• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

MSW, varför inte göra som September och sluta smyga och haka på istället? Vi vet ju att du är där...
    Seså, en presentation bara, så är du ju med i matchen sedan. Alla känner ju igen ditt nick, då du varit inne förr ibland.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    Jag vill poängtera att min nidbild av ett liv därovan inte är så jag ser på min sambo! Han ÄR för det mesta bra och vettig och vi ÄR idag överens om träningarna och delar värderingarna i stort.
    Men ibland, när sådana där gnäll-och grälkraschar kommer, då undrar man ju hur personen i fråga tänkt. och det visar sig ju oftast då, att det inte är så vältänkt, utan bara ett behov som finns och så ger man uttryck för all sin resterande frustration över livet, samtidigt. Och glömmer liksom bort att resutltatet av tankegången blir att han faktiskt isåfall förväntar sig att Någon Annna-dvs jag, måste fixa precis allt annat på hemmaplan.
  • Fru Bygg

Muggles, åh vad jag lider med dig. Förstår precis hur du känner, man går under när man sover för lite. Jag har fått lite mer sömn nu i helgen, men innan dess har jag inte varit mig själv. Jag märker hur kroppen ger efter mer och mer och jag har inget tålamod med barnen. I helgen tog maken nästan hela nätterna och jag kunde sova en hel del om dagarna. Se nu till att prata med BVC och få lite hjälp! Jag tänker på dig och önskar att jag kunde göra ngt för att hjälpa dig! *kramar om*

• passionsblomman

Alltså, jag tror vi får ta och bjuda in John Blund till vår tråd, och döpa om den till SovSött under några månader, så vi alla får sova ikapp och skaffa sömnkvalité!

Det är ju helt crazy just nu!

Jag har inte alls era vedervärdiga nätter och inte alls så störd sömn som det var i vintras, då jag var vaken till 4-5 VARJE natt.
    Men, jag har sedan kursen startade, kommit i en ny fas, där jag
    *inte somnar -tankarna far runt timme efter timme, utan att jag hittar off-knappen
    *biter ihop käkarna-blir öm, får värk i ansiktet och gruvlig huvudvärk plus stelhet i nacken
    *drömmer något alldles makalöst-ofta drömmar där jag är maktlös och utlämnad på extrema sätt.

Inatt väcktes vi, när jag preciiiiiiis hade somnat, av att brandlarmet gick. Alltså, sambons larm för räddningstjänsten. Jävlar vad rädd jag blev!!! SpökeJag har bara hört det på dagtid förut, och ljudet är såpass nytt i min värld att jag fick världens fart på hjärtat. Shit!
    Ja, så sedan låg jag ju vaken till halv fyra när han kom hem igen.
    Hoppas jag vänjer mig vid det där, för annars blir det jobbigt när det brinner i trakten framöver.

Och, som sagt, det räcker med LITE störd sömn och en förkylning för att man ska känna sig rätt off, så jag delar ut ALLA mina sympatier till alla er som just nu är i sömnhelvetet!
    STORA kramar till Mugglan, Daa
    Fru Bygg och till Lanovia som har fullt upp med slutfasen, och alla andra som inte får sova som de behöver.

• lanovia 08

Tiden den går. Hade verkligen tänkt hinna in här en stund idag. Men nu måste jag snart ner i köket o fixa po börja med muddagen. Skall göra en gryta idag som helst skall koka någea timmar.

• lanovia 08

Hallen är klar nu i alla fall. Huurra!! Återstår bara lite småpill, städa, komma ikapp med allt annar och flytta runt i skåpen o göra plats åt bebisen.

• lanovia 08

Blommis kunde inte låta bli att gapskratta åt Truls fisar. Hundar vet att fisa så det luktar.

• lanovia 08

Fru Bygg vad skönt att du fått sovalite mer i helgen.

• passionsblomman
    lanovia 08 skrev 2011-10-17 13:00:00 följande:
    Blommis kunde inte låta bli att gapskratta åt Truls fisar. Hundar vet att fisa så det luktar.
    Men NÅNTING så äckligt! *fortfarande lätt grönaktig*

• passionsblomman

Förresten så vet jag inte VAD som tog åt min hundkrake i dag.
    Vi kommer ner, jag sätter på kaffe som jag brukar och sedan, medan kaffet bryggs, ska vi-precis som vanligt-gå lilla kissrundan. Helt enligt gängse vanor.

Han är alltid rätt vild-eller tok-vild då, eftersom han först varit ensam en stund, efter att soenen gått till skolan. Han är alltså lek-och sällskapssugen somatttan.

Men, jag brukar ropa Truls-ska vi gå ut?, och den normala responsen på det, är att hann kommer som ett skott och faktiskt stilar sig, så jag kan koppla honom, sedan vaktar han mina steg, så jag inte ska kunna smita ut utan honom.

Idag kom han visserligen, men ksatade sig bara ifrån mig, med in leksak och "ta mig då" i hela kroppen. Jag ropar igen och han kommer utan leksak men kastar sig ifrån mig igen. Kutar in i salen och plockar upp leksaken -samtidigt som han ställer sig bredbent och PINKAR en jättepöl rätt på mattan!

Jag fattade ingenting-han måste ju ha blivit så helt till sig i alla trasor att han inte visste vilket han skulle göra, utan gjorde allt samtidigt.
    FY vad arg jag blev på honom!
    Det var ju inte precis så, att han inte fick komma ut-han gick ju nte att få tag på, och vaniöligtvis VILL han ju ut när han är nödig. Han måste ha fått någon förvirring i skallen.
    Hoppas jag.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård