• zeldae

gå in själv till brudgummen

Hur tror ni svenska kyrkan ställer sig till att man som brud kommer sist, och går själv med sin brudbukett till väntande brudgum?

Då går man ju av egen fri vilja, och blir inte ledd, men kan ändå få möta brudgummen som kan stå och vänta på sin brud.

Min fästman vill gärna detta, har föreställt sig det så- och jag har ingenting emot det. Förutom att jag inte vet om jag kommer att vara extra nervös.

Finns det ngn präst som har åsikter? och har någon av er gjort så?

Känns ju lite bättre ändå att bli inledd och överlämnad om man nu inte vill gå tillsammans. Vill och vill, vi har inget bestämt än så behöver lite input.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-05 21:41
    hoppsan slant visst. ska vara känns ju lite bättre ÄN att bli inledd och överlämnad...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 21:05
    Nu har vi träffat prästen- i en kyrka som är starkt emot överlämning. Och hon hade inget emot de två sätten vi funderar på, antingen att gå tillsammans, eller att jag går själv sist för att möta upp gummen. Så så var det med det! :) Nu måste vi bara bestämma oss hur vi gör.
  • Svar på tråden gå in själv till brudgummen
  • FramtidaFruSandberg
    Duchess skrev 2010-06-06 12:30:10 följande:
    Jag väntar fortfarande, efter fem år på BT, på att få höra talas om en brudgum som ska gå själv längs altargången fram till sin väntande brud!
    jag vill snarare se brudgummens mamma leda in honom när hon står framme och väntar. Det låter ju helt löjligt, men borde vara lika löjligt som att bruden lämnas över av sin pappa
  • Duchess
    FramtidaFruSandberg skrev 2010-06-06 13:04:25 följande:
    jag vill snarare se brudgummens mamma leda in honom när hon står framme och väntar. Det låter ju helt löjligt, men borde vara lika löjligt som att bruden lämnas över av sin pappa
    Jag kan bara hålla med. Frågan är ju _varför_ det är en löjlig tanke att brudgummen ska lämnas över? Svaret på den frågan säger för mig mycket om varför brudöverlämning är en dålig idé. 
  • JustMeAndMyLove
    mittid skrev 2010-06-06 12:15:55 följande:
    Kan inte tycka annat än att det är trams att välja Svenska kyrkan och sen uppfinna egna regler för hur det ska gå till när Jag/Vi gifter oss.... Personligen är jag fullständigt övertygad om att inte ens tanken på att ändra/hitta på egna regler förekommer i någon annan kyrka.Varför i hela fridens namn väljer ni Svenska kyrkan om inte Svenska kyrkan passar era värderingar/önskemål??? Vill man hitta på sin Egen dag så är det logiskt/lämpligt att välja borgerlig vigsel! Hur svårt kan de vara!?
    Fast svenska kyrkan, precis som andra kyrkor är ju väldigt stor och mycket är upp till var och än att tolka :)

Jag som homosexuell tex gick ur svenska kyrkan då jag tyckte allt för mycket i bibeln och i traditioner kändes "homofientligt". Också för att min tro på Jesus är väldigt vacklande, men min tro på Gud, eller en Gud i någon form är väldigt stark.

Samtidigt har ag många homosexuella vänner som är med i SVenska kyrkan och ett fåtal som  har en väldigt stark tro och som väljer att tolka bibeln som en skrift som faktiskt skrev på en tid då homosexuallitet enligt kulturen inte var okej, speciellt inte bland kvinnor.

Så nog finns det plats för tolkning och egna åsikter innom alla kyrkor.

• mittid

JustMeAndMyLove skrev 2010-06-06 13:32:05 följande:
    Fast svenska kyrkan, precis som andra kyrkor är ju väldigt stor och mycket är upp till var och än att tolka :) Jag som homosexuell tex gick ur svenska kyrkan då jag tyckte allt för mycket i bibeln och i traditioner kändes "homofientligt". Också för att min tro på Jesus är väldigt vacklande, men min tro på Gud, eller en Gud i någon form är väldigt stark. Samtidigt har ag många homosexuella vänner som är med i SVenska kyrkan och ett fåtal som  har en väldigt stark tro och som väljer att tolka bibeln som en skrift som faktiskt skrev på en tid då homosexuallitet enligt kulturen inte var okej, speciellt inte bland kvinnor. Så nog finns det plats för tolkning och egna åsikter innom alla kyrkor.

