara skriva att tycker att du borde starta en blogg- en sån som det ligger reklam på som man får pengar av efter ett visst antal besökare. Det finns väl fortfarande? Eller? Du kommer få så många hits och vem vet, det kanske är där din framgång ligger? I mina ögon är du nämligen det- du äger talet och skrivandets gåva och ett varm hjärta och klara ögon (dina egna fantastiska ord) och ger och ger och ger av din gåva utan att få något (pengar) tillbaka. Det borde du. Det förtjänar du. Och det önskar jag dig innerligt!

• Daa

Härligt med god nattsömn! Hoppas att det håller i sig för töserna.

muggles skrev 2011-10-31 13:26:33 följande:
    Jag citerade bara ett inlägg från tråden som PB länkade till - jag är inte själv tvilling. Men alla som kommer fram till mig och själva är tvillingar försäkrar att det är UNDERBART: underbart att alltid ha någon kompis, någon som förstår en, någon som man har en särskild connection till. Enäggs verkar ha mer connection än tvåäggs - el det finns tvåäggs som inte har samma connection tydligen. El äh jag vet inte. Men iaf, det är inte utan att man ibland blir lite avundsjuk på att vara tvilling... Aldrig sitta ensam på en skolgård tex...

Jag samlar på vuxna tvillingar som säger att det är underbart att vara tvilling och så tänker jag på dem de gånger jag känner mig otillräcklig, att mina barn inte får så mycket av sin mamma som de kanske skulle vilja och som jag skulle vilja ge dem. Då känns det genast bättre.

Igår åkte jag iväg med Fälga för hennes neo-besiktning. Axel stod i sin gåstol och storgrät när vi gick ut genom dörren. Vet inte om det var syrran eller mamma han skulle sakna. När vi kom hem grälade barnen om ett lock (av alla spännande och färgglada leksaker de har, ville båda prompt leka med detta svarta lock!). Fälga är något snabbare i vändningarna än sin rumphasande bror, så Axel blev ganska frustrerad, stackarn.

Besiktningen gick bra förresten: Fälga är liten, men, som sagt tidigare, inom gränserna för det normala. Neo-läkaren var mycket nöjd med hennes snabba upphämtning och hennes utveckling. Skönt att höra, fastän vi inte varit särskilt oroliga. Det blir åtminstone en till uppföljning, vid 18 månader.

• Fru sy
    Daa skrev 2011-11-02 14:00:47 följande:

Fru Sy: vilket skit med gallstenen!

Ja, det är jobbigt att aldrig få lämna över ansvaret för barnet, oavsett hur mycket man trivs med ansvaret. Skulle det fungera att din man offrar lite nattsömn någon gång då och då, även om han jobbar, för att du ska få lite mer sömn?

*kramar om*

Tack för kramarna! Mannen skall ta Orvar om nätterna till helgen, så då ska jag sova nere i gästrummet. Behöver nog tanka på lite sömn.

Sen är det ju så att mannen gör jättemycket här hemma, han lagar alltid maten när han kommer hem och är kanon med Orvar. Det är väl det att jag bara skulle vilja ha lite fler timmar per dygn, så att vi båda hann med lite egentid och varandra.

Mannen har långa arbetsdagar, men sen är han ju hemma fredagen vilket är skönt. Och i dagsläget behöver han ha så långa dagar eftersom han har så lång till jobbet. Eftersom jag inte drar in några pengar nu, behöver han göra det. Speciellt nu när övervåningen skall renoveras. och många inom hans yrke veckopendlar, men det hade jag aldrig gått med på i den situationen vi har nu med barn, djur och stort hus. 
  • muggles
    Syrinx skrev 2011-11-02 13:33:52 följande:
    Att inte ha råd, när livet har varit svårt och tufft mot en är ju inte konstigt! Och jag blir så glödande förbannad på hur samhället ser ut och hur de politiska strömningarna går, som gör att det blir svårare och svårare för människor som på något vis får problem i livet, och hur det förväntas att "alla" ska ha pengar till allt möjligt jämt och ständigt! Du är STARK som vågar säga att ni egentligen inte har pengar - det är ärligt och befriande och något vi behöver mer av i samhället idag! Skickar massor, massor av kramar!!! Hjärta Hjärta Hjärta
    Precis det här tänkte jag också! Jag kommer från vad jag alltid brukat säga "fattig akademikerfamilj", dvs mina föräldrar hade visserligen utbildning men inga välbetalda jobb och därför pengar. Vi åkte aldrig på skidsemester el sommarcharter, vi hade ingen sommarstuga. Mamma köpte en hett åtrådd vinterjacka till mig (av samma märke som mina klasskompisar hade det året - Hang ten skulle alla ha det året minns jag) vilket betydde att det inte blev någon ny vinterkappa åt henne det året. Och det var nog mer hon än jag som hade behövt ny det året.

Jag bodde själv i lgh redan när jag var 17 år och jobbade alla helger och alla sommarlov för att ha råd med hyran (mamma hade flyttat till Stockholm och hade för låg lön för att hjälpa mig med hyran). Vissa månader hade jag bara 200 kr kvar att leva på när alla räkningarna var betalda... Jag minns så väl ångesten för hur man skulle klara sig. Men det går ju när man är runt 20 år och kan leva på luft (el nudlar rättare sagt...).

Vad vill jag säga med det här? Jo att jag vet lite hur det känns att ha så ont om pengar att man skäms att erkänna det inför andra. Men det måste vara ännu värre att inte kunna unna sitt barn det man vill, el det som hans kompisar vill och kan göra. Skickar ett gäng kramar och en stooor påse sympati PB!
  • muggles

Fru Sy: fy farao vad jobbigt med gallan! Hur gammal är Orvar nu? Sött med mama och papa!!!

• Fru sy
    muggles skrev 2011-11-02 15:43:20 följande:
    Fru Sy: fy farao vad jobbigt med gallan! Hur gammal är Orvar nu? Sött med mama och papa!!!
    Han är 6 månader och 2 veckor
  • muggles

Daa: om det är någon tröst så känner man sig otillräcklig med ETT barn också (minns första året med Moa...). Man måste försöka tänka att man är good enough!

Fru Sy: vi delar alltid så att vi får en natt och en sovmorgon var på helgen för det är jobbigt att vara hemma med barn också. Den som har tagit natten får sova på morgonen och den som fått sova natt går upp med barnen. Funkar för oss! Om du vill ha tips...?

nu känner jag inte igen mina två små godmodiga barn - gnälligt och skrikigt är bara förnamnet sedan några dagar. Stavas nog utvecklingsperiod tror jag... Måste rycka in.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård