• zeldae

gå in själv till brudgummen

Hur tror ni svenska kyrkan ställer sig till att man som brud kommer sist, och går själv med sin brudbukett till väntande brudgum?

Då går man ju av egen fri vilja, och blir inte ledd, men kan ändå få möta brudgummen som kan stå och vänta på sin brud.

Min fästman vill gärna detta, har föreställt sig det så- och jag har ingenting emot det. Förutom att jag inte vet om jag kommer att vara extra nervös.

Finns det ngn präst som har åsikter? och har någon av er gjort så?

Känns ju lite bättre ändå att bli inledd och överlämnad om man nu inte vill gå tillsammans. Vill och vill, vi har inget bestämt än så behöver lite input.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-05 21:41
    hoppsan slant visst. ska vara känns ju lite bättre ÄN att bli inledd och överlämnad...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 21:05
    Nu har vi träffat prästen- i en kyrka som är starkt emot överlämning. Och hon hade inget emot de två sätten vi funderar på, antingen att gå tillsammans, eller att jag går själv sist för att möta upp gummen. Så så var det med det! :) Nu måste vi bara bestämma oss hur vi gör.
  • Svar på tråden gå in själv till brudgummen
  • Duchess
    Eriane skrev 2010-06-08 18:46:03 följande:
      Dom flesta som skriker om att hedra kyrkliga traditioner, sitter inte heller där resten av året. Det är dessutom en svensk tradition vilket nämts ovan, Både solo ingångar och brudöverlämning finns med i den kristna kyrkan, bara det att Sverige (i alla fall vissa församlingar & präster)valt att ta avstånd från brudöverlämning & vissa andra saker pga symbolik. Själv har jag inte träffat en enda präst som skulle motsätta sig att paret går in var för sig. Tror till och med min moster skulle tycka det var ok.
    Jag tillhör säkert de som andra menar "skriker om att hedra kyrkliga traditioner". Då känns det också bra att kunna säga att jag varit engagerad i kyrkan sedan jag föddes. Jag har också jobbat som församlingspedagog i många år, så jag har sett kyrkan från insidan (på gott och ont). 

Själv tycker jag inte att man ska hedra traditioner bara för sakens skull. Det finns dåliga traditioner, både i Sverige och andra länder. Sådana kan vi vara utan. Att brudparet går in i kyrkan tillsammans tycker jag är en bra tradition - inte bara för att den råkar vara svensk, utan för att den har en symbolik som jag tycker stämmer överens med Svenska Kyrkans syn på relationen mellan man och kvinna.  

Att brudparet går in var för sig tycker jag är betydligt bättre än brudöverlämning. Jag erkänner dock att jag fortfarande har svårt att förstå hur man kan vilja avstå från att gå in tillsammans (och, kanske lika viktigt för mig, vänta tillsammans på att kyrkklockorna ska börja ringa).

• Aleta
    Duchess skrev 2010-06-08 18:51:20 följande:
    Att brudparet går in var för sig tycker jag är betydligt bättre än brudöverlämning. Jag erkänner dock att jag fortfarande har svårt att förstå hur man kan vilja avstå från att gå in tillsammans (och, kanske lika viktigt för mig, vänta tillsammans på att kyrkklockorna ska börja ringa).
    Jag håller med dig där och nu ska jag göra mig mäkta impopulär genom att säga vad jag tror kan vara en anledning.
    Vigseln är inte bara en vigsel utan även en föreställning där man vill vara så originell som möjligt. Man vill att alla gäster ska minnas just det här bröllopet som unikt.
  • Myjoy

TS fråga var ju hur prästen skulle ställa sig till om hon går in av egen fri vilja till sin make.

Om detta är hennes och hennes m2b's vilja att göra det ser jag inga som helst problem med det, för som jag tidigare påpekat. Kyrkan kan inte lägga anspråk på traditioner som har ett kulturellt förflutet i gamla seder inom landet.

OM prästen skulle sätta sig emot detta har jag ju gett information som skulle täcka upp alla eventualliteter. Prästen kan på så sätt inte neka.

Själv kommer jag enligt svensk tradition att gå in med min blivande make. Det känns rätt för oss båda. eller ja..  in .. vi ska ju vara utomhus

Duchess skrev 2010-06-08 18:51:20 följande:

Duchess

Olikheter berikar världen. Bara för att du inte förstår det behöver det inte vara fel.
    Så länge ingen kommer till skada så kan det väl knappats ha någon större betydelse?

