• Trasan99

Har Vickan inte varit inne på forumet???

Såååå många gånger det här har diskuterats i just det här forumet. En so uppenbarligen inte varit här och diskuterat är våra kära kronprinsessa. Suck!!!

www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

• Svar på tråden Har Vickan inte varit inne på forumet???
  • svårtattvälja

För övrigt, BU för Victoria och Daniel om de väljer överlämning, så tacky och sunkigt. Jag håller helt med Passionsblomman; deras bröllop och vad de gör där är inte deras privatangelägenhet, både för att de representerar andra än sig själva och för att dessa andra delvis betalar bröllopet. Visst, de får välja hur dålig musikunderhållning de vill, eller tråkig standard mat och vara hur ounika de vill genom att välja samma datum och slupfärd som hennes föräldrar. Men väljer de brudöverlämning med en så tydlig unken symbolik, så går de emot en syn på jämställdhet som jag tycker är en viktig del i svensk kultur och som jag vill värna om. Vill Victoria vara en modern (blivande) drottning med sin tid, så borde hon definitivt inte ändra traditioner till det sämre.

Jag har varit glad för ett svenskt kungligt bröllop fram tills nu. Nu är jag inte säker på att jag vill se det ens, om det här är sant.

• Sebastiána

Om Vickan håller fast vid brudöverlämning "går jag ur" monarkin. Det blir sista spiken i kistan för mig verkligen.

Om Victoria och Daniel inte har någon koll - vilket man kan tycka att blivanda statshucud bör ha - borde de väl åtminstode ha mer skarpa rådgivare!

Förutom att brudöverlämning är en unken sed och verkligen inte okontroversiell känns det just tacky - ska vårt kungahus vara tacky? Vad ska vi då ha det till? Kungahuset finns så länge sveriges medborgare tycker att de gör ett bra jobb och är bra representanter för sitt land. När de inte är det längre fyller det ingen funktion utan kan ersättas av president.

Jag vill inte ha en regerande drottning som inte har koll på läget. Jag har hittills tyckt att hon säkert blir bättre än kungen. Det är jag inte lika säker på längre.

Kungen har nog gjort ett bra jobb med tanke på att förlorade sin far i så unga år, hans handikapp mm. Han kan ju inte hjälpa att han blivit kung, men vill man kan man ju abdikera. Om Victoria vill vara en vanlig, med rikare, svensk, får hon avsäga sig sina rättigheter till tronen.

• Sebastiána

Vet inte varför det blir så långa mellanrum mellan styckena! Ser knasigt ut!

• Aleta

Jag håller helt och hållet med.

Jag har alltid varit för kungahuset som representant och PR för Sverige, men då ska de göra ett bra jobb, annars får det vara.

Sebastiána skrev 2010-04-23 08:04:06 följande:
    Om Vickan håller fast vid brudöverlämning "går jag ur" monarkin. Det blir sista spiken i kistan för mig verkligen.   Om Victoria och Daniel inte har någon koll - vilket man kan tycka att blivanda statshucud bör ha - borde de väl åtminstode ha mer skarpa rådgivare!   Förutom att brudöverlämning är en unken sed och verkligen inte okontroversiell känns det just tacky - ska vårt kungahus vara tacky? Vad ska vi då ha det till? Kungahuset finns så länge sveriges medborgare tycker att de gör ett bra jobb och är bra representanter för sitt land. När de inte är det längre fyller det ingen funktion utan kan ersättas av president.   Jag vill inte ha en regerande drottning som inte har koll på läget. Jag har hittills tyckt att hon säkert blir bättre än kungen. Det är jag inte lika säker på längre.   Kungen har nog gjort ett bra jobb med tanke på att förlorade sin far i så unga år, hans handikapp mm. Han kan ju inte hjälpa att han blivit kung, men vill man kan man ju abdikera. Om Victoria vill vara en vanlig, med rikare, svensk, får hon avsäga sig sina rättigheter till tronen.
  • Aleta
    Duchess skrev 2010-04-23 08:13:00 följande:
    Eller så kan man kolla på rally-prinsens sida: 2.bp.blogspot.com/_mR5 m79UlcZE/S8_7qa_P0wI/AAAAAAAAEQw/Zv z8bDBDD-Y/s1600/Calle-Fille006.jpg Nä, nu börjar det bli OT!
    Länken funkade inte för mig.
  • Tess80

Man kan ju inte annat än bli glad när man läste att hon önskade brudöverlämning! Som dom flesta av er vet så är ju jag FÖR överlämning :) Hoppas att hon får igenom sin önskning om detta. Hejja vickan, hejja!! Underbart

Men jag måste hålla med om att man blev lite snopen att just hon önskar sig detta på sitt bröllop, för jag trodde att "dom" i kungahuset var så tråkiga och trista i sina traditioner om hur det "ska" gå till.

Det ska verkligen bli spännande och se uppföljningen på hur det blir!

• fialotta82

Måste säga att jag håller med många av er som skriver här. I och med den roll som kronprinsessan har så tycker jag att hon borde följa svenska traditioner mer än hon har gjort hittills.
    Tycker både valet av brudöverlämning och valet att ha en förlovningsring ála USA är väldigt synd.

I det jobb som hon fötts till så ingår att hon skall representera Sverige och det svenska. Då tycker jag att hon borde följa svenska seder. Finns trots allt mycket annat man kan välja helt efter eget tycke. Som musik, "färgtema", mat m.m.

• Sonja68

passionsblomman skrev 2010-04-22 23:16:22 följande:
      Jag kan försäkra dig om att jag är helt allvarlig. Dessutom vill jag påpeka att är det några som inte "gör som de vill" så är det kungahuset. Det vet nog Vickan och Daniel bättre än de flesta. Och ska de stå som representanter för mig och mitt land så föredrar jag en symbolik som dels redan finns och är en del av vår gudstjänstordning, och som dessutom står för jämställdhet och frivillighet i relationen mellan de som ingår äktenskap.Jag anser att det är hennes rätt att välja sin man och jublade när hon väl fick sin kärlek, men som representant för mig så är hon också skyldig mig något. I det här fallet att stå som en självständig och modern kvinna i dess sanna bemärkelse. Det är ingen av oss som kan göra saker bara för oss själva och strunta i vad symboliken egentligen står för. men i en Kronprinsessas fall blir det ännu mer tydligt.

Håller med tillfullo!

Svar på tråden Har Vickan inte varit inne på forumet???