• zeldae

gå in själv till brudgummen

Hur tror ni svenska kyrkan ställer sig till att man som brud kommer sist, och går själv med sin brudbukett till väntande brudgum?

Då går man ju av egen fri vilja, och blir inte ledd, men kan ändå få möta brudgummen som kan stå och vänta på sin brud.

Min fästman vill gärna detta, har föreställt sig det så- och jag har ingenting emot det. Förutom att jag inte vet om jag kommer att vara extra nervös.

Finns det ngn präst som har åsikter? och har någon av er gjort så?

Känns ju lite bättre ändå att bli inledd och överlämnad om man nu inte vill gå tillsammans. Vill och vill, vi har inget bestämt än så behöver lite input.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-05 21:41
    hoppsan slant visst. ska vara känns ju lite bättre ÄN att bli inledd och överlämnad...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 21:05
    Nu har vi träffat prästen- i en kyrka som är starkt emot överlämning. Och hon hade inget emot de två sätten vi funderar på, antingen att gå tillsammans, eller att jag går själv sist för att möta upp gummen. Så så var det med det! :) Nu måste vi bara bestämma oss hur vi gör.
  • Svar på tråden gå in själv till brudgummen
  • Robi10
    100703 M och B skrev 2010-06-06 15:34:09 följande:
    Vilken fruktansvärt otrevlig ton du har i dina inlägg.  Men tack för att du förtydligade vad du egentligen menade.
    Håller helt och hållet med!
  • Aleta

Zeldae, jag vill bara tipsa om ett annat sätt att göra detta på. 
    Om din blivande står och väntar på kyrktrappan på dig (kanske till och med med brudbuketten enligt gammal tradition) och du kommer fram till honom där, så får ni det där ögonblicket där du skrider fram till honom och han får bländas av dig. (För jag antar att det är det som är vitsen, inte vem som ser på.)

Då får ni nämligen chansen att tillsammans stå och vänta på att dörrarna ska slås upp och ni går in tillsammans. Många, många brudpar säger att den stunden är det starkaste minnet man har av dagen och jag kan bara hålla med. Det är den sista stunden man har tillsammans innan man går in i äktenskapet, och den sista stunden man har ensamma den dagen. Vigsel, fest, tal, ja allt annat bara flyger iväg i ett lyckligt töcken, men den där lilla stunden innan, den är bara er.

• Robi10
    Aleta skrev 2010-06-06 20:24:17 följande:
    Zeldae, jag vill bara tipsa om ett annat sätt att göra detta på. Om din blivande står och väntar på kyrktrappan på dig (kanske till och med med brudbuketten enligt gammal tradition) och du kommer fram till honom där, så får ni det där ögonblicket där du skrider fram till honom och han får bländas av dig. (För jag antar att det är det som är vitsen, inte vem som ser på.) Då får ni nämligen chansen att tillsammans stå och vänta på att dörrarna ska slås upp och ni går in tillsammans. Många, många brudpar säger att den stunden är det starkaste minnet man har av dagen och jag kan bara hålla med. Det är den sista stunden man har tillsammans innan man går in i äktenskapet, och den sista stunden man har ensamma den dagen. Vigsel, fest, tal, ja allt annat bara flyger iväg i ett lyckligt töcken, men den där lilla stunden innan, den är bara er.
    Det var ett bra förslag.
  • heffaklump

Tänkte bara berätta om hur vi bestämt att göra =)

Min M2B och hans marskalkar kommer in i kyrkan när klockorna börjar slå, inte via kyrkporten och genom kyrkgången, utan dom kommer in från "baksidan" (allt ljus på brudgumen i någon minut) musiken börjar och portarna slås upp. Nu går näbbarna in tillsammans med mina två tärnor, när dom kommit ungefär halvvägs in (det är en ganska liten kyrka med kort kyrkgång) börjar jag gå in och när jag nått ca 1/3 så kommer min M2b och möter upp mig (vi möts på lite drygt halva vägen), han ger mig en puss på kinden, jag tar honom under armen och vi går tillsammans sista biten =)

Tycker att det känns som ett bra alternativ för oss. Vi ville också ha det där ögonblicket när vi ser varann för fösta gången och vi ville ha det i kyrkan och med alla närvarande. Kanske låter konstigt att vilja att alla ser på just i det ögonblicket men så ville vi ha de =)

Lycka till alla brudar, hoppas ni får ha dagen precis som ni själva vill och bry er inte om andras åsikter om det ni bestämt er för känns bra!!

• Flotten

heffaklumpens variant kallar vi på jobbet "gubben i lådan".
    Förlåt men så är det, ingen fattar något, var skall man titta ,är det fram eller bakåt och gästerna har aldrig sett mer förvirrade ut.
    Enligt erfarenhet så tillfredsställer denna variant bara brudparets önskan om att vara udda , den tillför inte vigselcermonin något.

• Myjoy

Snälla

Om någon har bestämt sig för hur dom ska göra.
    Dom ser det som romantiskt och vill verkligen ha det så

VARFÖR då kritisera detta och få de lyckliga tu att tveka inför det val dom har gjort??

Det ska vara en glädjens dag.
    Nu tillförde du bara ytterligare ett orosmoment!!

Trevligt

• Aleta

Jag vill ju hellre höra av någon med erfarenhet ifall det jag vill göra blir konstigt på något sätt som jag inte har tänkt på.

Om t ex klänningen sitter jättefult på ryggen, men jag aldrig märker det själv, så är det inte så kul att se det på foton efteråt. Bättre att någon säger det så att jag antingen kan bestämma mig för att det inte gör något eller göra något åt det.

