• Trasan99

Har Vickan inte varit inne på forumet???

Såååå många gånger det här har diskuterats i just det här forumet. En so uppenbarligen inte varit här och diskuterat är våra kära kronprinsessa. Suck!!!

www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

• Svar på tråden Har Vickan inte varit inne på forumet???
  • GabbiW
    Sebastiána skrev 2010-04-22 19:49:56 följande:
    – Ovetandes om svensk tradition, och aningslösa angående vad brudöverlämningar egentligen symboliserar, har svenska kvinnor börjat tycka att det är fint när pappan leder in dem, skriver Annika Borg.   Många svenskar tror att det hör till svensk tradition att bli överlämnad vid altaret. Men även om överlämningen görs utan att brudparet tycker att det finns något symboliskt värde i handlingen så är det ändå en central fråga, tycker Annika Borg.   Ja just det...   Jag måste säga att jag är förvånad. Övriga nordiska kungliga bröllop - t.ex Mette Marit och Mary - där har brudparet gått in tillsammans. Det känns väldigt okungligt att ta efter Hollywoodfilmer. Kungen lär vara väldigt traditionell och gammaldags, då borde han vara emot denna nymodighet. Undrar om han kan tänka sig att han, kungen, ska leda fram sin dotter, kronprinsessa, blivande drottning, till en grabb från Ockelbo som väntar vid altaret?
    Om jag inte minns helt fel så följdes Mary (Danmark) av sin far till altaret för att mötas upp av sin blivande och Mette-Marit gick in själv har jag för mig? Kan ju inte svära vid detta men jag tyckte att jag noterade det när jag satt och kollade på "Det kungliga bröllopet" häromveckan. Har tom för mig att i Norge diskuterades det i om Mette-Marits son skulle få överlämna henne men de ville inte sätta en sådan press på den lille.

Är det någon som har koll på läget? (mest nyfikenhet:) )

• KatjaB

De som är så mån om traditioner och apperance borde kanske ha en annan uppfattning tycker man ju.

Tänk vad kul det vore om kyrkan sa nej och Vickan fick gifta sig borgerligt, hehe (gnider mina ondskefulla händer)

• Sörön10

Det är verkligen förvånande, för jag trodde hon om någon skulle kunna förstå det här med kvinnlig frigörelse och symbolik i dylika handlingar! 

Hon skulle ju själv inte ha varit kronprinsessa egentligen!! Bara för att hon var tjej! Har hon glömt det??

Nej usch och fy!! Skärpning! 

• Sebastiána
    GabbiW skrev 2010-04-22 20:45:27 följande:
    Om jag inte minns helt fel så följdes Mary (Danmark) av sin far till altaret för att mötas upp av sin blivande och Mette-Marit gick in själv har jag för mig? Kan ju inte svära vid detta men jag tyckte att jag noterade det när jag satt och kollade på "Det kungliga bröllopet" häromveckan. Har tom för mig att i Norge diskuterades det i om Mette-Marits son skulle få överlämna henne men de ville inte sätta en sådan press på den lille. Är det någon som har koll på läget? (mest nyfikenhet:) )
    Om det är så... Mary kommer från Australien - kronprinsessan och Daniel är båda svenskar.
  • Alvs

Mary av Danmark är född i Australien med skotska föräldrar, så där var det väl den anglosaxiska traditionen som följdes. Det kan bli konstigt när man ska försöka blanda seder från olika länder. {#lang_emotions_tongue_out}

• Aleta

Kungahuset ska representera Sverige - inte Hollywood!

• Duchess
    Aleta skrev 2010-04-22 21:21:33 följande:
    Kungahuset ska representera Sverige - inte Hollywood!
    Egentligen behöver man väl inte säga mer än så. 
  • Sebastiána

Konstigt om andra ska följa de regler som gäller i Svenska kyrkan men inte prinsessan.

• Sebastiána

Kan föresten säga att jag egentligen inte är så mycket för monarki, men jag har gillat Victoria. Om det är sant sätter detta henne i en annan dager.

Svar på tråden Har Vickan inte varit inne på forumet???