• zeldae

gå in själv till brudgummen

Hur tror ni svenska kyrkan ställer sig till att man som brud kommer sist, och går själv med sin brudbukett till väntande brudgum?

Då går man ju av egen fri vilja, och blir inte ledd, men kan ändå få möta brudgummen som kan stå och vänta på sin brud.

Min fästman vill gärna detta, har föreställt sig det så- och jag har ingenting emot det. Förutom att jag inte vet om jag kommer att vara extra nervös.

Finns det ngn präst som har åsikter? och har någon av er gjort så?

Känns ju lite bättre ändå att bli inledd och överlämnad om man nu inte vill gå tillsammans. Vill och vill, vi har inget bestämt än så behöver lite input.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-05 21:41
    hoppsan slant visst. ska vara känns ju lite bättre ÄN att bli inledd och överlämnad...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 21:05
    Nu har vi träffat prästen- i en kyrka som är starkt emot överlämning. Och hon hade inget emot de två sätten vi funderar på, antingen att gå tillsammans, eller att jag går själv sist för att möta upp gummen. Så så var det med det! :) Nu måste vi bara bestämma oss hur vi gör.
  • Svar på tråden gå in själv till brudgummen
  • 2011

Man kan väl utforma sin vigsel precis som man vill. Det gäller bara att hitta en präst som är villig att gå med på det. Jag undrar om man kan hyra en kyrka och ha en borglig vigsel i den. Det borde nästan vara det smidigaste sättet att få ett traditionellt bröllop (här menar jag att man följer traditionen att gifta sig i kyrka, vilket för mig är helt skiljt från religionen).

• Duchess

2011 skrev 2010-06-07 16:32:06 följande:
    Man kan väl utforma sin vigsel precis som man vill. Det gäller bara att hitta en präst som är villig att gå med på det. Jag undrar om man kan hyra en kyrka och ha en borglig vigsel i den. Det borde nästan vara det smidigaste sättet att få ett traditionellt bröllop (här menar jag att man följer traditionen att gifta sig i kyrka, vilket för mig är helt skiljt från religionen).

Nej, kyrkor hyrs inte ut till borgerliga vigslar. I alla fall inte kyrkor som är i bruk. Det finns dock en del kyrkor som är avsakraliserade, dvs inte längre används som gudstjänstlokaler, samt en del kyrkor som ägs av t ex muséer. Hittar du en sådan kyrka så går det utmärkt att ha en borgerlig vigsel där.

Nej, man kan inte utforma sin vigsel precis som man vill när man väljer en kyrklig vigsel.

• knyttan
    2011 skrev 2010-06-07 16:32:06 följande:
    Ursakta mig, men det dar var faktiskt ett av de dummaste inlagg jag har sett har. Klart att man inte kan "hyra" en kyrka som vilken annan lokal som helst!  Gifter man sig i kyrkan kan man inte gora precis som man vill. Om man tycker att traditionen ar helt skillt fran religionen sa BOR man kanske inte heller gifta sig i kyrkan. Staller man inte upp pa religionen sa kan man ta sitt pick o pack nan annanstans. Det finns praster som gar med pa _lite mer_ an andra praster, men det finns ingen prast som gar med pa vad som hellst i kyrkan.

Jag tycker du bor kolla upp lite vad du uttalar dig om sa kanske en och annan polett trillar ner..

Lessen om jag later agressiv, men det dar var verkligen magstarkt... hyra en kyrka... jeeez...!

• Bellson

Det går säkert att muta nån präst så att man får det precis som man vill ha det.... eller vad tror ni? :)