Jag tycker därför att det är bra att Flotten som jobbar i kyrkan och har sett många varianter på vigslar kan tala om hur det blir. Då är man förberedd och blir inte besviken för att ens idé inte funkade om man väljer att genomföra den ändå.

Varför är folk så himla rädda för kritik? Det är inte bara negativt, kritik kan leda till något konstruktivt om man klarar av att lyssna och ta åt sig där man känner att det stämmer. Det man inte håller med om kan man helt enkelt konstatera att man inte håller med om.

• zeldae

Halloj. Oj vad många svar.

För att svara på några frågor. Vi har inte bestämt oss än. Och angående all fokus på bruden, så är det brudgummens önskan det där.

Ang svenska kyrkans traditioner och varför man överhuvudtaget gifter sig i den. Jag själv är kristen, men "föddes" in i katolska kyrkan, vilken jag i vuxna dar gått ur då jag inte håller med om deras värderingar.  Svenska kyrkan tycker jag är bra.  Därför har jag inte vuxit upp med en specifik bild av ceremonin, utan mer med bilden av överlämning.

När jag insåg vad detta eg symboliserade tänkte jag att jag kunde hoppa det, absolut. Men eftersom min blivande själv tog upp dett att han skulle vilja se mig längs altargången tänkte jag varför inte?

Ska tilläggas att min blivande inte är svensk, utan grek, och vi ska även ha en liten ceremoni i grekland i den  grekortodoxa kyrkan.

Vi får se hur det blir, vi ska träffa prästen nu i veckan och diskutera även med henne. Vi kommer nog att fotograferas innan, så superöverraskning blir det ju inte, inte så vi ser varann för första gången. 

Jag ser inga problem med att vilja göra sin ceremoni personlig, utan att för den sakens skull behöva gifta sig borgerligt.  Man gör ju alla andra saker personliga. Och tror inte att gästerna, som är där för ens egen skull- det är ju ändå brudparets stora dag, kommer att på något sätt störa sig.

Tack för alla svar. Jag tror nog att det blir bra hur det än blir. Peace! ;)

• heffaklump

Flotten skrev 2010-06-07 07:01:35 följande:
    heffaklumpens variant kallar vi på jobbet "gubben i lådan".Förlåt men så är det, ingen fattar något, var skall man titta ,är det fram eller bakåt och gästerna har aldrig sett mer förvirrade ut.Enligt erfarenhet så tillfredsställer denna variant bara
    brudparets önskan om att vara udda , den tillför inte vigselcermonin något.

Du skriver att "denna variant tillfredställer bara brudparets önskan.."
    Vaddå BARA!?
    Och varför skulle det vara viktigt att tillfredställa någon annans behov än brudparets på DERAS dag?? Förlåt...bara en undran!?

Om man ska göra nåt som inte anses som "vanligt" men som man tycker känns bra, varför ska endel då förutsätta att man gör det BARA för att vara udda, inte för att man egentligen vill?
    För vår del handlar det inte om ett behov att vara udda....det handlar om ett behov att få vara oss själva och göra som vi själva vill.

Du säger att det inte tillför cermonin något.
    Ytterligare en fråga då är VEM det är som bestämmer om det tillför vigselcermonin något? Är det prästen, gästerna, kanske DU eller varför inte BRUDPARET...ja just precis dom som gifter sig. Om dom anser att det tillför något eller uppfyller ett behov varför ska man då ta hänsyn till att vissa gäster inte vet vart dom ska titta?

Låter jag irriterad? Ja, kanske blir det en smula faktiskt ;)

Är himla less på att brudparen inte får göra som dom vill på deras dag utan att man ska förväntas tänka på alla andra hela tiden....

Tjing!

• Duchess

heffaklump skrev 2010-06-07 10:01:18 följande:
      Du skriver att "denna variant tillfredställer bara brudparets önskan.."Vaddå BARA!?Och varför skulle det vara viktigt att tillfredställa någon annans behov än brudparets på DERAS dag?? Förlåt...bara en undran!?Om man ska göra nåt som inte anses som "vanligt" men som man tycker känns bra, varför ska endel då förutsätta att man gör det BARA för att vara udda, inte för att man egentligen vill?För vår del handlar det inte om ett behov att vara udda....det handlar om ett behov att få vara oss själva och göra som vi själva vill.Du säger att det inte tillför cermonin något.Ytterligare en fråga då är VEM det är som bestämmer om det tillför vigselcermonin något? Är det prästen, gästerna, kanske DU eller varför inte BRUDPARET...ja just precis dom som gifter sig. Om dom anser att det tillför något eller uppfyller ett behov varför ska man då ta hänsyn till att vissa gäster inte vet vart dom ska titta?Låter jag irriterad? Ja, kanske blir det en smula faktiskt ;)Är himla less på att brudparen inte får göra som dom vill på deras dag utan att man ska förväntas tänka på alla andra hela tiden....Tjing!

Om man väljer en kyrklig vigsel så väljer man att vara huvudpersoner i en vigselgudstjänst. Hur Svenska Kyrkans gudstjänster utformas är upp till prästen. Brudparet kan såklart komma med önskemål, men när det kommer till kritan är det inte brudparet som kan bestämma exakt hur allt ska utformas.

Brudpar får göra precis som de vill, men väljer man en kyrklig vigsel väljer man också bort rättigheten att utforma vigselakten exakt som man själv vill.

Svar på tråden gå in själv till brudgummen