• MSW

Livets toppar och dalar

I den här tråden har det "tjötats" en hel del genom åren (planeringen för nästa sommars femårsjubileum har redan påbörjats), allt eftersom har den gått från att vara en "hur vet man att man är gravid"-tråd till att bli en vänskapstråd!

Här avhandlas allt som rör barn/familj, resor, internet shopping, tråddejter, husdjur, god mat/bak och allt annat man kan tänka sig! Och vi både gläds och gråter med varandra!

Trots att vi är utspridda över hela Sverige (mer eller mindre) så blir det en hel del olika tråddejter i olika konstellationer!

Tempot är för det mesta högt och det kan nog vara lite svårt att hinna med/komma in i tråden, men vi välkomnar alla, men vill då gärna ha en någorlunda presentation, typ var man bor, var i barnkarusellen man befinner sig, skostorlek och vilken favorit choklad man har och vad mer man kan tänkas vilja dela med sig av!

Då kör vi!!

Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3733191.html

• Svar på tråden Livets toppar och dalar
  • snaily

Värst vad alla pratar om regn?! Lite duggregn här igår morse bara, sen ingenting. Sol sol idag, imorse 0,6 grader, varit frost i natt, burr!! Vintern knackar på! Börjar inse att jag kommer få det svårt framöver med varma kläder som magen får plats i.

PB
    En krage till kissen låter som en bra idé ("gör det själv" av en papptallrik om du inte har någon riktig ), om det är ett ytligare sår kan du prova att tvätta med klorhexidin eller liknande två gånger om dagen, om det är ett djupare bitsår så är det stor risk att det kommer en böld som ett brev på posten.

Vänner
    Tackar som frågar, det är bra med mig, synd att klaga.

Frullan
    Vad tråkigt att höra att du är deppig Kram på dig!

Varför får min livmoder för sig att den ska öva sammandragningar hela nätterna, varje gång jag vänder mig? Det gör inte ont men känns ju helt sjukt konstigt om man lägger handen på magen (och jag tror jag sover med en hand på magen konstant nu för tiden ).

Idag ska jag jaga försäkringskassan igen för jag fattar inte hur jag fyller i blanketten begäran om havandeskapspenning... försökte läsa på lite på deras hemsida igår men fasen vilken djungel det är! Räkna med många dumma frågor om föräldrapenning och sånt från mig här!

Oj, bråttom till jobbet... Men vet ni, det är FREEEDAAAAAG!
    I alla fall nästan eftersom jag är ledig imorgon!

• porchez
    viktualia skrev 2010-08-18 22:00:00 följande:
    Porchez - regnar det hos dig.. hm.. inte här... konstigt... *skickar över en varm filt, lite nybakade scones och hoppas att du snubblar över prinsen snart*
    Tack

DEt kom en riktigt skur igår, vattnet stog på gatorna och hann inte ens rinna ner i brunnarna. Idag är det grått och trist, riktigt höst väder... Är sommaren slut nu?

• muggles
    porchez skrev 2010-08-18 21:23:21 följande:
    Det är mitt bord! Jag kan hjälpa dig Plantagen ska ha innekrukor upp till 36 i diameter, räcker det? eller behöver du har större ändå?
    Den jag har är typ 40cm så jag behöver en ännu större. Jag hittade denna websida men det var lite dyrt: www.leoline.se/sv/category/28/Krukor--Tillbehor Men det är väl bara att slanta upp!

AM: tack för tips om lysande krukor men det är inte riktigt min grej

Cicci: jag tycker också att man kan hitta en rofylld stämning i kyrkan även om jag inte är där så ofta.

Frullis: skit att du är deppig. Kram!

• muggles

Stora jättekramen till Frejis! Hade gärna tagit en brunch med dig...

Cicci: när kommer du ner till oss då??? 6 veckor går ju fort...

Porchez: hur funkar det på nya gymmet?

• Piggelin1

Gomorron,
    börjar komma in i jobbmood igen - löäste ikapp igår kväll, men när jag väl var ikapp så var jag så himla trött att jag inte orkade loggade in & skriva, även om det var massor jag ville kommentera...

Men bara en snabb fråga - ngn som har kvar/koll på länken till GBS som ngn klistrade in här för ettt tag sen (AM?)
    Har ju varit & lämnat urinprov flera ggr om på MVC & nu ringde de & talade om att jag har GBS Med tanke på vad som hände Snorkis, så snurrar tankarna väldigt mkt just nu. Ska på ordinarie kontroll på lunchen idag, så förhoppningsvis får jag veta mera då.