• Duchess
    Myjoy skrev 2010-06-08 19:23:06 följande:
    Olikheter berikar världen. Bara för att du inte förstår det behöver det inte vara fel.Så länge ingen kommer till skada så kan det väl knappats ha någon större betydelse?
    Jag sa inte heller att det var fel att gå in var för sig. Jag har bara svårt att förstå hur man frivilligt kan avstå från hela grejen med att gå in tillsammans.

Att man går in var för sig är dessutom mycket ovanligare än att brudgummen smyger sig in i kyrkan medan bruden ska få allas uppmärksamhet medan hon skrider längs altargången. Jag har inga teologiska invändningar mot det. Däremot tycker jag att det är märkligt att göra en sådan skillnad på brud och brudgum. Man är ju två som gifter sig. 

• Sebastiána

TS. Jag tror att kyrkan kan ställa sig positiv att du går in själv, särskilt om ni har den varianten som nämns ovan att marskalken vandrar in först, sedan din BM sedan tärnorna och sedan du OCH att det inte blir någon annan mer pampig låt när just du går in.

• zeldae

duchess: visst är man två som gifter sig,  men nu var det min m2b som föreslog detta, så uppenbarligen, när han gifter sig, så är det detta som han tycker är speciellt och vill. Inte så att det var jag som ville skrida in och få uppmärksamheten.

Jag har fortfarande betänkligheter ang att gå in själv, hur det kommer kännas. Men visst, om min fästman vill se mig komma mot honom, så  varför inte, när man nu dessutom kommer så nära prinsessa man kan. Blir ju lite pirrigt att mötas så, trots långt förhållande och barn.

Vi har förresten träffat prästen idag, som inte hade ngt emot detta upplägg. Ska tilläggas att det är en kyrka som är skarpt emot överlämning.

Och appropå traditioner. (Svenska) kyrkan uppdaterar ju sig hela tiden. Jag fick en massa versioner av ceremonien, olika förböner, etc. Så kyrkan ändrar sig och uppdaterar sig och moderniserar sig hela tiden för att hänga med...

Det är inget statiskt med sederna och traditionerna.

• heffaklump

Duchess skrev 2010-06-08 19:59:41 följande:
    Jag sa inte heller att det var fel att gå in var för sig. Jag har bara svårt att förstå hur man frivilligt kan avstå från hela grejen med att gå in tillsammans.

Mmmmm....förstår dig helt och hållet!

Om jag ska utgå från min egna personliga åsik så har jag svårt att förstå hur folk frivilligt vill avstå från att träffas första gången i kyrkan...same, same, but different =)

Men det är ju tur att alla inte tycker lika jämt tycker jag =)

• Myjoy

Nä hade vi alla varit skapta i samma form hade vi ju alltid vetat allt om alla och inte haft något att doskutera

Kul att prästen va possitiv till det ..ett bra slut på det Zeldae

• Veronicaaug2010

Hoppas alla kommer överens tillsammans med sin blivande om hur de vill ha det och håller fast vid det utan att påverkas av andra runt omkring. Det som känns rätt från början brukar ju vara det som blir bäst i slutändan.

• heffaklump

Flotten skrev 2010-06-07 07:01:35 följande:
    heffaklumpens variant kallar vi på jobbet "gubben i lådan".Förlåt men så är det, ingen fattar något, var skall man titta ,är det fram eller bakåt och gästerna har aldrig sett mer förvirrade ut.Enligt erfarenhet så tillfredsställer denna variant bara brudparets önskan om att vara udda , den tillför inte vigselcermonin något.

Kronprinsessan annamde tydligen denna "gubben i lådan" varianten...kul!

Inte för att det hade spelat nån roll för oss, hade varit bättre om dom inte gjort de. För nu kan de kanske kännas som vi fick ideén därifrån...men som sagt vi bryr oss inte alls va NÅN annan tycker eller föredrar,vi betalar en heldel pengar för det här bröllopet och anser oss därför att ha rätten att bestämma HUR vi ska gå in oavsett vad nån "främlig" eller någon närvarande tycker om VÅRT sätt =)

Ha de gott allabliande brudar/brudgumar,gör som ni själva vill de brukar bli bäst då!!

• Flotten

heffaklump skrev 2010-06-27 01:08:07 följande:
      Kronprinsessan annamde tydligen denna "gubben i lådan" varianten...kul! Inte för att det hade spelat nån roll för oss, hade varit bättre om dom inte gjort de. För nu kan de kanske kännas som vi fick ideén därifrån...men som sagt vi bryr oss inte alls va NÅN annan tycker eller föredrar,vi betalar en heldel pengar för det här bröllopet och anser oss därför att ha rätten att bestämma HUR vi ska gå in oavsett vad nån "främlig" eller någon närvarande tycker om VÅRT sätt =)Ha de gott allabliande brudar/brudgumar,gör som ni själva vill de brukar bli bäst då!!

Oavsett vem som praktiserat gubben i lådan så vidhåller jag att den INTE tillför något som helst av värde för vigseln. MEN som du själv skriver-  du får göra som du vill och det kanske är det som är det viktigaste den dagen?

• tågjäntan

heffaklump skrev 2010-06-27 01:08:07 följande:
     ... vi betalar en heldel pengar för det här bröllopet och anser oss därför att ha rätten att bestämma HUR vi ska gå in oavsett vad nån "främlig" eller någon närvarande tycker om VÅRT sätt =)Ha de gott allabliande brudar/brudgumar,gör som ni själva vill de brukar bli bäst då!!

Nu vet jag inte vad som sagts tidigare, eller om ni vill gifta er i kyrkan eller inte, men om ni gifter er borgerligt, ja. Då har ni rätt att utforma er vigsel hur ni vill. Gifter man sig i kyrkan är det en Gudstjänst där man gifter sig inför Gud och församlingen. Då kan man inte "kräva" att få det som man vill bara för att det är vackert eller att man alltid drömt om det. Även om jag förstår varför man känner så. Kyrkan måste få stå för sin tro och utformning av den. Annars kan den likaväl bli en opolitisk och oreligiös förening.
    Här på bt finns det flera tråda om brudpar som gift sig borgerligt i vackra lokaler och fåttt sitt drömbröllop.

• Wine

min blivande man är amerikan och han är ju van vid att brudgummen står o väntar på att bruden blir framledd av sin pappa eller vem det nu kan vara. men jag vill inte ha någon som leder min in så jag kommer gå själv. kommer bli skitbra!!

men kommer såklart va jättenervös!

mina tärnor ska gå in först och sen brudnäbben och sist jag

• heffaklump

tågjäntan skrev 2010-06-27 22:43:29 följande:
      Nu vet jag inte vad som sagts tidigare, eller om ni vill gifta er i kyrkan eller inte, men om ni gifter er borgerligt, ja. Då har ni rätt att utforma er vigsel hur ni vill. Gifter man sig i kyrkan är det en Gudstjänst där man gifter sig inför Gud och församlingen. Då kan man inte "kräva" att få det som man vill bara för att det är vackert eller att man alltid drömt om det. Även om jag förstår varför man känner så. Kyrkan måste få stå för sin tro och utformning av den. Annars kan den likaväl bli en opolitisk och oreligiös förening.Här på bt finns det flera tråda om brudpar som gift sig borgerligt i vackra lokaler och fåttt sitt drömbröllop.

Vi gifter oss kyrkligt.

Jag har aldrig sagt att man kan KRÄVA vad som helst bara för att det är VÅR stora dag och att vi därför skulle få beställa allt. Klart att man ska ta hänsyn till religonen om man gifter sig kyrkligt.

MEN hade vi gärna velat gå in på ett visst sätt eller göra någon speciellt som prästen, religonen, kyrkan inte går med på så skulle vi välja en borgelig vigsel, men att jag går in själv och BM kommer och möter mig i kyrkgången strider väl knappast mot någon religon? Kanske strider mot någons personliga åsikt men inte mot religonen? Det är iallafall så jag har uppfattat det...

Ska kanske förtydliga att jag med "...gör som ni själva vill det brukar bli bäst så...". Jag menar att brudar/brudgumar inte behöver rätta sig efter andra i fråga om kläder, dukning, utformning av festen, vigsel, musik osv man går efter sin känsla. Det brukar ju vara så att man hursomhelst inte enbart tänker på sig själv utan faktiskt tar med andras åsikter i sin planering...vilket jag tycker är bra!
    Men i slutändan så ska man bjuda dom man vill, barn eller inte, dansband  eller rock, borgligt eller kyrkligt, gå in tillsammans eller själv (om prästen tillåter försståss ;)) Man gör det somman tycker känns bra! (Och eftersom det är så många ordpoliser som härjar på BT: såklart gör man som man VILL men bara LAGLIGA saker ;) dvs, bara för att du vill råna gästerna betyder inte att jag stödjer att du får det för att jag säger GÖR SOM DU VILL..... har jag varit nog tydlig nu? ;))

Tjing!!

Svar på tråden gå in själv till brudgummen