Tror du tolkade in annat i det jag skrev än vad jag avsåg... Tolkning av bibelns skrift har kanske inte med vigselordningen att göra eller... rätta mig om jag har fel?

• JustMeAndMyLove
    mittid skrev 2010-06-06 13:37:04 följande:
      Tror du tolkade in annat i det jag skrev än vad jag avsåg... Tolkning av bibelns skrift har kanske inte med vigselordningen att göra eller... rätta mig om jag har fel?
    Nä, jag mena mest på att du påstår att ingen annan kyrka låter andra göra om tex vigselordningen :) Det sker nog i alla religioner, annars hade det inte funnits så många olika grupper i samma religion. Var bara en tanke!
  • mittid

JustMeAndMyLove skrev 2010-06-06 13:41:11 följande:
    Nä, jag mena mest på att du påstår att ingen annan kyrka låter andra göra om tex vigselordningen :) Det sker nog i alla religioner, annars hade det inte funnits så många olika grupper i samma religion. Var bara en tanke!

Påstår inte det... läs om, läs rätt...

• Mimini

Åh, jag har inte ens tänkt på att kyrkan kan säga nej till en sån sak.

Jag önskar att få komma in sist i kyrkan, med mina tärnor gåendes framför mig och min blivande man (och hans bestman) ståendes och vänta vid altaret..

Hur kommer det sig att kyrkan kan säga emot en sån sak egentligen? Trodde att sånt var upp till var och en att välja.

Ska nog kolla med min kyrka om det är okej.. Hmm...?

• 100703 M och B
    JustMeAndMyLove skrev 2010-06-06 13:41:11 följande:

mittid skrev 2010-06-06 13:43:42 följande:
      Påstår inte det... läs om, läs rätt...

Fast du skrev ju; 

"Kan inte tycka annat än att det är trams att välja Svenska kyrkan och sen uppfinna egna regler för hur det ska gå till när Jag/Vi gifter oss.... Personligen är jag fullständigt övertygad om att inte ens tanken på att ändra/hitta på egna regler förekommer i någon annan kyrka."

Hur ska man annars tolka det?

Ibland är det inte den som läser som läser fel utan den som skriver som inte är tillräckligt tydlig. För jag tolkade det du skrev som att du är övertygad om att det inte ens finns en tanke på att ändra och hitta på egna regler i någon annan kyrka när jag läser ovanstående. 

• Duchess
    Mimini skrev 2010-06-06 13:59:24 följande:
    Åh, jag har inte ens tänkt på att kyrkan kan säga nej till en sån sak.Jag önskar att få komma in sist i kyrkan, med mina tärnor gåendes framför mig och min blivande man (och hans bestman) ståendes och vänta vid altaret..Hur kommer det sig att kyrkan kan säga emot en sån sak egentligen? Trodde att sånt var upp till var och en att välja.Ska nog kolla med min kyrka om det är okej.. Hmm...?
    Svenska Kyrkans vigselsed är att brudparet går in tillsammans. Olika varianter av detta - t ex brudöverlämning och att bruden går in i kyrkan själv - är heta potatisar som diskuterats både här på BT och inom Svenska Kyrkan i många år. Två av de senaste (och långa) trådarna hittar du här: 

www.brollopstorget.se/Forum-1-67/m3754929.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3742349.html

Oavsett vad man tycker så är det bra att läsa på. Jag tycker att de två trådar jag länkade till ger en bra bild av argumenten på båda sidor. Och oavsett hur man väljer (och vad man får göra) är det bra att sätta sig in i argumenten. Det är också bra att veta att det är en kontroversiell fråga. 

• mittid

Jag vet vad jag skrev och om jag glömt vad jag skrivit så kan jag gå tillbaka och läsa på.

Min text:
    "övertygad om att inte ens inte ens tanken på att ändra/hitta på egna regler förekommer i någon annan kyrka"

Betyder inte:
    "ingen annan kyrka låter andra göra om tex vigselordningen"

Svar på tråden gå in själv till brudgummen