• Ore

Piggelin: Oj, förstår att du är litet fundersam. Har inte kvar länken, men påminner gärna om att det ff är vääääldigt ovanligt att GBS orsakar att barnet dör innan födsel... Och att vi heller inte vet om det var vad som hände för Snorkis bebis...

*Skickar återigen varma tankar till Snorkissons* För minst sjutusende gången...

Normalt sett ska det ju räcka med att man åker in till BB så fort som möjligt så man kan få dropp med medicin (vad det nu är...?)

Snaily: Varma kläder kan vara litet av ett dilemma. Jag födde ju i mitten av november, och när min sista vanliga jacka inte räckte runt den växande magen så övergick jag till att använda makens regnkappa... Men den var, och kändes som, ett tält. Och eftersom jag fick ha den en del efter förlossningen också, så hade jag gärna satsat på en rymligare jacka. Jag vet att jag spanade på en med s.k. "A-linje", typ sån här: www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=263747&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

Borde slagit till, för det var inte roligt att ta på sig andra jackor som framhävde den degiga magen, så jag fick bo i "tältet" ett bra tag till...

Frullan: Kul att du tittar in, tråkigt att du är deppig!

Gosnosen: Härligt att höra att allt verkar gå bra! Spännande med KUB snart!

• Lapinette

Pb – fick du i grabbarna glass!!

Porchez – ahhhh så han dök upp (exet) genom en kompis. Ja, då blir det svårt att undvika honom. För min del så har det blivit lite internationellt men jag har hållit mig till Italien/Frankrike. Faktum är att ända tills jag var en så där 25 så såg alla mina pojkvänner ut på ett sätt – blonda! Sen vet jag inte vad som hände.

Cicci – varför skulle det inte bli en trea? Och gå på familjerådgivning och ta därefter en härlig lunch på något trevligt ställe typ Matbaren.

Frullan – någon speciell anledning till depp … tell us more!

Frejis – tänkte på dig igår när jag promenerade hem från jobbet dvs passerade din gata. Förresten en närgången fråga (du får gärna inboxa mig), varför möte med Soc (det är ju jag som brukar ha möten där).

Och gällande förlossningsprogram säger jag BLÄÄÄ! Råkade ha på Kanal 5 igår inför väntan på SYTYCD och maken undrade vad i helsike det var på tv’n. Någon jäkel som låg och skrek. Nej usch och fy!

• Piggelin1

Tack söta Ore, jag hittade info på Vårdguiden på nätet.
    Jag vet absolut det där att vi inte alls egentligen vet vad som orsakade det som hände Snorkis bebis, att det kanske inte alls var GBS, men jag hann bli rejält stressad när jag pratade med BM som ringde.
    Jag som tyckt att jag varit hyfsat cool hittills (förutom detta med förlossningen då), men detta med GBS skrämde verkligen slag på mig i morse & en massa hemska tankar poppade upp direkt, kände mig helt gråtfärdig när jag ringde mannen & berättade om beskedet ;-(

• Parnassia

Kul att se vännerfan här! Det bla jag som frågade efter dig, jag var lite nyfiken på hur det går för dig/er med den lille också.

• lunagarden

Piggelin - som någon skrev är det extremt ovanligt att fostret dör i magen av GBS, trots att 30 % av alla kvinnor som testas har det.

Min dotter föddes med blodförgiftning 1996 och det var innan de började testa för GBS, de lyckades rädda livet på henne genom att sätta in tre olika sorters penicillin, men det var kritiskt i några dygn.

Sen testade de mig när jag väntade min son 1997, men då hade jag inte GBS.

Förra året när Charlie föddes hade jag GBS och som någon skrev så ska man åka in till BB i god tid när förlossningen börjar för att hinna få penicillin minst 4 timmar innan bebisen föds (de ger var sjätte timme).

Så försök att inte oroa dig!

Nu när jag är gravid igen har jag inte GBS, men de testar igen i slutet av graviditeten, det kan ju komma och gå och det viktiga är att veta när det är dags för förlossning.

För övrigt blev jag sjukskriven igår precis när jag skulle börja jobba igen efter tio månaders föräldraledighet pga mina sammandragningar. Får träffa läkare i nästa vecka. Det hjälper faktiskt att vila, men det är trist.

Svar på tråden Livets toppar och dalar