Härhemma hade vi för någon vecka sedan ett rejält gräl om just tränigsfrekvens och rimlighet.
Sambon satt med offerkoftan knäppt ända upp till näsan och konstaterade med bitterheten sprutande, att det minsann var mitt fel att han inte kunde träna och att det inte fanns nåon som helst anledning att ens fortsätta och försöka, eftersom två ggr/vecka ändå inte gav något som helst resultat och jag stöttade inte hans hälsomål alls.
Well, jag ska bespara er min egen utläggning i sammanhanget. Jag kan bara nämna att punkter jag själv hade på min lista för vad jag tycker spelar in för vad som kan ses som rimligt, var sådant som att vi utöver hans träning hade tex
*sonens träningar 2ggr/vecka
*min egen träning
*målsättningen att laga bra mat från grunden
*målet att äta middag ihop så ofta som möjligt
*sonens läxläsning
*vår tid att ses
*sonens rätt att se röken av sin pappa
*övriga hushållsangelägenheter som daglig eldning i pannan, tvätt, städ disk etc
-och då har jag inte ens nämnt hunden!
och att jag inte anser att tre vardagskvällar i veckan är rimligt att tro att man ska kunna träna efter jobbet som ena föräldern i en familj med skolbarn som dessutom har flera egna aktiviteter som måste skjutsas till.
Jag tycker i själva verket att två ggr/vecka är ganska mycket, då det bara finns fem kvällar på en vardagsvecka och vi är tre i familjen. och dessutom jobbar sambon redan kväll i rätt hög utsträckning, så att han alla dagar i veckan komma hem kl 20-21 , för att sedan dessutom åka och jobba på krogen på helgkvällarna, känns ju sådär kul.
Nu har han ju i efterhand insett att det kanske är mer rimligt att han tex de dagar han börjar så sent som 11.30, isåfall åker och tränar på förmiddagen innan jobbet, och att han kanske får ta och masa arslet ur soffan även en gång på helgen-även om det är skönt att ligga i schäslongen, och även omdet är "viktiga och intressanta program" som han tittar på (till skillnad mor dem jag tittar på då alltså..)
Helst vill ahn träna på gymmet på jobbet-för det är bäst och roligast där, men det löpband som finns på brandstationen här i byn, får faktiskt duga åtminstone någon av gångerna, om han nödvändigt ska ha ihop tre ggr/vecka.
Nu är vi sams och överens om saken, och han har lagt av sig offerkoftan-han är så mycket mer attraktiv utan den kan jag säga.
Själv hoppas jag ju småningom nå en nivå där jag inte måste gå fullt så långt varje dag för att hålla vikten. Men kanske kommer jag framöver att vilja gå på någon form av träning för egen del, och då skulle jag tro att det blir typ en gång/vecka och gissningsvis yoga eller dans eller så. Mer för att få någon omväxling och input utöver att knata runt ensam i skogen hela tiden.
Men, jag tycker just kvällarna på vardagar är skitsvåra, tom nu, när jag är hemma så mycket, är det som att allt bara brinner ihop i en härdsmälta av att ALLT ska hända mellan 17 och 20. Och då är jag hemma en hel del, har ETT barn och inga sådana saker som särskilda behov för det barnet.