knyttan skrev 2010-06-07 16:49:57 följande:
    Ursakta mig, men det dar var faktiskt ett av de dummaste inlagg jag har sett har. Klart att man inte kan "hyra" en kyrka som vilken annan lokal som helst!  Gifter man sig i kyrkan kan man inte gora precis som man vill. Om man tycker att traditionen ar helt skillt fran religionen sa BOR man kanske inte heller gifta sig i kyrkan. Staller man inte upp pa religionen sa kan man ta sitt pick o pack nan annanstans. Det finns praster som gar med pa _lite mer_ an andra praster, men det finns ingen prast som gar med pa vad som hellst i kyrkan. Jag tycker du bor kolla upp lite vad du uttalar dig om sa kanske en och annan polett trillar ner.. Lessen om jag later agressiv, men det dar var verkligen magstarkt... hyra en kyrka... jeeez...!
  • Robi10
    knyttan skrev 2010-06-07 16:49:57 följande:
    Ursakta mig, men det dar var faktiskt ett av de dummaste inlagg jag har sett har. Klart att man inte kan "hyra" en kyrka som vilken annan lokal som helst!  Gifter man sig i kyrkan kan man inte gora precis som man vill. Om man tycker att traditionen ar helt skillt fran religionen sa BOR man kanske inte heller gifta sig i kyrkan. Staller man inte upp pa religionen sa kan man ta sitt pick o pack nan annanstans. Det finns praster som gar med pa _lite mer_ an andra praster, men det finns ingen prast som gar med pa vad som hellst i kyrkan. Jag tycker du bor kolla upp lite vad du uttalar dig om sa kanske en och annan polett trillar ner.. Lessen om jag later agressiv, men det dar var verkligen magstarkt... hyra en kyrka... jeeez...!
    Tvärr måste jag säga att du har fel. Jag har själv hyrt en kyrkan (från Svenska Kyrkan) och fått en pastor som vigde oss.
  • knyttan
    Bellson skrev 2010-06-07 17:04:54 följande:
    Det går säkert att muta nån präst så att man får det precis som man vill ha det.... eller vad tror ni? :)  

Tja, du kan ju alltid forsoka. Lycka till.

• knyttan
    Robi10 skrev 2010-06-07 17:09:03 följande:
    Tvärr måste jag säga att du har fel. Jag har själv hyrt en kyrkan (från Svenska Kyrkan) och fått en pastor som vigde oss.
    Ja, men da gifte du dig inte borgeligt efter som en pastor vigde er. Det var bara inte en pastor i Svenska kyrkan, utan fran ett annat samfund. Det ar ganska stor skillnad (som jag hoppas att du inser...) mot att hyra ut en kyrka som vilken gymnastiksal som helst...
  • Rufsas

Okej, jag läste rubriken och sedan TS första inlägg men har förstått det som att ni varit inne på det heta ämnet brudöverlämning. Jag har ju lovat att hålla mig borta från de trådarna. Men eftersom TS inte nu frågar efter överlämning gör jag ett försök.

Jag och min fästman ska gå in till varsin låt. Vi har ännu inte bestämt vem som ska gå in först men tidigare har han sagt att han vill det. Mig spelar det ingen roll. Ingen av oss kommer att bli överlämnad och båda får exakt lika mycket uppmärksamhet. Han har valt sin låt och jag har valt min. Vi ska tillsammans bestämma vem som går in först. Det passar oss superbra och jag hoppas att även ni hittar något som passar er jättebra!

• Myjoy

Hmm

Åter igen

Att gå in i kyrkan tillsammans är en SVENSK sed
    INTE något som tillhör kristendomen.

Kungen gör brudöverlämning av prinsessan viktoria!!
    Det är ju ändå en ganska stor grej.

• JustMeAndMyLove
    Rufsas skrev 2010-06-07 17:14:01 följande:
    Okej, jag läste rubriken och sedan TS första inlägg men har förstått det som att ni varit inne på det heta ämnet brudöverlämning. Jag har ju lovat att hålla mig borta från de trådarna. Men eftersom TS inte nu frågar efter överlämning gör jag ett försök. Jag och min fästman ska gå in till varsin låt. Vi har ännu inte bestämt vem som ska gå in först men tidigare har han sagt att han vill det. Mig spelar det ingen roll. Ingen av oss kommer att bli överlämnad och båda får exakt lika mycket uppmärksamhet. Han har valt sin låt och jag har valt min. Vi ska tillsammans bestämma vem som går in först. Det passar oss superbra och jag hoppas att även ni hittar något som passar er jättebra!
    Smart :) Då slipper man bråka om entre-låt också ;)

Visa antingen gå in tillsamans eller från ett varsit håll och mötas framme vid "altaret".

Är inte kyrkligt och vi hoppas på att kunna vigas utomhus

Svar på tråden gå in själv till brudgummen