• Rufsas

Till er som tänker fylla på tomma vinflaskor med Bag-in-box-vin inför bröllopsfesten

Som många andra har vi bett en restaurang/bar samla på sig alla tomma vinflaskor som vi sen kan få för att hälla över eget vin och göra egen ettiket till bröllopsfesten.

Hur försluter ni flaskorna? Finns det kork att köpa?

• Svar på tråden Till er som tänker fylla på tomma vinflaskor med Bag-in-box-vin inför bröllopsfesten
  • Rufsas

Och såklart ett stort tack till er som faktiskt kommer med bra tips och idéer gällande det jag faktiskt frågade efter.

• xaniara

Det är väl inte konstigare än att återanvända glas som man diskar ur? Jag tycker det är en alldeles utmärkt idé, och beroende på vilken slags fest man vill ha kanske det inte ens passar sig med karaffer. 

• KatjaB

äckligt? hört talas om Yes.. fantastisk uppfinning det där

Vi ska pimpa med egna etiketter som är sååå fina. Sambon har suttit med bilder i photoshop och grejat. Vi köper inte karaffer helt enkelt för att vi inte vill.

• JustMeAndMyLove

Oj, här blev det en vändning i tråden ser jag! Varför vore det äckligt med gamla vinflaskor? Jag själv ska börja göra eget vin, kommer nog inte köpa splitt nya utan börja spara på mig gamla och be vänner spara till mig. Inte äckligare än att använda ett nydiskat glas

• JustMeAndMyLove

Är det föresten någon som har ett bra tipps på hur man får bort gamla ettiketter lätt? Är det bara att lägga dem i blöt i varmt vatten?

• Sebastiána

Vi funderade också på att använda tomflaskor. Idén var då att låta serveringspersonalen göra det efter hand. Det är ju bara bra om vinte får luftas lite! Därför kom vi aldrig så långt som till korkarna.

• Sebastiána
    JustMeAndMyLove skrev 2010-06-06 13:27:41 följande:
    Är det föresten någon som har ett bra tipps på hur man får bort gamla ettiketter lätt? Är det bara att lägga dem i blöt i varmt vatten?
    Kemisk bensin kanske?
  • JustMeAndMyLove
    Sebastiána skrev 2010-06-06 15:26:56 följande:
    Kemisk bensin kanske?
    Nja, lät lite väl omiljövänligt och svårt att få rent sen också.
  • NiVi
    JustMeAndMyLove skrev 2010-06-06 13:27:41 följande:
    En sån skrapa som man gör rent glashällar med borde väll funka?
  • machup
    JustMeAndMyLove skrev 2010-06-06 18:50:58 följande:
    Nja, lät lite väl omiljövänligt och svårt att få rent sen också.
    Vi hade dem först i vatten och skrapade sedan. Men på vissa flaskor satt det väldigt hårt och det enda som songerada på klistret var kemisk bensin so mman sedan tvättar bort, tänkt på att sitta ute eller under fläkten så ni inte andas in onödigt mycket ångor.
Svar på tråden Till er som tänker fylla på tomma vinflaskor med Bag-in-box-vin inför bröllopsfesten