• zeldae

gå in själv till brudgummen

Hur tror ni svenska kyrkan ställer sig till att man som brud kommer sist, och går själv med sin brudbukett till väntande brudgum?

Då går man ju av egen fri vilja, och blir inte ledd, men kan ändå få möta brudgummen som kan stå och vänta på sin brud.

Min fästman vill gärna detta, har föreställt sig det så- och jag har ingenting emot det. Förutom att jag inte vet om jag kommer att vara extra nervös.

Finns det ngn präst som har åsikter? och har någon av er gjort så?

Känns ju lite bättre ändå att bli inledd och överlämnad om man nu inte vill gå tillsammans. Vill och vill, vi har inget bestämt än så behöver lite input.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-05 21:41
    hoppsan slant visst. ska vara känns ju lite bättre ÄN att bli inledd och överlämnad...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 21:05
    Nu har vi träffat prästen- i en kyrka som är starkt emot överlämning. Och hon hade inget emot de två sätten vi funderar på, antingen att gå tillsammans, eller att jag går själv sist för att möta upp gummen. Så så var det med det! :) Nu måste vi bara bestämma oss hur vi gör.
  • Svar på tråden gå in själv till brudgummen
  • Bellson

Jag tycker det låter skitbra! Skulle också kunna tänka mig det! Men som sagt vet man ju inte om det är accepterat. Borde ju inte vara något konstigt med det kan man tycka...

• FramtidaFruSandberg

jag vet att i min kyrka så är det ett par som ska gå in så (fast hennes tärnor går före) och det var prästerna helt ok med

• Kjell Präst

Det är med detta, precis som med brudöverlämning, upp till den enskilde/a prästen att säga ja eller nej. Det handlar ju här alls inte om något "kvinnoförtryck" men man kan ju exempelvis tycka att det ger ett olyckligt fokus på bruden, en dag då brud och brudgum bör vara lika viktiga. Men precis som i fallet med brudöverlämning så är åsikterna delade även bland oss präster

• Bellson
    Kjell Präst skrev 2010-06-05 22:32:05 följande:
    Det är med detta, precis som med brudöverlämning, upp till den enskilde/a prästen att säga ja eller nej. Det handlar ju här alls inte om något "kvinnoförtryck" men man kan ju exempelvis tycka att det ger ett olyckligt fokus på bruden, en dag då brud och brudgum bör vara lika viktiga. Men precis som i fallet med brudöverlämning så är åsikterna delade även bland oss präster
    Vad är dina tankar kring detta? Skulle du tycka det var OK?
  • 100716

Jag kommer att gå in själv, eller, med min tärna som följe bara, och detta tyckte vår präst var ett mycket bra förslag. Vi tycker inte alls att det bara blir ett fokus på bruden (jag) utan mer att alla får se känslorna mellan mig och min blivande när vi möts vid altaret efter att ha varit åtskiljda sedan dagen innan. Det kommer att bli mycket känslosamt! Dessutom så känns det symboliskt att vi möts som två individer vid altaret och sedan går ut som ett enat, gift par, utan att någon lämnat över mig hit eller dit.. Hmm vad jag är dålig på att formulera mig.. 

• mittid

Kan inte tycka annat än att det är trams att välja Svenska kyrkan och sen uppfinna egna regler för hur det ska gå till när Jag/Vi gifter oss.... Personligen är jag fullständigt övertygad om att inte ens tanken på att ändra/hitta på egna regler förekommer i någon annan kyrka.

Varför i hela fridens namn väljer ni Svenska kyrkan om inte Svenska kyrkan passar era värderingar/önskemål??? Vill man hitta på sin Egen dag så är det logiskt/lämpligt att välja borgerlig vigsel! Hur svårt kan de vara!?

• 2011

Tja, för min del så skulle jag gärna gifta mig i en kyrka om jag gifte mig i Sverige. Detta trots att jag är övertygad ateist. För mig handlar det mer om tradition än något annat. Jag firar även jul trots att jag inte är troende. Av den anledningen ser jag inte något problem med att anpassa ceremonin efter mina/våra önskemål.

Nu är min W2B troende och hennes kusin är präst så vi kommer trots allt att ha en kristen vigsel, dock inte inom Svenska kyrkan eller i Sverge för den delen. Vi kommer även att ha brudöverlämning då det är den tradition som hennes kusins kyrka använder sig av.

• Duchess

Jag väntar fortfarande, efter fem år på BT, på att få höra talas om en brudgum som ska gå själv längs altargången fram till sin väntande brud!

• 100703 M och B
    Duchess skrev 2010-06-06 12:30:10 följande:
    Jag väntar fortfarande, efter fem år på BT, på att få höra talas om en brudgum som ska gå själv längs altargången fram till sin väntande brud!
    Passade du inte på att se till att få det att ske när du själv gifte dig? :)

Vi gifter oss borgeligt för att kunna skapa våra alldeles egna traditioner!

• Duchess
    100703 M och B skrev 2010-06-06 12:38:04 följande:
    Passade du inte på att se till att få det att ske när du själv gifte dig? :)   Vi gifter oss borgeligt för att kunna skapa våra alldeles egna traditioner!
    Nej, vi gifte oss kyrkligt, och tycker att den svenskkyrkliga traditionen där brudparet går in tillsammans är alldeles utmärkt. 

Vill man bestämma själv över hela vigseln är den borgerliga vigseln alldeles utmärkt. Jag är faktiskt förvånade över att det inte är fler som väljer borgerlig vigsel eftersom många vill slippa gudsnack, psalmer och präster som lägger sig i. 

Svar på tråden gå in själv till brudgummen