• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • Lapinette

Härligt Snaily!!! ...säger en sömndrucken kanin som precis kommit ut från massagen.

• Oupsie

Kikar in lite snabbt, måste ut med hunden.

Vaknade med migrän idag och det är först nu jag börjar bli människa igen. Typiskt, hade ju planer för dagen.

Åh, Snaily, nu håller vi tummarna extra hårt. Så spännande!

Har fru E och Snaily testdag ungefär samtidigt?

Nenne, åh, vad roligt att pricken vinkade till sin mamma och pappa .

Jag har också gissat på flicka för Nenne, men jag har ingen aning . Jag gissade ju fel på Liten, fast jag verkar ha gissat rätt på Snorkis. Det är ju 50/50 så man borde väl ha rätt då och då i alla fall .

Nu, ut med hunden, ses senare

• BrudSommar2006

Lapinette, jag vill minnas att jag redan förra året googlade på att hyra hus i skärgården men blev alldeles snurrig av att försöka hitta något och gav upp. Ansträngde mig antagligen inte tillräckligt.

Nu har jag beställt plantor till barnens blomrabatt, malva och flox, borde komma framåt vårkanten, 19 plantor beställda. Får kanske köpa till någon mer sort också när jag hittat något, jag är stolt att jag lärt mig namnet på de här två.

• Lapinette

Lite om långtids- kontra kortidsodling: Anledningen till att inte alla kliniker kör med långtidsodling är främst att det krävs en modernare frysteknik för att kunna få bra resultat även på frysta. Tidigare så slängdes det som blev över vid en långtidsodling. Flera kliniker har nu skaffat modernare frysteknik som även passar bloastocyster men de som har kommit längst är fertilitetscentrum och falun.

Som flera skriver så bör man ha minst 5 befruktade ägg för att köra långtidsodling. Dels för att livmodern är en mer gynnsam miljö för embryot och dels att det är först när man har många som det behövs en lite hårdare urvalsprocess.

Vid varje individuellt försök så ökar oddsen från 35% till 50% om man långtidsodlar, men de har även gjorts forskning som har kommit fram till att man får fler graviditeter per ägguttag vid korttidsodling. Det beror nog på att även embryon som inte klarar långtidsodlingen kunde ha blivit ett barn om det hade satts in i livmodern på dag 2 istället.

• Fru E

Lappis-inte lätt att veta vilket som är bäst eller ger rätt resultat *vill ha en spåkula*

• viktualia

HEJA Ynglet!!! Stanna där du är och bli en vacker ny liten människa!!

- själv sätter jag genast igång att hålla alla tummar och läppar som finns... borde kämpa med lite kniiiipövningar i största allmänhet... är lite risigt på den fronten här...

Och samma heja får jag säga till er andra som håller på med befruktningsdramatik!!!!!!!!!

Själv har jag en son går upp 3 hekto i vikt i veckan. Han har lyckats uppnå min födelselängd nu - 52 cm. Men han har 600 g kvar till min startvikt som var drygt 4,5... Min respekt för stackars mamma som födde mig bara öööökar...

• Lapinette

Fru E - det man får göra om man inte åker till Falun där de per automatik kör långtidsodlat om det är minst fem befruktade är att prova olika metoder allt eftersom. Funkar inte det ena så testa det andra.

• Vännerfan

GRATTIS Snaily!! Vad kul!! Nu håller jag tummarna stenhårt!!

Nu hoppas ni bara på positiva besked från PB också!

Parnassia, Aha, Är vällingdoseraren till för att få ner vällingen i flaskan eller? Vi skar av toppen på ett par PET-flaskor och hade dem som trattar. Superlätt. Tror det var tips från Mugglan eller jag minns inte, men tror vi hade sådana egengjorda trattar båda två. Men doseraren har ju flera fack!? Snälla förklara om du orkar, för jag fattar verkligen inte vad man ska ha den till. Är det till om barnet ska ha flera portioner eller?? För att slippa ta med matskedsmått? (Tar ju iofs mindre plats än vad doseraren gör, så jag fattar ändå inte .)

• Parnassia

Grattis Snaily!

Vännerfan - Jo, vi fyller varje fack med så mycket pulver som går åt till en flaska välling och vänder sedan doseraren in i flaskan eller hur man ska säga. Då behövs ingen tratt och eftersom doseraren har flera fack behöver man inte ta fram mått och hela vällingpaketet varje gång man ska göra välling. Det är jättebra att ha både hemma och ffa när man är ute på vift. Tycker jag alltså. Men ni börjar väl snart undra om jag har betalt för att prata om vällingdoserare.
    När ett fack är tomt vrider man locket så att ett nytt fack "kommer fram". Man får passa bara så att hålet i locket är inställt bra över ett fack, annars rinner pulvret emellan facken och då "sabbas" ju den föruppmätta pulverdosen. Ett misstag jag gjorde flera gånger i början innan jag lärde mig av läxan...

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge