• zeldae

gå in själv till brudgummen

Hur tror ni svenska kyrkan ställer sig till att man som brud kommer sist, och går själv med sin brudbukett till väntande brudgum?

Då går man ju av egen fri vilja, och blir inte ledd, men kan ändå få möta brudgummen som kan stå och vänta på sin brud.

Min fästman vill gärna detta, har föreställt sig det så- och jag har ingenting emot det. Förutom att jag inte vet om jag kommer att vara extra nervös.

Finns det ngn präst som har åsikter? och har någon av er gjort så?

Känns ju lite bättre ändå att bli inledd och överlämnad om man nu inte vill gå tillsammans. Vill och vill, vi har inget bestämt än så behöver lite input.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-05 21:41
    hoppsan slant visst. ska vara känns ju lite bättre ÄN att bli inledd och överlämnad...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 21:05
    Nu har vi träffat prästen- i en kyrka som är starkt emot överlämning. Och hon hade inget emot de två sätten vi funderar på, antingen att gå tillsammans, eller att jag går själv sist för att möta upp gummen. Så så var det med det! :) Nu måste vi bara bestämma oss hur vi gör.
  • Svar på tråden gå in själv till brudgummen
  • Myjoy

Zeldae

Om ni vill göra det torde det ligga i kyrkans intresse att tillmötesgå er vilja så länge det inte strider mot strikt religösa grunder (vilket det inte kan eftersom kristendomen tillåter det i england tex där det är brukligt) eller att någon som besöker kyrkan har allergi, tex mot djur .

Om ni verkligen vill göra det så och prästen motsätter sig det behöver vi ju inte gå längre än till vår prinsessa som faktiskt ska ledas in av kungen och överlämnas helt emot svenska traditionen. Men detta accepterades efter viss diskution.

Åter igen. Det är brudparets dag. Låt dom få ha den som dom vill i största möjliga utsträckning.

Traditions enligt och brukligt är inte vad alla önskar sig.

• Sebastiána
    zeldae skrev 2010-06-05 21:40:12 följande:
    Hur tror ni svenska kyrkan ställer sig till att man som brud kommer sist, och går själv med sin brudbukett till väntande brudgum? Då går man ju av egen fri vilja, och blir inte ledd, men kan ändå få möta brudgummen som kan stå och vänta på sin brud. Min fästman vill gärna detta, har föreställt sig det så- och jag har ingenting emot det. Förutom att jag inte vet om jag kommer att vara extra nervös. Finns det ngn präst som har åsikter? och har någon av er gjort så? Känns ju lite bättre ändå att bli inledd och överlämnad om man nu inte vill gå tillsammans. Vill och vill, vi har inget bestämt än så behöver lite input.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-05 21:41hoppsan slant visst. ska vara känns ju lite bättre ÄN att bli inledd och överlämnad...
    Blir det inte lite trist att det bara blir fokus på bruden?

Kyrkan har nog lättare att acceptera detta än brudöverlämning, men man vill nog egentligen att det ska vara samma fokus på båda, och jag måste säga att jag själv har svårt att förstå varför man inte vill gå in tillsammans (såvida man inte bott på olika håll tidigare).

För mig är det "du och jag", "VI gör detta TILLSAMMANS" och "nu ska VI gifta oss" - inte "snart kommer jag fram till dig".

• Sebastiána
    mittid skrev 2010-06-06 12:15:55 följande:
    Kan inte tycka annat än att det är trams att välja Svenska kyrkan och sen uppfinna egna regler för hur det ska gå till när Jag/Vi gifter oss.... Personligen är jag fullständigt övertygad om att inte ens tanken på att ändra/hitta på egna regler förekommer i någon annan kyrka.Varför i hela fridens namn väljer ni Svenska kyrkan om inte Svenska kyrkan passar era värderingar/önskemål??? Vill man hitta på sin Egen dag så är det logiskt/lämpligt att välja borgerlig vigsel! Hur svårt kan de vara!?
    Kan inte låta bli att hålla med dig där. Om det var en vigsel i en synagoga eller moské tror jag ingen hade kommit på tanken att hitta på egna ideér.
  • 100703 M och B
    mittid skrev 2010-06-06 14:20:56 följande:
    Jag vet vad jag skrev och om jag glömt vad jag skrivit så kan jag gå tillbaka och läsa på.Min text:"övertygad om att inte ens inte ens tanken på att ändra/hitta på egna regler förekommer i någon annan kyrka"Betyder inte:"ingen annan kyrka låter andra göra om tex vigselordningen"
    Vilken fruktansvärt otrevlig ton du har i dina inlägg. 

Men tack för att du förtydligade vad du egentligen menade.

• mittid

100703 M och B skrev 2010-06-06 15:34:09 följande:
    Vilken fruktansvärt otrevlig ton du har i dina inlägg.  Men tack för att du förtydligade vad du egentligen menade.

Jag har inte förtydligat utan bara klippt o klistrat för att belysa en feltolkning!

Tror det kan vara bra att läsa lite nogrannare och tolka lite mindre!

• JustMeAndMyLove
    mittid skrev 2010-06-06 13:43:42 följande:
      Påstår inte det... läs om, läs rätt...
    Som författare har jag åsikten att man skriver fel, man läser aldrig "fel". Men nu drar jag mig ur den här diskussionen då den kändes lite väl aggresiv helt i onödan.
  • mittid

JustMeAndMyLove skrev 2010-06-06 18:50:02 följande:
    Som författare har jag åsikten att man skriver fel, man läser aldrig "fel". Men nu drar jag mig ur den här diskussionen då den kändes lite väl aggresiv helt i onödan.

Man är alltså fri från ansvar när man läser i ett diskussionsforum och har rätt att tolka som fan läser bibeln och sen lägga skuld för dessa tolkningar på den som skriver.... va fint!

• Bellson
    Sebastiána skrev 2010-06-06 15:14:59 följande:
    Kan inte låta bli att hålla med dig där. Om det var en vigsel i en synagoga eller moské tror jag ingen hade kommit på tanken att hitta på egna ideér.
    Du har varit på många bröllop i synagoger och moskéer eller?
  • mittid

Bellson skrev 2010-06-06 19:09:52 följande:

Om man skriver  "tror" är inte det fakta....

Kanske det finns någon/några här på denna sida som kan vittna om ändrad vigselordning inom andra kyrkor typ synagogor/moskeér?

• Robi10
    Bellson skrev 2010-06-06 19:09:52 följande:
    Det var bra! Jag skulle vilja fråga samma sak.
Svar på tråden gå in själv till brudgummen