• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

Ninnis: Moa sover hela nätterna sedan hon var 6 mån. Så jag är lite ovan (Alltså visst har hon trasslat i perioder, tex vid 9 mån men alltid snabbt gått tillbaka till hela nätter). Men barn är ju olika.

Men de är världens goaste barn på dagarna (antagligen för att de sover så mkt haha), ler och skrattar hela tiden och mot alla. Så vad gör man? Hjärtat smälter ju direkt. Men framåt morgonkröken är de billiga på Blocket!

• Ninnnis
    muggles skrev 2011-10-16 20:24:31 följande:
    Jag kan verkligen VERKLIGEN rekommendera den pizzan! Maken gjorde egen tomatsås och så ovanpå den hade han parmaskinka, chevreost, ruccola, honung och hackade valnötter. Gottgottigottgott! *slurp*
    Noterat och sparat!
  • Ninnnis
    muggles skrev 2011-10-16 20:26:43 följande:
    Ninnis: Moa sover hela nätterna sedan hon var 6 mån. Så jag är lite ovan (Alltså visst har hon trasslat i perioder, tex vid 9 mån men alltid snabbt gått tillbaka till hela nätter). Men barn är ju olika.

Men de är världens goaste barn på dagarna (antagligen för att de sover så mkt haha), ler och skrattar hela tiden och mot alla. Så vad gör man? Hjärtat smälter ju direkt. Men framåt morgonkröken är de billiga på Blocket!
    Min mamma har alltid sagt att det är ren överlevnadsstrategi att bebisar är så söta, det ligger mycket i det

Störs Moa av tvillingarna på nätterna? 
  • Ninnnis

Flamman, fy vad obehagligt med exmakens beteende... Tur att du har en trygg famn att krypa upp i  

• passionsblomman

Härhemma hade vi för någon vecka sedan ett rejält gräl om just tränigsfrekvens och rimlighet.
    Sambon satt med offerkoftan knäppt ända upp till näsan och konstaterade med bitterheten sprutande, att det minsann var mitt fel att han inte kunde träna och att det inte fanns nåon som helst anledning att ens fortsätta och försöka, eftersom två ggr/vecka ändå inte gav något som helst resultat och jag stöttade inte hans hälsomål alls.

Well, jag ska bespara er min egen utläggning i sammanhanget. Jag kan bara nämna att punkter jag själv hade på min lista för vad jag tycker spelar in för vad som kan ses som rimligt, var sådant som att vi utöver hans träning hade tex

*sonens träningar 2ggr/vecka
    *min egen träning
    *målsättningen att laga bra mat från grunden
    *målet att äta middag ihop så ofta som möjligt
    *sonens läxläsning
    *vår tid att ses
    *sonens rätt att se röken av sin pappa
    *övriga hushållsangelägenheter som daglig eldning i pannan, tvätt, städ disk etc
    -och då har jag inte ens nämnt hunden!

och att jag inte anser att tre vardagskvällar i veckan är rimligt att tro att man ska kunna träna efter jobbet som ena föräldern i en familj med skolbarn som dessutom har flera egna aktiviteter som måste skjutsas till.
    Jag tycker i själva verket att två ggr/vecka är ganska mycket, då det bara finns fem kvällar på en vardagsvecka och vi är tre i familjen. och dessutom jobbar sambon redan kväll i rätt hög utsträckning, så att han alla dagar i veckan komma hem kl 20-21 , för att sedan dessutom åka och jobba på krogen på helgkvällarna, känns ju sådär kul.

Nu har han ju i efterhand insett att det kanske är mer rimligt att han tex de dagar han börjar så sent som 11.30, isåfall åker och tränar på förmiddagen innan jobbet, och att han kanske får ta och masa arslet ur soffan även en gång på helgen-även om det är skönt att ligga i schäslongen, och även omdet är "viktiga och intressanta program" som han tittar på (till skillnad mor dem jag tittar på då alltså..)
    Helst vill ahn träna på gymmet på jobbet-för det är bäst och roligast där, men det löpband som finns på brandstationen här i byn, får faktiskt duga åtminstone någon av gångerna, om han nödvändigt ska ha ihop tre ggr/vecka.

Nu är vi sams och överens om saken, och han har lagt av sig offerkoftan-han är så mycket mer attraktiv utan den kan jag säga.

Själv hoppas jag ju småningom nå en nivå där jag inte måste gå fullt så långt varje dag för att hålla vikten. Men kanske kommer jag framöver att vilja gå på någon form av träning för egen del, och då skulle jag tro att det blir typ en gång/vecka och gissningsvis yoga eller dans eller så. Mer för att få någon omväxling och input utöver att knata runt ensam i skogen hela tiden.

Men, jag tycker just kvällarna på vardagar är skitsvåra, tom nu, när jag är hemma så mycket, är det som att allt bara brinner ihop i en härdsmälta av att ALLT ska hända mellan 17 och 20. Och då är jag hemma en hel del, har ETT barn och inga sådana saker som särskilda behov för det barnet.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

Hej Start September! Jag har ju varit en trogen smygläsare i den andra tråden, så lite koll har jag på dig Välkommen hit!

Daa, kul att se säkerhetsbältes-spam! Det låter som att sömnen går framåt trots allt, och din kurator verkar vara en klok person. Kram på dig!

Bruttan, spännande med studier! Titta gärna in när du har tid, du är saknad! 

Fru E, jag håller tummrna hårt hårt hårt, det vet du. Kram, fina du! 

• Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-10-16 11:50:35 följande:
    Hallå hallå! Sticker också in för att säga att allt gick bra i går för lille Elvis!
    Duktiga Elvis! Hjärta
  • Ninnnis
    muggles skrev 2011-10-16 19:54:13 följande:
    Jag vill vara med! Jag tror jag kan bränna ner på motorvägen hyfsat snabbt (racermorsan here I come!). Innan första februari för då börjar jag jobba! November är väl bra innan alla julgrejer börjar? 12/11-helgen kan jag inte för då åker maken till Prag med jobbet (och jag släppte iväg honom för det behöver han), 19/11-helgen ska jag med svärmor och svägerska på Selma Spa. Men 5/11 el 26/11 kan iaf jag...
    Jag kan 5/11, men inte 26/11 (dophelg). Åh vad kul det hade varit om vi får ihop en träff!
  • muggles

Har lagt till några nya bilder i mitt galleri. Sept - du är med i min adressbok så du får också se. Är någon glömd, så säg till!

• passionsblomman

Vilket ös det blev HÄR då så här på kvällskröken!

Mugglan, pizza-receptet sparat för framtiden!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård