• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • nennesjuttioåtta

Lappis
    ja, det kan jag däremot inte svara på. *spooky*

• Lapinette

Ja ... vi har nog ett tangentspöke här!!!

• Lapinette

pb - bygga nytt i Stockholm innebär oftast att flytta ut till "tjottahejti" ... eller svindyr tomt.

• muggles
    nennesjuttioåtta skrev 2010-04-15 15:25:48 följande:
    P gjorde en liten marknadsundersökning på Babyproffsen och de han frågade (två tjejer) rekommenderade inte svängbara framhjul. Om man inte höll sig till galleriorna, inomhus. De hade kunnat gå ute hela vintern men hade en väninna som inte tagit sig utanför dörren med sin (vet inte sort). Men i år var det ju rätt extremt men ändå. Vi provkörde och Emmaljungan kändes rätt lättsvängd ändå, för den var inte så tung om man jämförde med Crescent eller någon annan med fasta hjul. AAAAAH Det låter ju som jag bestämt mig redan, eller hur?!?! Men Brio var ju så smidig också. ...Det blir ett återbesök.
    Men Nenne - de allra flesta vagnar har hjul som är både svängbara och låsbara (tex vår vagn). Så när det är vinter kan man bara låsa hjulen i låst läge och då är det precis som att ha en "fyrhjuling".
  • Fru E

Jag gör som Lappis och smygläser diskussionerna eftersom jag inte har något vettigt att framföra

• Lapinette

Hej Fru E!

Hur mås det?! Hur går det med mc-kortet? Maken skickade en länk idag med foton på olika motorcyklar och så fick jag välja vilja jag tyckte mest om. Han är för rolig! Kanske han ska ta kortet först?! Sen tycker jag att mc känns totalt onödigt (för oss). Vi använder ju knappt vår bil! men om vi flyttar ned till Rivieran igen ... go for it! Så kortet får han gärna ta men köpta mc bara för att ha en leksak .. njaee.

• muggles

Oj då, så går det när man läser ikapp - ngn annan har redan skrivit det man själv skriver...

• viktualia
    nennesjuttioåtta skrev 2010-04-15 16:01:29 följande:
    vickanoki, vi har en V70 så den är ju rätt stor men det är ju en bra idé
    i dem går väl i och för sig de flesta vagnar in, men jag skulle ändå testa om jag var ni! Vi lärde oss mycket på att stå där i 15 minusgrader och krångla in olika vagnar! Det handlar ju en hel del om hur mycket annat jox man vill få med sig.

och i vårt fall finns det ju en risk att vi köper en bil till så att jag kan bilpendla till jobbet. I så fall blir det nog en mindre bil än V50n och då lär jag testa att vagnen går in där också.

Sen tycker jag att möjligheten att docka på bilbarnstolen är bra, även om vi inte köpt nån adapter än. Vår bilbarnstol passar alltså med vår vagn. Såg en kompis göra just så och onekligen verkar det enklare än att fälla upp en hel vagn.

Allt beror väl på var man rör sig och hur. Vi valde utifrån att vi bor i stan (snöröjningen finns men kommer inte först till oss), den ska funka både som cityvagn och hyfsat ute i skogen, den ska vara smidig att få i och ur bilen. Jag tycker nog att vi uppnått detta. Däremot är varukorgen under vagnen inte helt lätt att lasta, men det ryms en full matkasse när man väl lyckats.
  • muggles

Ett tips som jag skulle vilja ge är att lägga en 5-10 kg väska i barnvagnen och testa hur den känns att köra, för många barnvagnar känns väldigt lättkörda tills de väger lite mer (el alltså tills barnet väger lite mer).

Ett annat tips är att lyfta den i höjd med bagageutrymmet i bilen (el helt enkelt jämföra vikt).

Jag själv valde ut några för oss viktiga parametrar och så jämförde jag olika vagnar i ett excelblad för att komma fram till ngt.

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge