• zeldae

gå in själv till brudgummen

Hur tror ni svenska kyrkan ställer sig till att man som brud kommer sist, och går själv med sin brudbukett till väntande brudgum?

Då går man ju av egen fri vilja, och blir inte ledd, men kan ändå få möta brudgummen som kan stå och vänta på sin brud.

Min fästman vill gärna detta, har föreställt sig det så- och jag har ingenting emot det. Förutom att jag inte vet om jag kommer att vara extra nervös.

Finns det ngn präst som har åsikter? och har någon av er gjort så?

Känns ju lite bättre ändå att bli inledd och överlämnad om man nu inte vill gå tillsammans. Vill och vill, vi har inget bestämt än så behöver lite input.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-05 21:41
    hoppsan slant visst. ska vara känns ju lite bättre ÄN att bli inledd och överlämnad...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 21:05
    Nu har vi träffat prästen- i en kyrka som är starkt emot överlämning. Och hon hade inget emot de två sätten vi funderar på, antingen att gå tillsammans, eller att jag går själv sist för att möta upp gummen. Så så var det med det! :) Nu måste vi bara bestämma oss hur vi gör.
  • Svar på tråden gå in själv till brudgummen
  • Astro
    heffaklump skrev 2010-06-07 10:01:18 följande:
    Är himla less på att brudparen inte får göra som dom vill på deras dag utan att man ska förväntas tänka på alla andra hela tiden....Tjing!
    Fast man måste faktiskt tänka på andra oxå. Har vi inte sett otaliga exempel i olika trådar på brudpar som gått helt överstyr och förväntat sig att alla ska följa deras minsta vink bara för att det är DERAS DAG. Man gifter sig för sin egen skull, men festen är faktiskt oxå för att gästerna ska ha roligt, inte enbart för brudparet.

Däremot tycker jag er variant på ingång lät trevlig, och vad spelar det för roll om man måste vrida på huvudet lite för att se er? Jösses, då blir man ju iaf lite aktiv under ceremonin .

• Aleta
    Myjoy skrev 2010-06-07 20:18:47 följande:
    HmmÅter igenAtt gå in i kyrkan tillsammans är en SVENSK sedINTE något som tillhör kristendomen. Kungen gör brudöverlämning av prinsessan viktoria!! Det är ju ändå en ganska stor grej.
    Just för att det är en SVENSK sed så borde SVERIGES kungahus följa den.

Eller de kanske ska sluta att använda sverigedräkten och använda dirndl eller nåt annat kul för att de har lust?

• Myjoy

Aleta skrev 2010-06-07 22:32:58 följande:
    Just för att det är en SVENSK sed så borde SVERIGES kungahus följa den. Eller de kanske ska sluta att använda sverigedräkten och använda dirndl eller nåt annat kul för att de har lust?

Frågan var ju om det va tillåtet eller ej enligt kristendomen att ändra på bröllops cermonin eller ej.
    Enligt kristendomen, som är den religion vi pratar om, finns vissa normer som måste följas. MEN det inkluderar INTE svenska seder och bruk.

Kristendomen är trots allt en religion som är spridd över hela världen och det finns, tro det eller ej, vissa normer över hela världen inom kristendomen som man måste följa.

Det är dom reglerna som gör det till samma religion även om det finns traditioner och seder som tillåts på olika platser för att befolkningen lättare ska kunna anamma religionen. Dom är inte terrorister som tvingar folk att göra på ett enda sätt!

• SofieochJamie

Försöker återgå till TS rubrik... vi gick in så som ni vill. Mannen väntade där framme och först gick mina tärnor in ihop och sen gick jag in själv. Prästen hade inga problem med detta, men han var även helt öppen för brudöverlämmning. Han förklarade det så att när vi idag väljer att bli införd av vår pappa så är det ju inte för att vi vill hänga kvar i att vi ska bli lämnade från en man till en annan, utan att man kanske står mycket nära sin pappa och känner att man vill inkludera honom i ceremonin eller att man känner att man behöver stödet.
    Iallafall, vår ingång gick jättebra och jag blev inte mer nervös för det. Fick nästan en liten kick av jag kunde klara mig själv :)

• zeldae

Tack tack för inläggen, även fast jag då inte är TS..? ;)

• zeldae

eller jo det är jag, enligt förkortningarna, tjena gomorron , trodde det var någons signatur.. sorry ibland lite för snabb i fingrarna utan att hjärnan hänger med. Får kalla det lunchkoma..

• Eriane

Vi kommer göra så att först går marskalk in följd av brudgun sen tärnan tillsammans med vår dotter och sist jag. Det här är gjort av två skäl. För det första vill varken jag eller min m2b se varandra förens bröllopet, för det andra så är kyrkan så liten så skulle vi gå in traditionellt skulle gästerna få stå och stirra på våra ryggar i flera minuter.

Vi går alla in till samma låt så det blir ingen extra focus på någon speciellt utom att min dotter ev kommer att stjäla showen, hon är bara 1 1/2.

Vår präst tror det kommer funka jättebra speciellt till den låten vi kommer gå in till.

Sen till alla som skriker om att passar inte svenska kyrkans regler, så gift er borgligt...För det första är traditioner och regler inte samma sak, för det andra finns det par där det är viktigt för den ena eller båda i paret att få prästens välsignelse eftersom dom är troende, men dom vill kanske ändå ha något att säga till om på sin bröllopsdag, och det är faktiskt deras dag inte kyrkans.

Historen har visat att bara för att något har varit gjort så enligt tradition, religion eller dyl så betyder det inte att det är perfekt för det. Sen bara för att man är troende betyder det inte att man behöver gilla allt med kyrkan eller tro bokstavligt på bibeln. Inte ens alla präster gör detta så varför skulle alla andra? Varken jag eller prästen som ska viga oss tror att gud bokstavligen skapade världen på sju dar utan att det är en metafor. Lika dan't tycker vi att det är tråkigt att många element inom kyrkan är så mossiga. Tar man istället min moster som är präst så tycker hon tvärt om. Hon är bokstavstroende som det brukar kallas, och tycker att den mossiga kyrkan passar bra.

Varför kan då inte svenska kyrkan (vilket dom faktiskt redan har) ha gudtjänster, bröllop, dop, mässor som passar både det gamla traditionella synsättet & det morderna? Det finns folk som tycker att kyrkan är bra som den är, andra tycker att den borde vara som för hundra år sen och andra att vissa delar av kyrkan behöver rustas upp och mordeniseras.

Om ni som skriker om traditioner inte har märkt det så är kyrkbänkarna oftast långt ifrån välfyllda vid gudstjänster, det har faktiskt en anledning. Dom flesta av dagens människor vill inte gå till kyrkan och somna av tristess. Dom vill hedra gud med glädje och kärlek och dom vill höra gudstjänster med liv i och bra musik. Inte höra mekaniska eller drönande predikningar & lyssna på psalmer som görs så trista och högtravande som möjligt och sjungs med alldeles för gälla & höga röster. De flesta av våra psalmer är otroligt vackra men sätten dom i vissa kyrkor sjungs på är inte kul.

Nej nu orkar jag inte skriva mer om detta
    Hoppas ni alla som ska gifta er får underbara bröllop som ni och kyrkan tillsammans gör upp vad som passar er & dom, precis som vi gjort

• Eriane

Myjoy skrev 2010-06-08 07:32:36 följande:
      Frågan var ju om det va tillåtet eller ej enligt kristendomen att ändra på bröllops cermonin eller ej.Enligt kristendomen, som är den religion vi pratar om, finns vissa normer som måste följas. MEN det inkluderar INTE svenska seder och bruk.Kristendomen är trots allt en religion som är spridd över hela världen och det finns, tro det eller ej, vissa normer över hela världen inom kristendomen som man måste följa.Det är dom reglerna som gör det till samma religion även om det finns traditioner och seder som tillåts på olika platser för att befolkningen lättare ska kunna anamma religionen. Dom är inte terrorister som tvingar folk att göra på ett enda sätt!

Helt rätt

• Aleta

Eriane - de flesta som gifter sig i kyrkan med allehanda egna varianter och önskemål/krav hör inte till de få som sitter i kyrkbänkarna resten av året.

• Eriane

Aleta skrev 2010-06-08 13:29:07 följande:
    Eriane - de flesta som gifter sig i kyrkan med allehanda egna varianter och önskemål/krav hör inte till de få som sitter i kyrkbänkarna resten av året.

Dom flesta som skriker om att hedra kyrkliga traditioner, sitter inte heller där resten av året. Det är dessutom en svensk tradition vilket nämts ovan, Både solo ingångar och brudöverlämning finns med i den kristna kyrkan, bara det att Sverige (i alla fall vissa församlingar & präster)valt att ta avstånd från brudöverlämning & vissa andra saker pga symbolik.

Själv har jag inte träffat en enda präst som skulle motsätta sig att paret går in var för sig. Tror till och med min moster skulle tycka det var ok.

Svar på tråden gå in själv till brudgummen